فرید لطفی در گفتگو با تابناک:
تحلیل گر و مدرس بازار‌های مالی؛ روند بازار حداقل تا انتهای سال ۹۹ صعودی خواهد بود، اما در این میان فراز و فرود‌هایی هست که با تحلیل‌های بازار و صبر میتوان از ان‌ها عبور کرد.
کد خبر: ۸۵۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 18 May 2020

فرید لطفی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه گفت : اگر بطور دقیق به بازار های سرمایه و میزان بازدهی آنها در طول هفته گذشته نگاه کنیم به اعداد زیر بر می خوریم :

۱. بازار سکه (ربع سکه ۷.۴+، نیم سکه ۹.۱۹+، سکه طرح جدید ۳+)

۲. بازار ارز با محوریت دلار ۷.۳+

۳. بورس: ۲.۷۸ + (ارقام فوق میزان بازدهی و رشد هفتگی بازار‌های مذکور را بر حسب درصد بیان می‌کنند.)

وی در ادامه تاکید کرد: بازار بورس اوراق بهادار تهران که از ابتدای سال 99 و همچنین در اکثر اوقات سال گذشته همواره از رقبای خود یعنی بازار های سکه و ارز گوی سبقت را ربوده بود ، این هفته اما با افزایش عرضه های هیجانی و منفی شدن دامنه نوسانگر شاخص کل مقهور بازار های موازی شد .

لطفی دلیل این اتفاق را اینگونه عنوان کرد: در اقتصاد خرد مفهوم عرضه و تقاضا به عنوان بنیادی ترین مفهوم و ابزار تحلیلی در خصوص رفتار شناسی گذشته و امکان سنجی سناریو های محتمل آینده در نظر گرفته می شود . بنابر افزایش معامله گران بازار بورس انتظار می رفت این بازار هم چنان بر اساس اصل عرضه و تقاضا بتوانند به حرکت متوالی در دامنه مثبت ادامه دهد .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اما باتوجه به افزایش حجم معاملات خرد شاهد کاهش شاخص و حتی منفی شدن آن بودیم. در این گونه مواقع باید از ابزار های دیگر کمک گرفت و تنها به مفاهیم کلاسیک اقتصادی بسنده نکرد. در چنین مواقعی یک تحلیل گر پیش از هرچیز باید تعصب تحلیلی و عرق بازاری راکنار بگذارد تا بتواند تصویر درستی از وقایع ارائه دهد .

این تحلیل گر بازار با طرح یک سئوال چرا شاخص بورس منفی شد؟ علت ها را اینگونه عنوان کرد:

۱. شارپ شاخص:از ابتدای سال ۶۹ (مبدا شاخص کل) تا انتهای سال ۹۸، نوسانگر شاخص به محدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار واحد رسیده بود، در حالی که فقط در ۲ ماهه سال ۹۹ به اندازه ۵۰ درصد کل این سال‌ها با رشد مواجه شد و به کانال ۱ میلیونی رسید؛ بنابراین خوشبین‌ترین فرد نیز انتظار اصلاحی موقت و استراحتی هرچند کوتاه را از بازار بورس داشت. رشد شارپی و بدون وقفه اصلاح ریزش گونه نیز در پی خواهد شد.


2.تحرک بازار های موازی بویژه خودرو : ثبت نام های جذاب دو غول خودروسازی با موعد های تحویلی خارج از عرف سابق ، سبب شد تا معامله گران خرد که در سودای اتومیبل شخصی بسر می بردند از یک طرف و دیگران نیزبه سبب جذابیت سرمایه گذاری در این بازار ، سهام خود را به حراج گذاشته و به امید خرید خودرو عطای اوراق بهادار را به لقایش ببخشند.

3.خساپا و خودرو ، بدقدم بی موقع : تاثیر خودروسازان فقط به ثبت نامی آنها و جذابیت آن ختم نمی شود بلکه بازگشایی این دو نماد نیز به نوبه خود سبب بالاگرفتن عرضه ها و فشار فروش در سایر سهام ها شد ( در مقاله قبلی در این باره بطور مفصل صحبت شد )

4.شناسایی سود توسط تکنیکالیست ها : تحلیلگر تکنیکال قبل از خرید سهم ، سهم عدد را برای خود مشخص می کند : قیمت ورود ( خرید ) ، حد سود ، حد ضرر

هنگامی که یک سهم تا نقطه ی قیمتی مورد نظر یک تحلیلگر تکنیکی می رسد ، به اصطلاح او سیو سود ( شناسایی سود ) می کند و از سهم خارج می شود . از ابتدای 99 شاهد بازاری سبز بوده ایم ، بسیاری از سهم ها در همین مدت کم توانسته اند رشد بالای 50 درصد را تجربه کنند بنابراین نگه داری بیش از حد چنین سهمی از منظر تکنیکالی منطقی نیست و ریسک بالایی خواهد داشت ، فلذا تحلیلگر تکنیکال در اوج صف خرید عرضه می کند و از سهم خارج می شود تا مجددا دوباره قیمت سهم برای ورود جذاب شود .

5.گاو هایی که خرس شدند : تازه واردان که متاسفانه اساس و بنیاد تحلیلی خاصی برای خرید و فروش سهام نداشتند با گرفتن کد بورسی و کد معاملاتی وارد بازار گاوی ( مثبت ) شدند و بی مهابا با سرمایه اندک خود خرید های هیجانی را آغاز کردند . با فراهم شدن موارد یک تا چهار، ایشان که در اندیشه گاو شدن ( خرید ) بودند به یکبار به محض قرمز شدن بازار به خرس اعظم ( فروش ) پناه بردند و با عرضه های همگانی و هیجانی و بی منطق تعادل همه چیز را برهم زدند و بسیاری از آنها شاید برای همیشه از بازار رفتند .

همچنین در ادامه اظهار داشت : اما سوال جدی تر این است که آینده بازار چه می شود ؟ باید گفت روند بازار حداقل تا انتهای سال 99 صعودی خواهد بود که در روزهای اینده مفصل تر توضیح خواهم داد، امااگر کوتاه مدت تر بنگریم انتظار متعادل شدن بازار از نیمه دوم هفته جاری معقول است به شرط فراهم شدن شرایط !

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار