خوشه‌های گندم، جو و دانه روغنی کلزای کشاورزان گلستانی با گرم‌شدن تدریجی هوا، رنگ طلایی به خود گرفته و پس از ۹ ماه تلاش بی‌وقفه کشاورزان آماده به‌ثمر نشستن و برداشت است.
کد خبر: ۸۵۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ 26 May 2020

مزارع گلستان آماده درو 

استان گلستان با ۶۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود که هرسال حدود ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی به زیر کشت سه محصول استراتژیک گندم، جو و دانه روغنی کلزا می‌رود تا گلستان در تولید این محصولات جزو استان‌های اول تا سوم کشور باشد.

در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ و به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار گندم، ۸۰ هزار هکتار جو و ۵۳ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در این استان شمالی کشت شده که پیش بینی می‌شود از سطح زیر کشت این سه محصول مهم و استراتژیک در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

مختار مهاجر افزود: از مجموع تولید پیش بینی شده برای این سه محصول، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم، حدود ۱۷۰ هزار تن جو و افزون بر ۱۰۰ هزار تن دانه روغنی کلزا است که پس از برداشت توسط ۱۷۱ مرکز خرید تضمیمی جهادکشاورزی به همراه برخی دستگاه‌های متولی و کارخانه‌های آرد و روغن‌کشی در ۱۴ شهرستان گلستان خریداری می‌شود.

به گفته او، قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم درسال جاری ۲۵ هزار ریال، هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال اعلام شده و خرید جو نیز به صورت توافقی انجام می‌شود.

فرایند برداشت گندم، جو و کلزا گلستان از اواخر اردیبهشت آغاز شده و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان: امسال برای برداشت سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزای استان ۲ هزار ۸۰۰ دستگاه کمباین تدارک دیده شده که با قیمت مصوب کار درو را انجام می‌دهند.

فصل برداشت این سه محصول استراتژیک در گلستان اگرچه خوشحالی کشاورزان به سبب رسیدن به دسترنج ۹ ماهه را به همراه دارد، اما بیم از حریق احتمالی در مزرعه به دلیل افزایش تدریجی دمای هوا و نیز وقوع حوادث غیرمترقبه مانند وزش باد‌های موسمی شدید یا باران‌های تند رگباری همراه با صاعقه، رعد و برق که منجر به آسیب زدن به مزرعه و دسترنج این قشر می‌شود، نگرانی کشاورزان را بیشتر کرده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: وزش باد شدید بین ۲۰ تا ۵۰ درصد به مزارع کلزای آماده برداشت خسارت می‌زند که رقم بالایی است.

غلامعلی نورا افزود: کشاورزان در ایام برداشت محصول گندم، جو و کلزا علاوه بر حضور مستمر در مزرعه برای خاموش کردن آتش احتمالی، برخی وسایل اطفای حریق یا پیشگیری از گسترش حریق مانند تراکتور همراه با دیسک و گاوآهن در اختیار داشته باشند.

پرهیز از سوزاندن بقایای مزارع (سفال، کاه و کلش) که در سال‌های گذشته در بین بیشتر کشاورزان گلستانی به سبب آماده کردن زمین برای کشت دوم رواج بیشتری داشت، از دیگر هشدار‌های متولیان جهادکشاورزی به کشاورزان است، زیرا این اقدام علاوه بر ایجاد آلودگی هوا و احتمال سرایت آتش به مزارع دیگر کشاورزان و یا منابع طبیعی مثل جنگل و مراتع، سبب آسیب جدی به اکوسیستم و خاک مزرعه و موجودات ذرّه بینی مانند قارچ‌ها و کرم‌ها می‌شود.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد و بخش کشاورزی آن سالانه با تولید ۵.۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی از استان‌های پیشرو کشور است.

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار