انشااله کولانی در گفتگو با تابناک:
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: مساحت جنگل های زاگرس در استان 527 هزار و 403 هکتار است.
کد خبر: ۸۴۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 07 May 2020

انشاله کولانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: بیابان با وجود کارکردها و ارزش های زیست محیطی خاص خود برای ما یک تهدید محیطی محسوب می شود. 

وی افزود: جنگل های زاگرس با ۶ میلیون هکتار وسعت ۴۰ درصد نیاز اب کشور را تامین می کند و هر هکتار جنگل سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید و نیاز ۱۰ نفر را در یک سال تامین می کند .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد:مساحت جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه ۵۲۷ هزار و ۴۰۳ هکتار است که از نظر مساحت جنگل بین یازده استان ناحیه رویشی زاگرس، در جایگاه ششم قرار دارد. وگونه غالب جنگل‌های زاگرس در استان بلوط ایرانی و بنه، زالزالک، گلابی جنگلی، ارزن، کیکم و آلبالوی جنگلی از دیگر گونه‌های جنگل‌ها در استان کرمانشاه هستند.

‌کولانی خاطر نشان کرد:دو درصد جنگل‌های استان جزو جنگل‌های انبوه به شمار می‌روند و بیش از ۳۹ درصد جنگل‌های این استان از نوع نیمه انبوه و ۵۸ درصد دیگر جزو جنگل‌های تُنُک دسته بندی می‌شوند.

به گفته این مسئول، عمده مشکلات جنگل‌های زاگرس عدم نفوذپذیری نزولات جوی در خاک به دلیل کوبیدگی سطح خاک به علت حضور بیش از حد دام در عرصه برمی‌گردد که تاثیر آن را در زادآوری طبیعی جنگل‌ها به وضوح می‌توان دید.

وی اظهار داشت:یک از مشکلات در جنگل وجود آفت لورانتوس است که ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان یعنی معادل حدود ۱۰ درصد مساحت جنگل‌های استان درگیر این آفت شده بود که اقدامات مقابله‌ای لازم برای حدود ۳۰ هزار هکتار از این سطح انجام شده و مابقی نیز در دست انجام است.

کولانی ابراز داشت:در چند سال گذشته جنگل‌های زاگرس با پدیده خشکیدگی بلوط مواجه بودند، ۱۷۵ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان درگیر خشکیدگی بلوط بود که خوشبختانهظرف چند سال اخیربا نزول بارش‌ها روند گسترش خشکیدگی جنگل‌های بلوط را متوقف کرد، به نحوی که شرایط از حالت تهدید خارج شده و در حالت طبیعی قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در پایان گفت:با توجه به اینکه ۵۰۰۰ هکتار از جنگل‌های استان در قالب طرح ملی صیانت برای مناطقی که در حال بیابانی شدن بودصورت گرفت که شامل بخشی مناطق از جمله قصرشیرین و سومار بود که به سمت بیابانی شدن پیش می‌رود و در سال ۹۹ در تلاش هستیم که جنگل کاری را که از نظر اقتصادی، ذخیره‌ی آب، احیای جنگل‌های مخروبه و بازسازی اکوسیستم‌های جنگلی توسعه دهیم.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار