یک فعال اقتصادی با بیان اینکه کرونا آغازی بر یک رکود اقتصادی در جهان است، به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از پیامد‌های کرونا این است که در بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تأثیرات زیادی ایجاد کرده و بزگترین نرخ بیکاری در آمریکا حادث شده است.
کد خبر: ۸۴۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 06 May 2020
با آغاز شیوع کرونا در کشور و پویش «در خانه بمانیم» بسیاری از مردم ترجیح دادند از خرید‌های نوروزی صرف نظر کنند و همین موضوع باعث شد فروش بسیاری از مشاغل و کسب‌وکار‌ها کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، کاهش فروش واحد‌های تجاری، تعطیلی بسیاری از مشاغل به ویژه مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری و خدمات از جمله هتل ها، آرایشگاه‌ها، خیاطی‌ها و ... منجر به بیکاری خیل عظیمی از شاغلان شد به طوریکه در استان همدان آمار متقاضیان ثبت نام برای بیمه بیکاری روز به روز افزایش یافت تا اینکه براساس آخرین آمار به بیش از ۹۰۰۰ نفر رسید.

در این میان دولت با وعده بسته حمایتی سعی کرد اثرات منفی اقتصادی این مسئله را برای خانوار‌ها موقتاً تعدیل کند، اما اثرات مخرب ناشی از تعطیلی مراکز و واحد‌های تجاری و خدماتی به‌قدری بوده که این بسته حمایتی دولتی فقط گوشه‌ای از مشکلات خانوار‌های آسیب دیده را جبران کرده است. بیکاری و خانه نشینی بسیاری از سرپرستان خانوار، کاهش درآمد مشاغل و صنوف مختلف و حتی تولیدکنندگان باعث شده چشم انداز اقتصاد ایران نگران کننده‌تر از قبل شود.

ایسنا در راستای «بررسی مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و تعدیل نیرو» نشستی را تدارک دید که به علت رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی این نشست به صورت مجازی برگزار شد.

یک فعال اقتصادی با بیان اینکه کرونا آغازی بر یک رکود اقتصادی در جهان است، به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از پیامد‌های کرونا این است که در بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تأثیرات زیادی ایجاد کرده و بزگترین نرخ بیکاری در آمریکا حادث شده است.

رحمان نادی در نشست بررسی مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه تأثیر کرونا بر اقتصاد‌های مختلف یکسان نیست، اظهار کرد: اقتصاد‌های متکی بر گردشگری تأثیرات منفی بیشتری از بحث کرونا داشتند.

وی با اشاره به اینکه شدت گستردگی کروناویروس در روز‌های نخست گسترده‌تر بوده گرچه نسبت به آمریکا و کشور‌های دیگر وضعیت بهتری داریم، تصریح کرد: کرونا در حوزه گردشگری، مراکز تفریحی، رستوران ها، آموزشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و هتل‌ها مشکلات شدیدی ایجاد کرده است به طوریکه این صدمات قابل جبران نیست.

نادی با بیان اینکه دولت در شرایطی است که شاید نتواند تمام چاله‌های ایجاد شده را جبران کند، ادامه داد: برآورد خسارت شیوع کرونا بر اقتصاد ایران نیاز دارد که مدل اشاعه ویروس و گستردگی شیوع آن بررسی شده و تبعات آن ارزیابی شود.

چالش کرونا برای بنگاه‌های خرد اقتصادی

وی با تأکید بر اینکه کسبه و بنگاه‌های خرد اقتصادی با چالش بزرگ درآمدی مواجه هستند، تصریح کرد: در ایران به علت کاهش تقاضای مصرف کنندگان در دوران کرونایی مردم خریدی انجام نداده و کسبه و بنگاه‌های اقتصادی خرد با چالش بزرگ درآمدی مواجه شدند و این موضوع به صورت پلکانی بر واحد‌های دیگر اثر گذاشته است.

نادی با اشاره به چرخه تأثیر کرونا بر تولیدکنندگان، بیان کرد: با کاهش خرید مردم و به تبع آن کاهش درآمد واحد‌های خرد اقتصادی، این واحد‌ها نتوانستند تعهدات مالی خود را به موقع وصول کنند و وجوه خود را به تولیدکنندگان بازگردانند و در نتیجه منابع درآمدی تولیدکنندگان نیز کاهش یافته و کارخانه‌ها با کاهش تولید روبرو شدند که این امر منجر شده رکودی در کسب و کار‌ها نهادینه شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه متأسفانه در استان همدان بیش از ۹۰۰۰ نفر شغل خود را از دست داده‌اند، یادآور شد: البته تعداد بیکارشدگان از این آمار بیشتر خواهد بود چراکه عده‌ای تحت پوشش بیمه نیستند و این مسائل چالش‌هایی است که کرونا برای اقتصاد کشور رقم زده است.

وی گفت: بیکاری ۹۰۰۰ نفر در استان بسیار بالا بوده و این فاجعه‌ای خواهد بود چراکه با بیکاری ۹۰۰۰ کارگر سفره ۹۰۰۰ خانواده خالی شده است و باید دولت برنامه بلندمدت را معرفی کند که تاکنون برنامه‌ای از سوی دولت ندیده‌ایم.

وی با اشاره به اقداماتی که در کوتاه مدت برای آسیب دیدگان از کرونا انجام گرفته است، افزود: رزمایش مواسات مؤمنانه در کوتاه مدت آسیب دیدگان را پوشش داده که برای بازه زمانی کوتاه خوب است، اما در میان مدت و بلندمدت هنوز اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته است.

دبیر اتاق تعاون استان همدان تأکید کرد: پرداخت وام یک میلیون تومانی از طرح‌های کوتاه مدتی است که البته این مبلغ فقط تا یک ماه می‌تواند یک خانواده را حفظ کند و مستأجران و اقشار ضعیف جامعه که درآمد‌های زیر دو میلیون تومان دارند، حتماً آسیب می‌بینند.

وی با تأکید بر اینکه باید در میان مدت بر روی شرکت‌ها کار شود، ادامه داد: در بلندمدت باید سیاست‌های کلان اقتصادی و بسته جامع حمایتی طراحی شود تا بتواند بر چالش‌های اقتصادی ایجاد شده، موفق شود.

نادی با اشاره به اینکه دولت درگیر تبعات کوتاه مدت کروناویروس است، یادآور شد: طرح دولت برای مقابله میان مدت و بلندمدت با کرونا را ندیده‌ایم و منتظر هستیم که دولت طرح و برنامه خود را ارائه دهد.

فشار کرونا بر تولید

دبیر اتاق تعاون استان همدان با اشاره به اثرات کرونا در بازار، اظهار کرد: در دوران کرونا مرز‌های کشور‌ها بسته شد و صادرات کاهش یافت که این موضوع باعث کاهش تولید شده و به تولید فشار آورد که اگر ادامه یابد کاهش تقاضای کل را در کشور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی روبرو هستیم، یادآور شد: این مسئله در کشور‌هایی که اقتصاد وابسته به نفت دارند، مشکلات ایجاد خواهد کرد اگرچه به علت تحریم‌ها بودجه بندی کشور بر مبنای فروش نفت نبوده است، اما با زهم متأثر از نفت هسیتم و امکان دارد با کاهش درآمد دولت و کسری تراز درآمدی دولت مواجه شویم.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: دولت بسیاری از بنگاه‌های دولتی را در بورس عرضه می‌کند تا کسری بودجه را جبران کند، اما با انتشار اوراق قرضه به نوعی نقدینگی را افزایش داده که در بلندمدت موجب تورم وحشتناکی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم اثرات ناشی از کرونا را در کوتاه مدت جبران می‌کنند، تصریح کرد: همواره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد به داد اقتصاد ما رسیده است و در حال حاضر نیز مردم به میدان آمده و دولت فقط هزینه جاری و پرسنل را پرداخت می‌کند.

نادی در پایان با اشاره به آیاتی از سوره نصر، گفت: فرهنگ مسلمانان به‌گونه‌ای است که هر وقت تحت فشار قرار گرفته‌اند، رشد کرده اند و هر وقت فشار‌ها بیشتر شده حرکت رو به جلو اتفاق افتاده است.

حقوق کارگران تعدیل شده هنوز پرداخت نشده است

دبیر خانه کارگر همدان نیز در ادامه با اشاره به تعدیل و بیکاری بیش از ۹۰۰۰ کارگر و نیروی کار در همدان، به خبرنگار ایسنا گفت: حقوق کارگران تعدیل و بیکار شده از بابت کروناویروس هنوز داده نشده است و مسئولان باید پاسخگو باشند.

چنگیز اصلانی با بیان اینکه از روزی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، نخستین تأثیرات خود را در خدمات کشوری گذاشت، اظهار کرد: براساس قوانین موجود در قالب بیمه بیکاری هر گونه اتفاق غیرارادی که منجر به تعدیل و بیکاری کارگران شود، باید حقوق کارگران پرداخت شود.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به وجود قانون حکم می‌کرد که از بدو این اتفاق کارگر‌هایی که بیکار شدند، حقوق خود را دریافت کنند، تصریح کرد: براساس ماده ۱۴۸ قانون کار تمامی کارفرمایان موظف هستند کارگران خود را اجباراً بیمه کنند و همچنین براساس ماده ۳۶ و ۳۸ قانون کار و تأمین اجتماعی و ماده ۷ بند الف. باید بلافاصله به صورت ضرب‌العجلی در ۲۹ اسفندماه حقوق کارگران پرداخت می‌شد چراکه قانون آن وجود داشته و سازمان تأمین اجتماعی هر ماه بابت هر کارگر ۳ درصد حق بیمه صندوق بیمه بیکاری دریافت می‌کند.

اصلانی ادامه داد: صندوق بیمه بیکاری موظف است در زمان‌هایی که اتفاق غیرارادی می‌افتد با معرفی کارفرما به کارگران ۸۰ درصد از حقوقی که در بهمن ماه به شعبه تأمین اجتماعی داده شده، بیمه بیکاری پرداخت کند در صورتی که این اتفاق انجام نگرفته و قانون اجرایی نشده است و مسئولان باید پاسخگو باشند.
وی تأکید کرد: کارگران همیشه سنگ زیرین آسیاب بودند و در تمامی میدان‌ها حضور داشته و از جان مایه می‌گذارند بنابراین انتظار داشتیم سازمان تأمین اجتماعی حداقل حقوق را به آن‌ها پرداخت می‌کرد در حالیکه متأسفانه این کار انجام نشده است.

دبیر خانه کارگر همدان با بیان اینکه کسانی که برای بیمه بیکاری ثبت نام می‌شوند باید حتماً مشمول قانون کار باشند، خاطرنشان کرد: در استان همدان آمار دقیقی از تعداد کارگاه‌هایی که به علت کرونا تعطیل و یا غیرفعال شده‌اند، وجود ندارد، اما براساس اعلام اداره کار بیش از ۱۳ هزار نفر کارگر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند که پس از پالایش ۹۲۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شدند.

اصلانی با اشاره به اینکه آنچه قانون حکم کرده باید اجرایی شود، تصریح کرد: از سازمان تأمین اجتماعی گلایه‌مند هستیم چراکه تاکنون حقوق کارگران بیکار شده، پرداخت نشده این در حالیست که بیمه بیکاری نیازی به بودجه خاصی ندارد و هر کارفرما بابت کارگرهایش هر ماه حق بیمه را به صندوق بیمه بیکاری پرداخت کرده است.

وی درباره بازگشت به کار نیرو‌های تعدیل شده به علت کرونا، یادآور شد: اگر قرار است تا پایان خردادماه تعطیلی واحد‌ها ادامه داشته باشد باید کارفرمایان از اداره کار درخواست کنند که قانون ادامه داشته باشد.

دستگاه متولی باید ماه به ماه بیمه بیکاری را پرداخت می‌کرد

دبیر خانه کارگر استان همدان با تأکید بر اینکه دستگاه متولی باید ماه به ماه بیمه بیکاری را پرداخت می‌کرد، اظهار کرد: باید کارفرمایان مشخص کنند براساس پروتکل‌های ستاد مبارزه با کرونا چند ماه قرار است واحد خود را تعطیل کنند و اگر ادامه داشته باشد باید براساس قانون از مزایای بیمه بیکاری استفاده شود.

اصلانی با اشاره به اینکه تمامی مشاغل مشمول بیمه بیکاری می‌شوند، بیان کرد: براساس قانون کار از یک نفر تا ۱۰۰۰ نفر که در یک مجموعه فعالیت می‌کنند، مشمول قانون کار هستند، اما افرادی که به صورت خویش‌فرما بیمه هستند، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه براساس سلامت اقتصاد مشاغلی که قابلیت فعالیت با رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را دارند، فعال شوند، خاطرنشان کرد: در قانون کار هم بر رعایت بهداشت و ایمنی کارگران تأکید شده است بنابراین در تصمیم گیری‌ها ابتدا باید سلامت کارگران مدنظر قرار بکیرد و باید مشاغلی که در خطر هستند، تعطیل شوند.

۹۳۹۳ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از ثبت نام بیش از ۹۰۰۰ نفر در سامانه بیمه بیکاری خبر داد و گفت: بیش از ۱۳ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند که از این تعداد ۹۳۹۳ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شدند.

حمیدرضا اسلامی با اشاره به اینکه بیشترین ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری از سوی واحد‌های خرد و کوچک صنفی بوده است، تصریح کرد: بیشترین مشاغل ثبت نامی در سامانه بیمه بیکاری مربوط به ۱۰ رسته شغلی که در دوران کرونا فعالیت نداشتند، بوده است.

اسلامی با بیان اینکه افرادی که به علت شرایط کرونایی بیکار شدند تا پایان اردیبهشت فرصت دارند در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کنند، ادامه داد: هنوز ابلاغیه رسمی درباره تمدید زمان ثبت نام بیمه بیکاری به استان‌ها داده نشده است.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تأکید بر اینکه هنوز پرداختی به افراد ثبت نام شده در بیمه بیکاری صورت نگرفته است، یادآور شد: دولت ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه بیکاری ناشی از کرونا درنظر گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که کارفرمایان هر ماه ۳ درصد حق بیمه به صندوق بیمه بیکاری بابت هر کار واریز می‌کنند، چرا تا کنون پرداختی صورت نگرفته است؟ گفت: سازمان تأمین اجتماعی تابع سیاست‌های بالادستی است و، چون اعتبار جداگانه‌ای برای این موضوع درنظر گرفته شده، تاکنون پرداخت نکرده است ضمن اینکه ۳ درصد صندوق جوابگوی رقم کلان حقوق بیکاران نیست و نیازمند کمک و مساعدت دولت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار