کد خبر: ۸۵۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ 16 May 2020

ادامه زلزله‌های دماوند و زمین‌لرزه‌های تاریخی تهران

تابناک/در هفته گذشته علاوه بر ادامه‌دار بودن زلزله‌های دماوند استان تهران در استان فارس ۵ زمین‌لرزه با بزرگای ۳.۱ و بیشتر و در استان کرمان ۳ زلزله با بزرگای ۳ و بیشتر به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، در پی زلزله‌ ۵.۱ که بامداد روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت ماه در شهر دماوند رخ داد، استان تهران نیز به لرزه درآمد و دامنـه احساس این زمین‌لرزه به استان‌های مازندران، سمنان، البرز و قم نیز رسید. رو مرکز این زلزله در مجاورت روستای "مشا" در شـمال شـهر دماونـد قـرار داشت و شبکه ملی شتاب‌نگاری زلزله این زمین‌لرزه را در بیش از ۴۰ ایستگاه شتابنگاری در استان‌های تهران، سمنان، مازندران و قم ثبت کرده است.

استان تهران در پهنه‌ای از سرزمین ایران قرار گرفته که از منظر لرزه‌خیزی جایگاه ویژه‌ای دارد. وجود گسل‌هـای متعـدد و لرزه‌زا مانند گسل "شمال تهران"، "مشا"، "گسل ری"، "پیشوا" و ده‌ها گسل بزرگ و کوچک در این پهنه، جوان زمین ساختی و سابقه رویداد زمین‌لرزه‌های تاریخی در آن، ریسک رویداد زلزله در این استان را به شدت بالا بـرده اسـت. تمرکـز جمعیـت، مراکز سیاسی و اقتصادی و چندین پارامتر تاثیر گذار دیگر آسیب پذیری این استان را برای مسئولین و مردم بسیار حسـاس کرده است.

شرق استان تهران از نظر لرزه خیزی بسیار فعال‌تر و رویداد زمین‌لرزه‌های کوچک و متوسط در این پهنه بیشتر از غرب استان بوده است به گونه‌ای که مناطق پیرامـون گسـل‌هـای مشـا و فیروزکوه از فعالیت بیشتری برخواردار است و زمین‌لرزه ۱۹ اردیبهشت نیز در ادامه رویداد لرزه‌های سـالیان اخیـر اتفـاق افتاد.

ازمیان ۴۰ ایستگاه ثبت کننده زمین‌لرزه ۱۹ اردیبهشت، ۱۴ ایستگاه این رویداد را با شتابی بالاتر از ۱۰ سانتی‌متر بـر مجـذور ثانیـه ثبـت کرده‌اند که تقریبا تمام آنها به غیر از ایستگاه "ارجمند"، در غرب رومرکز قرار داشته‌اند.

ایستگاه‌های شتابنگاری ثبت کننده زلزله ۱۹ اردیبهشت روستا مشا

عناوین ایستگاه‌های شتاب‌نگاری به این شرح است:

ردیف نام ایستگاه استان
۱ رودهن ۱ تهران
۲ مشا ۳ تهران
۳ فشم ۲ تهران
۴ پارک غزال تهران
۵ لواسان تهران
۶ شهر ری تهران
۷ دانشگاه شهیدرجایی تهران
۸ دانشکده آب و برق تهران
۹ فرودگاه امام ۱ تهران
۱۰ ارجمند تهران
۱۱ فرهنگسرای خاوران تهران
۱۲ دانشگاه شهید بهشتی تهران
۱۳ سولقان تهران
۱۴ پاکدشت تهران
۱۵ دانشگاه صنعتی شریف تهران
۱۶ دانشگاه آزاد تهران
۱۷ دیوان محاسبات تهران
۱۸ فرهنگسرای بهمن تهران
۱۹ جواد آباد تهران
۲۰ دانشگاه تهران تهران
۲۱ کهریزک تهران
۲۲ فیروزکوه تهران
۲۳ طالقان ۲ البرز
۲۴ کرج ۲ البرز
۲۵ گرمسار سمنان
۲۶ دانشکده فیزیک تهران
۲۷ وحیدیه ۱ تهران
۲۸ مرکز تخقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهران
۲۹ نسیم شهر ۱ تهران
۳۰ شهریار تهران
۳۱ عالیواک مازندران
۳۲ ملارد ۱ تهران
۳۳ نور ۱ مازندران
۳۴ سمنان ۴ سمنان
۳۵ سازی ۳ مازندران
۳۶ هشتگرد ۱ البرز
۳۷ آمل ۱ مازندران
۳۸ قائم شهر مازندران
۳۹ پرند ۱ تهران
۴۰ قم ۴ قم

لرزه‌های مهم تاریخی

زمین‌لرزه‌های تاریخی مهم استان به این شرح است:

۴۰۰ سال قبل از میلاد در "ری" با بزرگای تقریبی ۷.۶

زمین‌لرزه ۲۳۳ هجری-شمسی (۸۵۵ میلادی) "ری" با بزرگی تقریبی ۷.۱

زمین‌لرزه ۸۶۴ میلادی با بزرگی تقریبی ۵.۳

زمین لرزه اردیبهشت (۵۵۶ هجری شمسی _مه ۱۱۷۷ میلادی) شرق بوئین زهرا با بزرگی تقریبی ۷.۲

زمین لرزه ۷ فروردین ۱۲۰۹ هجری-شمسی (۲۷ مارس ۱۸۳۰ میلادی) دماوند-شمیرانات با بزرگی تقریبی ۷.۱

زمین‌لرزه ۱۸۳۰ میلادی با بزرگی ۵.۳ 

توزیع مکانی زمین‌لرزه‌های ثبت شده با دستگاه ( از ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۰ میلادی) در استان تهران نیز به این شرح است:

زلزله ۱۰ مهرماه ۱۳۰۹ در "آه-مبارک‌آباد" با بزرگی تقریبی ۵.۲

زمین‌لرزه ۲۹ آذر سال ۱۳۹۶ با بزرگی ۵.۲ در ملارد

19اردیبهشت ۱۳۹۹ مشا با بزرگی ۵.۱

در هفته گذشته علاوه بر زلزله دماوند، ۵ زلزله در استان فارس با بزرگای "اهل" ۳.۳، "شهر پیر" با بزرگای ۳.۴، "بیرم" با بزرگای ۳.۱ و "خنج" با بزرگای ۳.۶ و ۳ زمین‌لرزه استان کرمان شامل "نظام شهر" با بزرگای ۳، "شهداد" با بزرگای ۳.۲ و "راور" با بزرگای ۳.۵ رخ داد.

سر پل ذهاب استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ را تجربه کرد. جزئیات زمین‌لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۰ اردیبهشت

درمحمود آباد استان مازندران زلزله ۲.۶ و ۲.۹، بندر مقام استان هرمزگان زلزله ۲.۹، بروجرد استان لرستان زلزله ۲.۶، رودبار استان گیلان زلزله ۲.۹، قطوراستان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷، فاضل استان گلستان زلزله ۲.۵، کیانشهر استان کرمان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

در دماوند استان تهران زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۹ کیلومتری دماوند، ۱۰ کیلومتری رودهن و ۱۳ کیلومتری بومهن گزارش شد. زلزله ۲.۸ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

شهر پیر استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون این زلزله در ۱۶ کیلومتری شهر پیر، ۲۰ کیلومتری جویم و ۲۵ کیلومتری حاجی آباد این استان بوده است.

یکشنبه ۲۱ اردیبهشت

در دماوند استان تهران زلزله‌های ۳ در عمق ۱۳ کیلومتری، ۳.۷ در عمق ۸ کیلومتری، ۲.۷ و ۲.۸ به ثبت رسید. در سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۵ رخ داد.

در فیروز آباد استان لرستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۵ کیلومتری به ثبت رسید که کانون آن در ۷ کیلومتری فیروز آباد، ۱۴ کیلومتری الشتر و ۳۰ کیلومتری نور آباد این استان بوده است.

زمان آباد استان سمنان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ را تجربه کرد. عمق این زمین‌لرزه در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۶۰ کیلومتری زمان آباد استان سمنان، ۷۷ کیلومتری عشق آباد استان خراسان جنوبی و۸۳ کیلومتری انابد استان خراسان رضوی بوده است.

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت

الشتر استان لرستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۶ کیلومتری الشتر، ۱۹ کیلومتری فیروز آباد و ۲۴ کیلومتری سراب دوره این استان به ثبت رسید.

در بیرم استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ رخ داد. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در۲۵ کیلومتری بیرم، ۲۸ کیلومتری خنج و ۳۸ کیلومتری محمله این استان بوده است.

در فریدون شهر استان اصفهان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت

سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در  ۲۷  کیلومتری گیلانغرب و ۳۰ کیلومتری کرند این استان بوده است.

در رودهن استان تهران زلزله ۲.۵، سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶ رخ داد.

الشتر استان لرستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۲ کیلومتری الشتر، ۱۴ کیلومتری فیروز آباد و ۲۹ کیلومتری سراب دوره این استان گزارش شد.

خنج استان فارس نیز با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۲ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری خنج،۳۵  کیلومتری بیرم و ۳۷ کیلومتری اوز این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت

در ساغند استان یزد زلزله ۲.۶، فراشبند استان فارس زلزله ۲.۵، امیریه استان سمنان زلزله ۲.۶، طبس استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵، هجدک استان کرمان زلزله ۲.۷، تایباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶، نجف‌شهر استان کرمان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

در نظام‌شهر استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ رخ دادکه عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۳۴ کیلومتری نظام‌شهر، ۳۶ کیلومتری بروات و ۳۸ کیلومتری جبالبارز این استان بوده است.

شهداد استان کرمان نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ را تجربه کرد. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۳ کیلومتری شهداد، ۱۶ کیلومتری سیرچ و ۱۷ کیلومتری اندوهجرد این استان گزارش شد.

پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت

در قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹،  و هجدک استان کرمان زلزله ۲.۶ رخ داد.

میمند استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۵ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۲ کیلومتری میمند، ۲۰ کیلومتری فیروز آباد و ۲۱ کیلومتری دوزه این استان بوده است.

جمعه ۲۶ اردیبهشت

در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

اهل استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۷ کیلومتری اهل، ۲۲ کیلومتری عمادده و ۲۲ کیلومتری اشکنان این استان گزارش شد.

در راور استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۸ کیلومتری راور، ۲۴ کیلومتری کیانشهر و ۳۹ کیلومتری کوهبنان این استان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار