رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، با اشاره به اولویت موضوع اشتغال گفت: یکی از حوزه‌های مورد توجه در سال جاری، بحث تجارت خارجی است؛ در این راستا بخش عمده‌ای از منابع ملی در اختیار استان را به تکمیل زیرساخت‌های بخش تجارت خارجی اختصاص داده‌ایم.
کد خبر: ۸۴۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵ 02 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس، حبیب‌الله وفایی اظهار داشت: وظیفه و رسالت اصلی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه اقتصادی استان است که با تبیین و تعیین برنامه‌های اقتصادی کوتاه‌ مدت، بلند مدت و میان مدت زمینه افزایش رفاه و معیشت هم‌استانی‌ها را به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به بسته شدن پرونده بودجه سال 98، گفت: سال گذشته توانستیم برای استان یک‌میلیارد و 600 میلیارد تومان از مرکز از طریق منابع مختلف از جمله منابع استانی، ملی، ردیف‌های متمرکز و سایر ردیف‌های که در قانون پیش‌بینی شده، پول اخذ کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه ادامه داد: تقریبا نصف این رقم حدود 800 میلیارد تومان اعتبارت استانی است که در قالب جدول 10 «اعتباراتی که به صورت مستقیم در اختیار خود استان قرار می‌گیرد» و ردیف‌های متفرقه استانی و نصف دیگر هم در قالب ردیف‌های ملی اخذ شد.

وفایی تصریح کرد: در مجموع 55 درصد این یک‌هزار و 600 میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد و معادل همین رقم در استان در راستای پروژه‌های عمرانی که به اقتصادی استان کمک کرده، هزینه شد.

وی در خصوص هزینه‌کرد اعتبارات استانی، گفت: بخشی از این اعتبارات در قالب اعتبارات بحران در راستای تخریب‌های ناشی از بلایای طبیعی ازجمله سیل و زلزله، بخشی در راستای تحقق اشتغال و رفع بیکاری، بخشی در قالب بازارچه‌های مرزی، بخشی برای توسعه روستاها، توسعه زیرساخت‌های استان در بحث اربعین، کمک به طرح‌های فاضلاب شهری و... هزینه می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، یادآور شد: با تمام فراز و نشیب‌ها توانستیم اعتبارت سال 98 را در این قالب‌ها ساماندهی کنیم و به اجرای فعالیت‌های عمرانی، اقتصادی و اشتغالزایی در استان بپردازیم.

وی با اشاره به یک ارتباط منطقی بین پروژه‌های ملی و استانی در بودجه سال 99، اضافه کرد: در واقع سقف اعتبارات ملی تا حدود زیادی با برنامه‌های توسعه اقتصادی استان لینک شده است.

وفایی به جامع بودن برنامه و توجه به تمام بخش‌های کشاورزی، گردشگری و... اشاره کرد و گفت: مسئله بیکاری به عنوان یک مسئله نهادینه به‌عنوان بیماری ساختاری در اقتصاد استان شکل گرفته و از این رو برنامه‌های اقتصادی در این راستا معطوف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طی 2 سال گذشته نرخ رشد بیکاری به میزان 5.9 درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی در این راستا تا حدودی پاسخگوی نیاز استان بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه اظهار داشت: یکی از ردیف‌های که در سال گذشته از مرکز گرفته‌ایم بحث توازن ملی بوده، رقمی حدود 250 میلیارد تومان که برای بیش از 60 پروژه هر ساله تخصیص داده می‌شد، اما امسال این کار را نکردیم.

وی تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی مورد توجه امسال، بحث تجارت خارجی است در این راستا بخش عمده‌ای از منابع ملی در اختیار استان را به تکمیل زیرساخت‌های بخش تجارت خارجی اختصاص داده‌ایم.

وفایی اضافه کرد: حدود 70 درصد از این 250 میلیارد تومان توازن ملی را به تکمیل زیرساخت‌های آن دسته از جاده‌های مواصلاتی که به پایانه‌های مرزی استان در راستای رونق گرفتن صادرات و واردات ختم می‌شود، اختصاص داده شده است.

وی 371 کیلومتر مرز مشترک استان با کشور عراق را بازار بزرگی در غرب دانست و گفت: پروژه جاده گیلان‌غرب به سومار با هدف توسعه صادرات و ارزآوری کشور، تامین بازار تجارت خارجی و... شروع شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، به توسعه زیرساخت‌های پایانه‌های شوشمی و شیخ صالح نیز اشاره‌ای داشت و گفت: این سه پروژه در اولویت برنامه‌های امسال هستند تا منابع را به سمت خلق و تولید ثروت پیش ببریم.

اولویت برنامه‌ها امسال استان به گفته وفایی، به نتیجه رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام استان است و در این خصوص، افزود: تکمیل فاز اول مونوریل کرمانشاه را به طور جد در برنامه داریم و پیگیر آن هستیم.

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در اقتصاد استان، خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل مشکلات عمیق اقتصاد کرمانشاه، وابستگی بیش از حد به اقتصاد دولت است، مردم در عرصه‌های اقتصادی کمک کنند و و بهترین راهکار در این خصوص حضور در عرصه تولید است.

وفایی گفت: امسال استان در سال جهش تولید با توجه به ظرفیت‌های بخش صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، مسکن و ...، برنامه‌های بسیار خوبی دارد؛ مردم می‌توانند در قالب پروژه‌های عمرانی می‌توانند مشارکت و سرمایه‌گذاری بومی داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار