کد خبر: ۸۴۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 30 April 2020
 
 
تابناک/جوانبخت از اعطای وام ۱۰۰ میلیونی به طرح های نوآور خبر داد و گفت: کارفرمایان آسیب‌دیده از کرونا در صورت حفظ نیرو به ازای هر نفر ۱۲تا ۱۶میلیون تومان از اعتبارات و تسهیلات برخوردار می‌شوند.

 

«عبدالمجید جوانبخت» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مابین وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید، اظهارداشت: بر اساس این تفاهم‌نامه برای طرح‌های نوآورانه‌ای که به زنجیره ارزش متصل باشند، به ازای ایجاد هر فرصت شغلی تا سقف یکصد میلیون تومان با بازپرداخت چهاردرصد تسهیلات در نظر گرفته می‌شود.


رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انزلی از اجرای طرح کارورزی جهت ایجاد بازار کار برای دانش‌آموختگان دانشگاهی خبر داد و افزود: در این طرح اگر کارفرما کارگاه سه ماه طرح کارورزی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی با حداکثر ۳۵ سال سن در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر جذب کند از شمول قانون کار و تامین اجتماعی خارج می‌شود و واحد پذیرنده تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی توسط وزارت کار قرار می‌گیرد.


وی این طرح را فرصت مغتنمی برای اصناف و کارگاه‌های کوچک و بزرگ شهرستان دانست و متذکر شد: کارورزان در این ایام کمک هزینه‌ای به مبلغ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی دریافت می‌کنند و در صورتی‌که کارفرما با رعایت این دستورالعمل کارورز راجذب کند به مدت ۲۱ ماه از پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد سهم کارفرما معاف می‌شود.

 

جوانبخت با بیان اینکه در بخش ثبت‌نام در سامانه کارا نیز تسهیلات مهم و مثمرثمری برای کارآفرینان روستایی شهرستان ارائه شد یادآور شد: در این طرح روستاهای مرزی با سود چهار درصد و روستاهای غیرمرزی با سود ۶ درصد تسهیلات اشتغالزایی دریافت کردند.


وی سهمیه ابلاغ شده بر اساس جمعیت روستایی شهرستان بندرانزلی را حدود ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بر اساس بررسی‌ها و پیگیری‌های کارگروه اشتغال در سطح شهرستان با افزایش حدود ۱۰ میلیارد تومان بر این مبلغ، سهمیه انزلی به ۲۶ میلیارد تومان رسید و توانستیم بیش از ۲۵ میلیارد تومان را جذب کرده و رتبه چهارم را در جذب این تسهیلات به خود اختصاص دهیم.


جوانبخت اشتغال ایجاد شده در این طرح را حدود ۳۹۹ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از ۲۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی، ۹۷ درصد آن محقق شد و یک طرح نیز در بانک در دست بررسی است.


وی یکی از عمده مشکلات این شهرستان در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و فراگیر در انزلی را قرار گرفتن روستاهای این شهرستان در بستر تالاب دانست و متذکر شد: طولی بودن شهرستان و قرار گرفتن در خط ساحلی دریا و تالاب محدودیت‌ها و مشکلاتی را برای اجرایی کردن طرح‌های بزرگ ایجاد می‌کند.


جوانبخت اظهارداشت: در پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر با نرخ ۱۸ درصد نیز متاسفانه در این بخش طرح‌های خوبی ارائه نشد و از  ۳۵ طرح انتخابی، پنج طرح بزرگ با اعتبار (پنج میلیارد) در بانک در دست بررسی است، ۳۰ طرح مصوب شد و ۲۸ طرح تسهیلات دریافت کردند.


وی سپس در خصوص کارفرمایانی که ویروس کرونا به کسب و کار آنان آسیب وارد کرده است گفت: این کارفرمایان شامل ۱۰رسته شغلی گردشگری، هتلداری، تولیدی‌های پوشاک، آجیل فروشی‌ها، مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، شرکت‌های حمل و نقل و ... در صورت حفظ نیرو به ازای هر نفر ۱۲تا ۱۶میلیون تومان از اعتبارات و تسهیلات برخوردار می‌شوند.


رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انزلی خاطرنشان کرد: از ۲ هزار و ۷۱۴ کارگری که در این ۱۰ رسته شغلی قرار داشتند و در ایام ویروس کرونا بیکار شده و به سامانه بیمه بیکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کردند، ۲ هزار ۲۲۴ نفر مشمول شناخته شدند که از اسفند تا پایان اردیبهشت بیمه بیکاری خود را دریافت می‌کنند.


به گفته وی بررسی و پالایش این افراد در سامانه بیمه بیکاری کشور انجام می‌شود و شهرستان هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.


جوانبخت در بخش دیگری از سخنانش به انجام ۴۳۶ مورد بازرسی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۹ مورد در رابطه با حوادث کار بود که از طرف مراجع قضایی به این اداره ارجاع شده است.


وی همچنین با اشاره به  ۱۲ گشت مشترک با نیروهای انتظامی، گفت: در گشت‌های انجام شده موفق به شناسایی ۱۴ نفر تبعه افغان فاقد پروانه کار شدیم و کارفرمایان متخلف به بیش از ۳۵ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.


رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انزلی تصریح کرد: در بخش ایمنی عمومی نیز این اداره ۴۸۸ نفر ساعت آموزش برای کارگران این شهرستان برگزار کرد و درخواست ۲۱۷ نفر متقاضی مشاغل سخت و زیان‌آور را مورد بررسی قرار داد.


وی سپس به اقدامات انجام شده در بخش رسیدگی به شکایات اشاره و خاطرنشان کرد: این بخش که به آن روابط کار نیز گفته می‌شود متشکل از ۲ هیئت تشخیص (بدوی) و هیئت حل اختلاف (تجدید نظر) است که در هیئت تشخیص ۱۴۵جلسه برگزار شد و ۳۵۴ دادنامه یا رای صادر گردید. در هیئت حل اختلاف نیز با ۶۴ جلسه، ۲۲۴ رای قطعی صادر شد که بخشی از این آراء متعلق به شهرستان رضوانشهر بود.


جوانبخت تاکید کرد: در سال گذشته ۹ تعاونی با  ۶۹ عضو (۴۷مرد و ۲۲زن) در این اداره به ثبت رسید که در صورت بهره‌برداری برای ۳۹ نفر شغل ایجاد می‌کند.


وی گفت: همچنین در سال گذشته، ۲ هزار و ۸۰ نفر ساعت آموزش حسابداری و قانون تعاون برای تعاونگران این شهرستان برگزار شد و ۵۴ تعاونی مورد بازدید مالی و نظارت قرار گرفتند. 

 

جوانبخت در پایان با تشکر از فرماندار بندرانزلی جهت حمایت از کارگران و تشکل‌های کارگری از اعضای شورای شهر و شهرداری خواست در این ایام با به‌روز کردن وضعیت کارگران، هرچه سریع‌تر حقوق و مزایای معوق آنان را پرداخت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار