رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از رشد قابل توجه بازار سرمایه طی چند وقت اخیر و تاثیر آن در تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور یاد کرد و گفت: متاسفانه واحدهای تولیدی کرمانشاه از جهش شگفت‌انگیزی که در بورس داشته‌ایم، کمترین بهره را برده‌اند.
کد خبر: ۸۴۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 06 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،کیوان کاشفی ، با بیان اینکه در فضای اقتصادی کشور معمولا چهار بازار شامل طلا، ارز، مسکن و بورس بیشترین جذابیت و کشش را برای جذب نقدینگی دارند، یادآور شد: بر اساس آمارها سال 1398 ارز حدود 20 درصد، طلا 40 درصد و بازار مسکن 60 درصد رشد داشته‌، اما بازار بورس با 232 درصد بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال نیز روند افزایش شاخص بورس را همچنان شاهد هستیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل جذاب شدن بورس و کششی که برای جذب نقدینگی‌ ایجاد کرده نیز افزود: سال گذشته سیاست‌های دولت در بخش کاهش تقاضا و بازگشت ارز باعث شد نرخ ارز متعادل شود، از سوی دیگر در بازار طلا نیز دولت بازی‌گردان اصلی است و می‌تواند با تزریق سکه و طلا به بازار وضعیت را کنترل کند، بازار مسکن نیز به دلیل سخت و طولانی بودن نقدشوندگی جذابیت کمتری دارد و از همین رو عمده نقدینگی در دست مردم به سمت بازار سرمایه رفته است.

کاشفی از اقبال قابل توجه مردم برای ورود به بازار سرمایه خبر داد و حضور این تعداد از مردم در بازار سرمایه را باعث سنگین شدن مسئولیت‌های دولت خصوصا سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دارایی دانست که ممیزی‌ها و ضوابط ورود شرکت‌ها را با دقت بیشتری ارزیابی کنند تا مشابه رویداد تلخی که در برخی صندوق‌های مالی داشتیم، رخ ندهد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، وضعیت بازار سهام نباید بگونه‌ای پیش برود که سرمایه‌گذاران احساس ناامنی داشته باشند و یا احساس کنند عمق بازار واقعی نیست و ممکن است دچار شکست شود.

کاشفی در ادامه با اشاره به مزایای متمرکز شدن نقدینگی سرگردان مردم در بازار سرمایه، گفت: تامین مالی واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی یکی از مهمترین این مزیت‌ها است که می‌تواند به رونق تولید، شکوفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال بیشتر در کشور کمک کند.

وی ادامه داد: با وجود ظرفیت عظیم و جهش شگفت‌انگیزی که در بازار سرمایه شاهد هستیم، متاسفانه واحدهای تولیدی استان کرمانشاه کمترین استفاده را از این شرایط می برند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از اینکه از بین واحدهای تولیدی استان فقط چند واحد در بازار سرمایه حضور دارند و مابقی همچنان به صورت مالکیت شخصی اداره می‌شوند، ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه مدیران برخی از این واحدها هنوز به اهمیت استفاده از ظرفیت بازار سرمایه پی نبرده اند.

کاشفی خاطرنشان کرد: ورود واحدهای تولیدی استان به بازار سرمایه باعث می‌شود این واحدها برای تامین نقدینگی نیازی به بروکراسی پیچیده اخذ تسهیلات بانکی، گذاشتن وثیقه‌های چندین میلیاردی و... نداشته باشند و به راحتی از طریق بازار سرمایه، نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی حضور واحدهای تولیدی استان در بازار سرمایه را زمینه‌ساز رونق اقتصادی استان هم دانست و عنوان کرد: متاسفانه علاوه بر مدیران واحدها، سیاست‌گذاران استان و دستگاه‌های اقتصادی مربوطه نیز به این مهم بی‌توجه بودند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مشخص نیست بازار سرمایه تا چه زمانی رونق دارد و این بازار در تمام دنیا با فراز و نشیب و ریسک همراه است، تاکید کرد: باید هرچه زودتر از این فرصتی که پیش آمده برای رونق واحدهای تولیدی استان استفاده کنیم.

کاشفی یادآور شد: در همین راستا اتاق بازرگانی کرمانشاه تیمی را مسئول بررسی این موضوع کرده و یکی از مهمترین برنامه‌های ما استفاده از ظرفیت منتورهای آشنا به بازار سرمایه است که اگر نیاز باشد آنها را از خارج استان خواهیم آورد.

وی گفت: این منتورها در زمینه آموزش، ترویج و همراهی واحدهای تولیدی فعالیت خواهند داشت تا این واحدها بتوانند جای خود را در بازار سرمایه باز کرده و به فعالیت خود در این بازار ادامه دهند.

وی تاکید کرد: حتی اگر نیاز باشد اعتبارات لازم را نیز در این زمینه تامین می‌کنیم تا واحدهای تولیدی استان از ظرفیت بازار سرمایه بی‌بهره نمانند.

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار