مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات کرمانشاه با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای ثبت ملی غار دستکند "خالو حسین" شهرستان پاوه، گفت: نداشتن ارزش تاریخی و طبیعی باعث شده تا تلاش‌ها برای ثبت ملی این اثر بی سرانجام بماند.
کد خبر: ۸۴۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ 29 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،پویا طالب نیا بابیان اینکه تاکنون دوبار برای ثبت ملی غار خالوحسین در شورای ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی اقدام شده، اظهارکرد: یکبار تلاش کردیم تا این اثر را در ردیف آثار تاریخی به ثبت ملی برسانیم که متاسفانه به دلیل قدمت نه چندان زیاد این اثر امکان ثبت آن وجود نداشت.

وی تصریح کرد: برای اینکه یک اثر در حوزه آثار تاریخی ثبت ملی شود باید حداقل100 سال قدمت داشته باشد، یا اینکه آن اثر دارhی شان ملی بوده و یا محل تولد انسان بزرگی باشد که غار دستکند خالو حسین فاقد چنین شاخصه‌هایی برای ثبت ملی بود.

مدیرپایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اضافه کرد: بار دوم که برای ثبت ملی این اثر اقدام کردیم، تلاش شد تا آن را در حوزه آثار طبیعی به ثبت برسانیم، اما در این بخش هم متاسفانه شاخصه‌های لازم را نداشت.

وی با تاکید براینکه بدنبال ثبت ملی این اثر هستیم، تصریح کرد: باید سعی کنیم تا مسئولان شورای ثبت وزارتخانه را برای ثبت ملی این اثر قانع کنیم، در غیراینصورت باید 50 سال منتظر بمانیم تا امکان ثبت ملی آن فراهم شود.

طالب نیا اظهار کرد: حتی اگر تلاش‌های بعدی ما برای به ثبت ملی رساندن این اثر بازهم بی‌نتیجه باشد، تلاش می‌کنیم تا آن را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به مردم کشورمان معرفی کنیم.

وی متذکر شد: غار دستکند خالو حسین از جاذبه‌های توریستی زیبای منطقه میگوره پاوه است که باید با تبلیغات به معرفی آن بپردازیم تا تعداد گردشگران بیشتری را به سوی آن جذب کنیم، هرچند طی سالهای گذشته نیز این اثر به تدریج مطرح شده و تعداد گردشگران قابل توجهی هم از آن بازدید کرده‌اند.

غار دست ساز حسین کوهکن در منطقه توریستی میگوره شهربانه وره شهرستان پاوه قرار دارد. مردی معلول به نام حسین کوهکن ملقب به فرهاد ثانی سال 1357 شروع به کندن کوه کرد و 20 سال از عمرش صرف ساخت این غار شد.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار