کارشناس مسؤول بهداشت خانواده کرمانشاه گفت: تا امروز در رابطه با بیماری کووید 19 در کشور سه ماما «شهید سلامت» و بیش از 200 ماما مبتلا به کووید 19 شده‌اند.
کد خبر: ۸۴۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ 04 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،آزیتا اقبالی، با تبریک روز جهانی ماما، اظهار داشت: واژه ماما را معمولا برابر با زایمان می‌دانیم، ولی مامایی با ترکیبی از علم و هنر شغلی ا‌ست که عملا چندپیشه است.

وی ادامه داد: اگر مسؤولان در تربیت ماما بیشتر فعالیت بکنند عملا برای جامعه منافع بسیار زیادی خواهد داشت، چرا که حوزه فعالیت ماما خیلی فراتر از امر زایمان است یک ماما از زمان قبل از بارداری،دوران بارداری و باربری یک خانم و همچنین دوران میانسالی و سالمندی در حال ارائه خدمات با کیفیت است.

کارشناس مسؤول بهداشت خانواده کرمانشاه ادامه داد: امسال با توجه به بحران کرونا، مهمترین وظیفه همکاران ماما فعال در سیستم بهداشت در زمینه غربالگری این بیماری بود؛ بطوری که 12 هزار ماما در کشور به عنوان مراقبت سلامت حدود 25 میلیون ایرانی را غربالگری کردند.

اقبالی با اشاره به فعالیت‌های ماما‌های کشور همگام با پرستاران در بخش درمان در این ایام، تصریح کرد: تا به امروز در ارتباط با بیماری کووید 19 در کشور، سه شهیده مامایی و حدود 200 مامای مبتلا داشته‌ایم.

وی در توضیح فعالیت‌های سال گذشته ماماها در حوزه بهداشت شهرستان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: 75 پایگاه شهری و 18 مرکز روستایی در شهرستان کرمانشاه داریم.

انجام حدود 21 هزار و 753 مورد مراقبت پیش از بارداری، 12 هزار و 666 مورد تشکیل پرونده بارداری، 165 هزار و 601 مورد غربالگری سرطان سینه، 7 هزار و 681 مورد پیگیری مادران پرخطر در بیمارستان‌ها( یا به صورت تلفنی یا مراجعه به درب منزل) و 9 هزار و 943 مورد مراجعه به درب منزل، اعزام 447 تیم سیار به مناطق صعب‌العبور بخشی از خدمات انجام شده ماماها حوزه بهداشت شهرستان کرمانشاه است که اقبالی در این گفت‌وگو از آن یاد کرد.

وی به مشارکت چشمگیر ماماها کرمانشاه در بحث غربالگری کرونا اشاره کرد و گفت: 6 هزار و 570 مورد غربالگری توسط ماما‌ها شهرستان انجام شده است.

اقبالی تصریح کرد: نقش ماماها در کلاس‌های آمادگی برای زایمان که عملا سبب پایین آمدن درصد سزارین به تبع کاهش مرگ ومیر مادران باردار که به‌عنوان یک شاخص توسعه محسوب می‌شود، بسیار بسزایی است.

وی اضافه کرد: حدود یک‌هزار و 682 مورد مادر طی هشت جلسه در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند تا با آموزش دادند تلاش‌های لازم برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش مرگ و میر مادران باردار انجام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار