سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد که در طرح جایگزین برنامه حفاظتی از جنگل‌های هیرکانی ، حوزه حفاظتی بر اساس آبخیزداری و آبخوان‌داری تقسیم‌بندی می‌شود.
کد خبر: ۸۴۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳ 30 April 2020

مسعود منصور روز چهارشنبه در چالوس به خبرنگاران گفت: جنگل های شمال کشور با ویژگی های فراوان و تنوع زیستی ، چشم اندازهای آبی ، تعدیل اقلیم ، ترسیب کربن بستر مناسب برای زیست انواع پرندگان و پستانداران است و چنین ظرفیتی می تواند فرصتی مناسب برای توسعه فعالیت های اقتصادی از جمله صنعت گردشگری ، طبیعت گردی و بوم گردی در این عرصه ها به شمارآید.

وی افزود: امسال در راستای اجرای طرح های حفاظتی که در حقیقت تمرینی برای طرح های جایگزین حراست از جنگل های هیرکانی و شمال کشور محسوب می شود، مدل اجرای کارها براساس طرح های حوضه آبخیز و آبخوان داری تدوین و تنظیم شده است.

سرپرست سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت: تا به امروز حدود ۱۴۰ حوضه آبخیز در محدوده جنگل های هیرکانی ترسیم شده است که مبنای انعقاد قرارداد طرح های حفاظتی نیز بر اساس همین حوضه های آبخیز خواهد بود.

منصور همچنین افزود: ضمن اینکه فعالیت تعاونی ها و شرکت های صاحب تجربه و سابقه دار نیز در این بخش ادامه دارد و از وجود کارگران با سابقه نیز در این حوزه بهره خواهیم برد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین به آماده شدن طرح نیمه تفصیلی توسعه پایدار جنگل های شمال تا ۲ ماه آینده اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیشتر مطالعات طرح نیمه تفصیلی به پایان رسیده و کارشناسان و مشاوران در حال دریافت خروجی و تلفیق لایه های مطالعاتی هستند ضمن آنکه نوع کاربری های و قابلیت های اقتصادی جنگل نیز در این طرح مشخص و به دست آمده است.

به گفته او ، پس از آماده شدن این طرح در زمان یاد شده ، دستورالعمل نحوه اجرایی آن به ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور ابلاغ و مسئولان این ادارات مکلف‌اند از مشاوران و کارشناسان زبده خارج از سازمان بهره گیرند تا بتوانند با کمک آنها نوع قابلیت های جنگل به جز برداشت چوب در قالب طرح جایگزین حفاظتی استفاده کنند.

طبق اسناد موجود ،سال گذشته سازمان جنگل ها در قالب قانون تنفس جنگل ها ، و براساس بند "ف" ماده ۳۸ قانون پنج ساله ششم توسعه دستورالعمل واگذاری مطالعات طرح تفصیلی و نیمه تفصیلی به دانشگاه های علوم کشاورزی و منابع طبیعی ابلاغ کرده است و اعضای هیات علمی گروه های جنگلداری ، جنگل شناسی و اکولوژی جنگل، آبخیزداری ، محیط زیست و منابع آب از زمره کارشناسان و مشاوران تهیه این طرح هستند.

مطالعات نیمه تفصیلی که فاز نخست طرح مدیریت پایدار جنگل های شمال محسوب می شود شامل شناسایی آب و هوا ، خاک ، زمین شناسی و ارتفاع از سطح دریا ... است و نتایج این پهنه بندی ها براساس نوع کاربری ها و قابلیت های اقتصادی جنگل در زمینه اقتصادی مانند فعالیت در حوزه شیلات ، ذخیره‌گاه و گردشگری به دست خواهد آمد.

حمایت قاطع از طرح تنفس جنگل ها

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین اجرای قانون تنفس جنگل های شمال را یکی از بنیادی ترین و ارزشمندترین اقدامات برای حفاظت از جنگل های شمال برشمرد و افزود : اجرای این قانون در قالب طرح توقف بهره برداری و اجرای طرح جایگزین در جنگل های شمال یک تکلیفبود که به اجرا درآمد.

منصور گفت : امروز همه مسئولان سازمان جنگل ها امید دارند تا طرح های جایگزین در قالب قانون تنفس به شکلی نهادینه نتیجه دهد که شاهد دوره بازگشت بهره برداری از جنگل های شمال پیش از اجرای این قانون نباشیم.

وی با بیان اینکه فقط در شرایطی که قطع درختان از نظر علمی و فنی ضرورت داشته باشد،باید انجام گیرد، افزود: با گذشت حدود سه سال از اجرای قانون تنفس جنگل های شمال، دولت همچنان حمایت گسترده‌ای در رفع دغدغه عوامل حفاظتی و اعتباری دارد و روند اجرای قانون در جنگل های هیرکانی به خوبی انجام می شود.

قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد و از اواخر سال 98 ، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های کشور ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

تاکنون تصمیمی برای جمع آوری درختان شکسته جنگل اتخاذ نشد

سرپرست سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری در مورد جمع آوری ، حمل و انتقال درختان افتاده در کف جنگل های شمال نیز گفت: مهم ترین دغدغه این حوزه قطع درختان سالم در پوشش جمع آوری درختان افتاده است که راه را برای سوء استفاده افراد سودجو هموار می کند.

منصور با بیان اینکه تا به امروز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است ، افزود: در این زمینه ۲ دیدگاه متفاوت کارشناسی وجود دارد که نخست معتقد است وجود این درختان شکسته در کف جنگل مشکلاتی مانند بروز آفات ، بیماری و نیز آتش سوزی در جنگل را دامن بزند.

وی ادامه داد: در طرف دیگر برخی کارشناسان معتقد هستند که وجود درختان شکسته به مرور زمان به چرخه طبیعت کمک بسیاری خواهد کرد و باید جنگل را به حال خود رها ساخت.

سرپرست سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت: امیدوار هستیم براساس نگاه همه جانبه و کاملا کارشناسانه به یک اجماع نظر برسیم و سپس برای سرنوشت این درختان تصمیم گیری کنیم.

سرپرست سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور با هدف دیدار با مسئولان و کارکنان معاونت امور جنگل ، سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و برگزاری نشست با موضوع طرح های آبخیزداری ، آبخوان داری ، روند اجرای توقف بهره برداری از جنگل ها و اجرای طرح های جایگزین به شهرستان چالوس سفر کرده است.

جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. این جنگل‌های پهن‌برگ به عنوان یک زیست‌بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریباً ۲ میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع این جنگل ها از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲۸۰۰ متر می‌رسد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار