حبیب معصومی با بیان اینکه ۱۱ آمبولانس جدید بنز بدون کمک را به زودی و شاید در این ماه از تهران وارد استان کنیم افزود: این وسایل نقلیه بین پایگاه‌های شهری و جاده‌ای همدان توزیع می‌شود.
کد خبر: ۸۴۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵ 02 May 2020
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از نبود موارد مثبتی از بیماری کرونا در بین پرسنل اورژانس همدان خبر داد و گفت: امسال ۶ پایگاه جدید در همدان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش فارس، معصومی با اشاره به تعداد موارد مسمومیت با الکل بعد از شیوع بیماری کرونا در استان اظهار کرد: از اوایل اسفندماه سال گذشته تاکنون به دلیل تبلیغات نادرست نسبت به درمان کرونا با الکل مواردی از مسمومیت ناشی از مصرف الکل را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه هر سال مواردی هم از مسمومیت با الکل در ایام نوروز اتفاق می‌افتد گفت: بخشی از مسمومیت‌ها نیز به دلیل سوء استفاده برخی از موقعیت موجود بوده که الکل صنعتی را با برخی از مواد ترکیب کردند و با بی‌رنگ شدن، شبیه اتانول به فروش رساندند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا خاطرنشان کرد: عوارض متانول بسیار بالاست و باعث تاری دید و کورکی می‌شود به طوری که ۷۰ سی سی از آن می‌تواند باعث مرگ افراد شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل مسمومیت‌ها این بوده که افرادی به شکل دست‌ساز نسبت به تهیه مشروبات الکلی اقدام کرده‌اند، چون قسمت انگوری که تبدیل به الکل می‌شود قسمت چوبی هم دارد که به متانول تبدیل می‌شود، اما فرد تصور می‌کند اتانول تولید کرده در حالی که تنها چند درصد متانول هم وجود دارد.

معصومی با بیان اینکه متاسفانه تعداد مسمومیت و موارد فوتی در برخی از استان‌های کشور بالا بود گفت: در استان همدان نیز مواردی از مسمومیت با اتانول و متانول به ثبت رسید، اما خوشبختانه تعداد موارد فوتی بالا نبود، البته ناگفته نماند نسبت به ماه‌های دیگر سال در این دو ماه اخیر موارد بیشتر بوده است.

فوت ۴ نفر در همدان در اثر مصرف الکل

وی با اشاره به اینکه از ابتدای اسفندماه سال گذشت تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۶۵ مورد مسمومیت با اتانول و متانول در استان ثبت شده است خاطرنشان کرد: در این ۷۰ روز ۶۱ مورد مسمومیت اتانول و چهار مورد متانول داشتیم که متاسفانه چهار نفر نیز فوت کرده‌اند.

 رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه ۲۹ بهمن ماه سال گذشته نخستین مورد بیماری کرونا در استان قم مشاهده شد که از آن زمان حوزه اورژانس، بهداشت و درمان با موضوع کرونا مواجه شدند گفت: از ابتدای اسفندماه سال گذشته دوره آموزشی برای پرسنل اورژانس در استان برگزار شد.

وی بیان کرد: در گذشته به دلیل بیماری آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی پرسنل درگیر بودند و کیت حفاظت فردی داخل آمبولانس‌ها جانمایی شده بود، اما بعد از بیماری کرونا مجدد برگزاری دوره‌های آموزشی و تجهیز آمبولانس‌ها به لوازم حفاظت فردی در دستور کار قرار گرفت.

نبود موارد مثبتی از بیماری کرونا در بین پرسنل اورژانس همدان

معصومی با اشاره به اینکه از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون ۱۸ نوبت وسایل حفاظتی مختلف بین پرسنل توزیع شده است گفت: خوشبختانه به خاطر رعایت نکات ایمنی و تهیه لوازم فردی، موارد مثبتی از بیماری کرونا را در بین پرسنل اورژانس همدان نداشتیم البته مواردی مشکوک بود که تست آن‌ها منفی شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت بازدید از شهرستان‌ها نیز در برنامه قرار گرفت و از نزدیک در جریان امور مقابله با کرونا قرار گرفته‌ام افزود: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی سعی کرد مطالبات پرسنل را به موقع پرداخت کند که دو نوبت فروردین و اسفندماه واریزی انجام و دو نوبت نیز برای پرسنل پاداش‌هایی در نظر گرفته شد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته تاکنون که با بیماری کرونا مواجه شده‌ایم تماس‌های مردم با شماره‌های اورژانس افزایش یافت خاطرنشان کرد: در اسفندماه سال گذشته ۳۵ هزار و ۵۰۰ تماس داشتیم که ۷۷ درصد مرتبط با کرونا بود.

جذب ۳۲ نیروی جدید در اورژانس

وی با اشاره به اینکه در فروردین امسال ۲۲ هزار تماس با اورژانس ثبت شد که ۵۲ درصد متعلق به کرونا بود گفت: قبل از اینکه بیماری کرونا شیوع یابد تقریبا ۸۰ نفر از نیرو‌های انسانی اورژانس خارج شده بودند و با کمبود مواجه بودیم که در مدت اخیر توانسته‌ایم ۳۲ نفر را با قرارداد ۸۹ روزه جذب کنیم.

معصومی با تاکید به اینکه غیر از این تعداد افراد جذب شده، ۴۰ نفر نیز نیرو‌های پیمانی بودند که ۳۰ آبان سال ۹۸ جذب شده و مراحل گزینش آن‌ها باقی مانده بود که اخیرا به شکل گزینش همزمان اضافه شدند افزود: مجدداً مردادماه امسال آزمونی برای جذب نیرو‌های پیمانی برگزار می‌شود که بخشی سهم اورژانس استان است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اورژانس از لحاظ نیروی انسانی تقویت شده است خاطرنشان کرد: به دلایل مختلفی استان همدان از لحاظ تعداد موارد مثبت بیماری کرونا وضعیت نامناسبی ندارد و از لحاظ تعداد موارد خام همواره بین هجدهم تا بیستم است یعنی بین ۳۱ استان کشور تقریبا ۱۹ استان تعداد موارد مثبت کرونای بیشتری از همدان دارند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه ۱۱۶ شهرستان در وضعیت سفید هستند که یکی از آن‌ها شهرستان فامنین است گفت: قرار است ستاد کرونای کشور فردا مصوباتی صادر کند که وضعیت این شهرستان‌ها نسبت به بقیه شهرستان‌ها عادی شود.

وی با بیان اینکه همزمان پروتکل‌های بهداشتی از سوی سازمان اورژانس به دانشگاه علوم پزشکی استان ابلاغ می‌شد و ما آن‌ها را در اختیار واحد‌های محیطی و همه شهرستان‌ها قرار می‌دادیم افزود: پایش و نظارت بر واحد‌های محیطی انجام و هر روز هم موارد مثبت کرونا نسبت به موارد بستری، ترخیصی و فوتی وارد سامانه «ام سی‌ام سی» می‌شد.

انتقال ۸۰۰ بیمار مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های همدان

معصومی با اشاره به اینکه از بین موارد محتمل، مشکوک و قطعی بیماری کرونا که به بیمارستان‌ها مراجعه کرده بودند، ۸۰۰ مورد توسط اورژانس انتقال یافته بود گفت: اواخر سال گذشته بیمارستان صحرایی نیز در استان برپا شد تا اگر نیاز بود، از این بیمارستان ۳۰ تختخوابه استفاده شود.

وی در ادامه به خطرات ناشی از صاعقه در این فصل از بهار سخن گفت و خواستار توجه به این موضوع شد و خاطرنشان کرد: امسال بارش‌های خوبی در استان داشتیم که از میانگین ۳۰۰ میلی‌متر به ۵۰۰ میلی‌متر بارش سالیانه رسیده است یعنی استان همدان ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد بارش سالیانه نسبت به میانگین درازمدت را داشته است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا تاکید کرد: همزمان شاهد رویش قارچ‌های سمی هستیم و مانند سال‌های قبل متاسفانه مواردی از مسمومیت، نارسایی کلیه و مرگ ثبت شده که می‌طلبد مردم از مصرف این نوع قارچ‌ها پرهیز کنند.

وی با اشاره به خطر غرق شدگی بیان کرد:، چون آب‌های جاری و رونده در سد‌ها و رودخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند و عده‌ای که با شنا آشنایی ندارند و تفاوت استخر‌های سرپوشیده با آب‌های طبیعی را نمی‌دانند، ممکن است غرق شوند، که امیدوارم از شنا کردن در این آب‌ها پرهیز شود.

معصومی به مهمترین اولویت کاری اورژانس پیش بیمارستانی طی امسال اشاره کرد و گفت: اگر منابع انسانی و مالی تامین شود به دنبال عملیاتی کردن برخی از اقدامات در اورژانس هستیم.

وی با اشاره به جذب نیرو‌های پیمانی در مردادماه افزود: قرار است وزارت بهداشت جذب نیرو کند که سازمان اورژانس نیز سهمیه‌ای دارد که به همدان نیز داده می‌شود.

افتتاح ۶ پایگاه اورژانس جدید در همدان

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا تصریح کرد: اگر بتوانیم چارت سازمانی را قطعی کنیم که تا آن زمان انجام خواهد شد، می‌توان تقریبا ۶۰ نیروی پیمانی استخدام کرد.

وی با بیان اینکه ۶ ساختمان پایگاه اورژانس در حال ساخت است افزود: ساختمان خیرساز حسین‌آباد ناظم ملایر، پایگاه آزادراه ۲، پایگاه شیرین‌سو در کبودراهنگ، پایگاه قینرجه رزن و یکی هم در شهرستان ملایر در حال ساخت هستند.

معصومی با اشاره به اینکه به خاطر محدودیت منابع مالی به دنبال این هستیم سه پایگاه در نیمه اول سال تکمیل و هفته دولت بهره‌برداری شود گفت: سه پایگاه نیز در دهه فجر راه‌اندازی می‌شود.

افتتاح چهار طرح اورژانس بعد از ماه رمضان

وی از افتتاح چهار طرح اورژانس بعد از ماه رمضان با دعوت رئیس سازمان اورژانس کشور به همدان خبر داد و افزود: ساختمان جدید مرکز پیام شهرستان کبودراهنگ، ساختمان جدید مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه در ساختمان مرکزی اورژانس، ساختمان پایگاه شهری شهرک مدنی همدان و بنای جدید پایگاه جاده‌ای فارسبان شهرستان نهاوند آماده بهره‌برداری بعد از ماه رمضان است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه به دنبال راه‌اندازی ۶ پایگاه جدید هستیم که امیدواریم سه مورد از آن را امسال افتتاح کنیم گفت: پایگاه شهر صالح‌آباد، آزادراه ۲ همدان ـ. ساوه، آب‌مشکین کبودراهنگ، جربانلو شهرستان رزن و سرکان و فرسفج شهرستان تویسرکان افتتاح خواهد شد تا به ۵۶ پایگاه اورژانس استان اضافه شود و تعداد به ۶۲ مورد برسد.

وی با بیان اینکه ۱۱ آمبولانس جدید بنز بدون کمک را به زودی و شاید در این ماه از تهران وارد استان کنیم افزود: این وسایل نقلیه بین پایگاه‌های شهری و جاده‌ای همدان توزیع می‌شود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه یک‌هزار دستگاه تویوتا شبیه آمبولانس‌های بنز خریداری شده که خردادماه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع می‌شود عنوان کرد: قرار است ساختمان ستادی اورژانس همدان ساخته یا ساختمانی آماده خریداری شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ دوره آموزشی برای کارکنان برگزار خواهیم کرد که فعلا به دلیل محدودیت‌های موجود نسبت به بیماری کرونا، این دوره‌ها به صورت الکترونیک برگزار می‌شود افزود: بعد از کرونا ماهانه ۶ دوره آموزشی‌برای کارکنان برگزار خواهیم کرد.

وجود ۱۵ پد بالگرد استاندارد در همدان

معصومی با اشاره به اینکه در سال ۴۰ هزار نفر از مردم را در زمینه کمک‌های اولیه و احیای قلبی و ریوی آموزش می‌دهیم گفت: موفق شدیم در مدت پنج سال که اورژانس هوایی در استان مستقر شده، ۱۵ پد بالگرد استاندارد عمدتاً در داخل بیمارستان‌ها راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از پد‌ها خارج از بیمارستان‌ها هستند که با کمک خیرین، اداره راه و شهرسازی، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها راه‌اندازی شده‌اند افزود: در این مدت پنج ساله ۳۳۱ مورد ماموریت اورژانس هوایی ثبت شده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه مجوز سامانه اتوماسیون عملیاتی برای آمبولانس‌های اورژانس گرفته‌ایم که امکان ثبت زمان‌ها و حذف فرم ماموریت دستی را فراهم می‌کند گفت: قبلا این اقدام برای شهرستان همدان انجام شده بود که امسال مجوز اجرای آن در شهرستان‌های استان را دریافت کرده‌ایم به نحوی که تمام آمبولانس‌ها گوشی و سیمکارت خواهند داشت و تمام ارتباطات آن‌ها با مرکز فرماندهی از این طریق انجام می‌شود.

وی از راه‌اندازی واحد دیسپچ اورژانس در شهرستان‌های ملایر و کبودراهنگ طی امسال خبر داد و افزود: در حال حاضر این واحد در همدان فعال است.

معصومی با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی پایگاه آموزشی هستیم که امکاناتی فراهم شود تا دانشجویان کاردانی دانشکده‌های اسدآباد، نهاوند و همدان در آنجا دوره‌های آموزشی را بگذرانند.

پیگیری راه‌اندازی کارواش اختصاصی آمبولانس‌

وی با اشاره به اینکه به دنبال راه‌اندازی کارواش اختصاصی آمبولانس‌های دانشگاه علوم پزشکی در مرکز درمانی بعثت هستیم افزود: از بین ۹۰ دستگاه آمبولانسی که در اورژانس وجود دارد تقریبا ۶۰ دستگاه متعلق به سال‌های ۹۲ به بعد است و عمر ۳۰ مورد از آن‌ها مربوط به قبل از سال ۹۲ است که آن‌ها را در استان اصفهان بازسازی می‌کنیم.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه ۷ دستگاه آمبولانس بازسازی شده و تقریبا هفت دستگاه نیز در حال بازسازی است تاکید کرد: امروز نیز دو دستگاه به اصفهان منتقل شد تا بازسازی شوند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال جذب کارشناسان عمران، حقوقی و IT برای مجموعه هستیم گفت: دنبال خرید کانکس‌های ۶ متری هستیم تا در مناسبت‌های نظیر اربعین و نوروز در جاده‌ها مستقر کنیم تا حمل و نقل آسان شود چرا که در حال حاضر کانکس‌های موجود ۲۴ متری و بسیار سنگین هستند.

معصومی از ساخت سوله بحران اختصاصی برای اورژانس خبر داد و گفت: در حال حاضر سوله بحران همدان در جاده قدیم شورین است، اما به دنبال سوله بحران اختصاصی هستیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال پایگاه هوایی اختصاصی نیز هستیم که در حال حاضر در بیمارستان بعثت وجود دارد افزود: هر سال، پنج مورد طرح‌های پژوهشی در اورژانس انجام می‌شود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا عنوان کرد: سال‌های گذشته ۱۵ دستگاه تله کاردیولوژی خریداری شده بود تا داخل آمبولانس‌ها نصب شود و پرسنل نوار قلبی بیماری با مشکل قلبی را گرفته و آن را برای بیمارستان قلب بفرستند و طبق دستورات پزشک کار انجام شود که راه‌اندازی این دستگاه‌ها موانعی داشت، اما امسال به دنبال رفع مشکل هستیم.

وی با اشاره به اینکه به نصب تابلو‌هایی در جاده‌ها برای اعلام مسافت به پایگاه‌های جاده‌ای نیاز است تاکید کرد: در حال حاضر تعداد تابلو‌های اعلام مسافت در جاده‌ها کافی نیست.

معصومی از پیگیری راه‌اندازی بخش ویژه درمانی، هسته‌ای و شیمیایی هر کدام در یکی از مراکز درمانی استان خبر داد و افزود: ۶۰۵ چارت سازمانی در اورژانس دیده شده که اگر محقق شود تا ۲۰ سال آینده مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

وی بیان کرد:، چون تحویل اسناد و مدارک آمبولانس‌های اختصاص یافته با تاخیر است، هنوز ۱۳ مورد از آن‌ها بدون پلاک در استان تردد دارند که به دنبال پلاک‌گذاری این وسایل نقلیه هستیم.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه وزارت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی را به ۱۰ قطب تقسیم کرده که در هر کدام از قطب‌ها یک دانشگاه دبیر و هماهنگ‌کننده قطب وجود دارد افزود: دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و دانشکده اسدآباد قطب سوم و غرب کشور را تشکیل می‌دهند که همدان دبیر قطب غرب کشور است و قرار بر این بوده هر سه ماه یکبار بعد از عادی شدن اوضاع جلسه هماهنگی برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه اعتباربخشی سال‌های گذشته به شکل پایلوت شروع شده که در بین چهار دانشگاهی که به صورت پایلوت کار شروع کردند نام همدان نیز وجود داشت گفت: همدان در این زمینه رتبه نخست را به دست آورد و مجدد قرار است در کل کشور این طرح اجرایی شود.

معصومی با بیان اینکه به دنبال استفاده از ظرفیت خیرین سلامت در اورژانس هستیم افزود: قبلا هم خیرین مواردی از کمک‌ها را به اورژانس داشته‌اند، اما نیاز به یاری بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه زمین سوله بحران در جاده ملایر توسط خیر اهدا شده که قرار است بنا شود گفت: سال گذشته قسمت عمده‌ای از پایگاه شهری ۳ ملایر توسط خیر ساخته شد و امسال نیز ۱۰.۵ میلیون تومان در خرید تجهیزات خیرین به اورژانس تویسرکان کمک کرده بودند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه سال گذشته قطب غرب کشور با محوریت دانشگاه علوم پزشکی همدان موفقیتی به دست آورد افزود: اورژانس کشور برای نخستین بار در مرداد و شهریورماه سال گذشته تمام دانشگاه‌های کشور را بازرسی کرد و طبق شاخص‌های موجود رتبه‌بندی انجام شد که قطب غرب کشور با کسب امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ رتبه اول کشور را کسب کرد و تقریبا ۲۰ نمره از میانگین کشوری بالاتر داشت.

وی با اشاره به اینکه ایام نوروز بیماریابی در خصوص کرونا در ورودی‌های شهرستان‌های استان توسط سازمان‌های مختلف انجام می‌شد گفت: بیماریابی در شهرستان تویسرکان توسط اورژانس انجام می‌شد.

دلایل مختلف باعث بالا رفتن هزینه بالگرد می‌شود

معصومی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در مورد بالا بودن هزینه نگهداری بالگرد و ماموریت‌های که انجام می‌شود چیست و آیا به صرفه است؟ افزود: به خاطر اینکه وزارت بهداشت خود این وسیله را در اختیار ندارد و حداقل ۹۰ درصد بالگرد‌هایی آن اجاره‌ای هستند، هزینه‌ها بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه شرایط جوی در تعداد پرواز‌ها و بالا رفتن هزینه‌ها موثر است گفت: در استان همدان از مهر تا آبان‌ماه به صورت مداوم با روز‌های ابری و بارانی مواجه بودیم و گاهی همراه با باد هم بود که در این شرایط بالگرد قادر به پرواز نیست و در نتیجه هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه در استان‌های کوهستانی و نیز در مواقع بارندگی و وجود هوای سرد، باد و طوفان محدودیت پرواز بیشتر است افزود: بالگرد‌ها تنها در طول روز می‌توانند پرواز کنند و در نیمه دوم سال به غیر از آب و هوا کوتاه بودن طول روز، پرواز‌ها را محدود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طول مدت امکان پرواز برای بالگرد‌ها در نیمه دوم سال کاهش می‌یابد و تقریبا ۵ ساعت با نیمه اول سال متفاوت است بیان کرد: از طرفی قدرت مانور بالگرد‌ها پایین است یعنی جا‌هایی که پد بالگرد وجود ندارد با مشکلاتی همراه است و امکان انجام ماموریت نیست.

معصومی با اشاره به اینکه وجود پد بالگرد در بیمارستان‌ها باعث شد روز گذشته سه بیمار از فامنین و یک بیمار از کبودراهنگ با هم به بیمارستان مرکز استان انتقال دهیم و مشکلی در این زمینه نبود افزود: در مجموع به دلیل شرایط آب و هوا، کوتاه بودن طول روز در نیمه دوم سال، نبود پد بالگرد در برخی از مناطق با محدودیت پروازی مواجه هستیم.

وی با تاکید به اینکه سال گذشته ۸۰ ماموریت اورژانس هوایی انجام شد و ۸۰ مورد نیز به دلیل این نوع محدودیت‌ها انجام نشد گفت: اگر ۱۶۰ ماموریت انجام می‌شد هزینه هر ماموریت به نصف می‌رسید، اما ۸۰ مورد که انجام شده هزینه را دو برابر کرده و به همین خاطر عمده ماموریت‌ها بین بیمارستانی شده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا ادامه داد: البته سیاست اورژانس کشور این است ماموریت‌ها تداوم داشته باشد چراکه معتقد است ارزش نجات یک انسان بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان عایدی دارد و مجموع هزینه‌ای هم که در طول یک سال در اورژانس انجام می‌شود در این حدود است، پس جبران می‌شود و مشکلی ندارد ماموریت‌ها را با هزینه بالایی انجام دهیم.

 وی خاطرنشان کرد: اگر محدودیت برای وزارت بهداشت برداشته شود و بتواند بالگرد‌هایی که مخصوص این کار است و قدرت مانور بالایی دارد مانند بالگرد‌های موجود در استان البرز و ایلام استفاده کند و نیز مالکیت با خود اورژانس باشد وضعیت بهتر و هزینه‌ها کمتر خواهد بود.

معصومی تصریح کرد: اقدام خوبی که در این زمینه انجام داده‌ایم این است تعداد پد‌های بالگرد را در استان افزایش داده‌ایم، یعنی جز ۱۵ نقطه بالگرد، ۶۰ نقطه نیز مشخص شده تا با همکاری سازمان‌هایی پد بالگرد در این مکان‌ها ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در مجموع به دلیل اینکه نیمه دوم سال مرتب هوا ابری است، نیمه دوم سال طول روز کوتاه بوده و وجود محدودیت پروازی و لغو ۵۰ درصد ماموریت‌ها؛ خدمات اورژانس هوایی گران تمام می‌شود، اما سازمان اورژانس هوایی کشور معتقد است، چون ارزش حفظ جان یک نفر بالاست اگر هزینه زیادی کنیم و جان او را نجات دهیم، آن هزینه جبران شده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا بیان کرد: در هر ماه اگر ۱۰ پرواز را ثبت کنیم که البته با این تعداد پرواز، ماه‌های خوب به شمار می‌آید و در این ماه نیز احتمال دارد به این میزان برسیم، تقریبا ۲۵۰ میلیون تومان در این زمینه هزینه می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه قسمتی از هزینه‌ها به اجاره بالگرد برمی‌گردد و قسمتی هم صرف پرسنل می‌شود گفت: چهار تکنسین هوایی در بیمارستان بعثت همیشه مستقر و آماده هستند که از آن‌ها بهره‌مند شویم.

معصومی با بیان اینکه البته آن‌هایی که پرسنل بالگرد هستند و تیم بالگرد محسوب می‌شوند باید از هزینه بالگرد حساب شود و ما دوباره به آن‌ها هزینه‌ای نمی‌دهیم بیان کرد: در مجموع اگر ۱۰ پرواز را حساب کنیم که ۱۰ ساعت کار شود بیشتر از ۳۰۰ میلیون در ماه هزینه بالگرد نشده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۳ پایگاه هوایی در مناطق مختلف کشور فعال است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار