شیوع بیماری کرونا تمامی تجمعات را تعطیل کرده، باشگاه‌های ورزشی نیز بنا به تصمیم ستاد مبارزه با کرونا تعطیل و مربیان را روانه خانه کرده، مربیانی که بسیاری از آن‌ها شغلی جزء مربیگری نداشته و تنها منبع درآمد خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۸۴۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 10 May 2020

به گزارش خبرگزاری   تابناک کرمانشاه  به نقل از فارس،کمیل نظری، یکی از پیامدهای شیوع بیماری کرونا، تعطیلی اماکن ورزشی و از بین رفتن منبع درآمد بسیاری از مربیان ورزشی است که بخشی از آن‌ها شغلی غیر از ورزش ندارند و شخصیت، غرور و جایگاه آن‌ها نیز به آن‌ها اجازه نمی‌دهد در این شرایط دست نیاز به سوی کسی دراز کنند.

بهنام سلطانی یکی از مربیان رشته کاراته در استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تایید این مطلب، اظهار داشت: قبل از شیوع بیماری کرونا 6 تایم ورزشی در استان داشته و شاگردان زیادی را در مقاطع سنی مختلف آموزش می‌دادم اما از ابتدای اسفندماه تا کنون منابع مالی خود را از دست داده و با توجه به اینکه هیچ منبع درآمد دیگری غیر مربیگری ورزش ندارم در تامین مخارج منزل با مشکل مواجه شده‌ام.

سطانی ادامه داد: مربیان ورزشی شخصیت و غرور مختص به خود را دارند و در جایگاه آن‌ها نیست که در این شرایط دست مساعدت به سوی دیگران و حتی نزدیکان خود دراز کنند، این امر غرور و شخصیت آن‌ها را واقعا جریحه‌دار می‌کند و از طرف دیگر بسیاری از آن‌ها در تامین مخارج خود با مشکل مواجه شده‌اند.

رسول یوسفوند یکی از مربیان رشته فوتبال نیز، تصریح کرد: افراد شاغل در بخش مربیگری ورزشی به دو دسته افراد دارای شغل منحصرا مربیگری و افرادی که به شغل مربیگری به عنوان منبع درآمد دوم نگاه می‌کنند تقسیم می‌شوند، دسته دوم در شرایط فعلی شغل مربیگری خود را کنار گذاشته و از محل درآمد اول خود ارتزاق می‌کنند اما دسته اول که تنها شغل آن‌ها مربیگری ورزشی است با چالش‌های بسیار زیادی مواجه شده‌اند.

یک مربی و مدرس ورزشی همانند یک معلم دارای جایگاه و شخصیتی است و نمی‌تواند به هر عملی برای تامین مخارج خود دست بزند، یوسفوند با بیان این مطلب اضافه کرد: بسیاری از ادارات، ارگان‌ها و تشکل‌های کشور با توجه به فرمان مقام معظم رهبری در راستای «پویش همدلی و مساوات» اقدام به ثبت‌نام از افراد نیازمند کرده‌اند، اما این نکته را باید توجه داشت که ممکن است شخصیت یک مربی ورزشی اجازه مراجعه برای دریافت بسته حمایتی را به وی ندهد و این امر ممکن است سبب تخریب شخصیت او در مقابل شاگردانش شود.

سلطانی (یکی از مربیان رشته کاراته در استان) با اشاره به تصمیات دولت در خصوص بخش ورزش، گفته، یکی از حمایت های که دولت در خصوص بخش ورزش در نظر گرفته است، اختصاص وام 8 میلیونی با کارمزد 12 درصد است که متاسفانه تنها به باشگاه‌های ثبت شده و مربیان بیمه شده او تعلق می‌گیرد، حال باید پرسید مربیانی که از طرف باشگاه بیمه نشده‌اند چه تکلیفی دارند و چه حمایتی از آن‌ها خواهد شد.

در این خصوص معاون ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه اظهار داشت: بنا به تصمیم هیأت دولت مقرر شده است که به باشگاه‌های ورزشی و مربیان بیمه شده آن‌ها تسهیلات حمایتی با شرایط ابلاغ شده تعلق بگیرد حال با توجه به رایزنی‌های که اداره‌کل ورزش و جوانان با وزرات ورزش داشته‌ایم، لیستی در واحد امور باشگاه‌های این اداره تهیه شده و سعی داریم که شرایط طرح اختصاص وام به سایر مربیان را نیز فراهم کنیم، اما این مهم مستلزم تصویب در هیأت دولت است.

جلال عزیزی یادآور می شود: حمایت از مربیان ورزشی نیازمند تامین منابع مالی است که از طرف دولت باید تامین شود به همین دلیل منتظر تصمیمات دولت در خصوص این مهم است و امیدواریم که شرایط حمایت از سایر مربیان ورزشی استان که تحت لوای بیمه باشگاه نیستند نیز فراهم شود.

عزیزی در خصوص سایر حمایت‌های صورت گرفته از مربیان ورزشی استان، اضافه کرد: یکی دیگر از حمایت‌های که از طرف دولت برای مربیان ورزشی فراهم شده است بحث بخشش اجاره بهای تمامی سالن‌های دولتی در سطح کشور است و در ماه‌های درگیر کرونا هیچگونه اجاره‌بهای از مستاجران ورزشی اخذ نشده است.

یوسفند در خصوص سایر راهکارهای موجود برای حمایت ازمربیان بخش ورزش، یادآور شد: بسیاری از ادارات و سازمان‌ های خصوصی و دولتی با حمایت خیرین عزیز استان اقدام به تهیه بسته‌های معیشتی برای اقشار کم درآمد و یا خانواده‌های که شغل آن‌ها به واسطه کرونا با مشکل مواجه شده است، کرده‌اند، اداره‌کل ورزش و جوانان استان نیز به وسیله هیأت‌های تابع خود چنین لیستی را فراهم کرده و زمینه حمایت خیرین ورزشی از مربیان زحمتکش را فراهم کند.

حسن ختام نظرات مربیان و کارشناسان امر ورزش را می‌توان در صحبت‌های سلطانی (یکی از مربیان رشته کاراته در استان) شنید، وی خاطرنشان کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود که مربیان ورزشی غرور خود و خانواده تحت پوشش خود را از دست نداده و پس از عادی شدن شرایط و بازگشت به شرایط پساکرونای امکان از سرگیری مربیگری برای آن‌ها میسر شود.

 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار