چند وقتی است دریاچه شهربازی کرمانشاه خشک شده، اتفاقی که طی چندین سال اخیر سابقه نداشته، اما اکنون هنگام عبور از پل ولایت به شدت به چشم می‌آید.
کد خبر: ۸۵۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷ 20 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،این روزها ترک گِل‌های خشک شده، جای آب فراوان دریاچه شهربازی کرمانشاه را گرفته است. دریاچه‌ای که زمانی آنقدر آب داشت که مردم با قایق پدالی در آن تفریح می‌کردند و قطار شهربازی از روی پل دریاچه عبور می‌کرد.

حالا هیچ آبی درون دریاچه نمانده و ترک‌های خشک کف آن به وضوح معلوم است، پدیده‌ای که کرمانشاهیان طی چندین سال اخیر هرگز آن را به چشم ندیده بودند.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره دلایل احتمالی خشک شدن دریاچه شهربازی کرمانشاه، گفت: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار کاهش بارندگی و به دنبال آن کاهش رواناب‌های کرمانشاه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون است.

سید مهران وحدتی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بارندگی‌های سال آبی جاری استان کرمانشاه تا کنون نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود 43 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت (دوره 30 سال) چهار درصد کاهش داشته است، افزود: نمود این کاهش بارندگی را در کاهش رواناب‌های استان می‌بینیم که حدود 40 تا 54 درصد در سال جاری آبی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش رواناب داشتیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کاهش بارندگی به کاهش دبی سراب‌ها و منابع تامین آب استان نیز دامن زده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه دریاچه شهربازی کرمانشاه نیز از رودخانه "قره‌سو" تغذیه می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش بارندگی‌های سال آبی جاری، حوزه آبریز رودخانه قره‌سو(زیر مجموعه حوزه آبریز کرخه) تاکنون حدود 40 تا 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش رواناب داشته است.

وحدتی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سراب روانسر نیز که یکی دیگر از منشاهای عمده رودخانه قره‌سو است 40 تا 45 درصد در سال آبی جاری کاهش دبی داشته است.

وی گفت: مجموع این عوامل می‌تواند به کاهش آب رودخانه قره‌سو و در نتیجه عدم تامین آب دریاچه شهربازی منجر شده باشد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تاکید کرد: البته عوامل دیگری نیز ممکن است در خشک شدن این دریاچه اثرگذار باشد که یکی از این موارد وجود گیرهایی در مسیر ورودی دریاچه است که شاید به صورت مصنوعی ایجاد شده باشد.

وحدتی یادآور شد: حتی ممکن است خود عوامل شهربازی رژیم بهره‌برداری آب برای تغذیه دریاچه را تغییر داده باشند.

وی گفت: اظهارنظر دقیق در این زمینه نیازمند بررسی یک مجموعه کارشناسی از شرکت آب منطقه‌ای، از تمام بخش‌های مختلف دریاچه و ورودی رودخانه به آن است.

وحدتی تاکید کرد: البته آب شرب و بهداشت شهربازی از طریق منابع آب زیرزمینی و حفر چاه‌های عمیق تامین می‌شود و ارتباطی با دریاچه ندارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار