مسئول کمیته روانشناسی ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه، مشکلات مالی تیم‌ها و عدم درک ضرورت "روانشناسی ورزشی" را عامل استقبال کم ورزش کشور از این مقوله مهم عنوان کرد.
کد خبر: ۸۴۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱ 28 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر مژگان سعیدی به مناسبت روز جهانی روانشناسی ، با اشاره به نقش مهم روانشناسی ورزشی در موفقیت ورزشکاران، اظهارکرد: هرچند روانشناسی ورزشی در ایران بحثی نوپاست، اما در کشورهای پیشرفته موضوعی پذیرفته شده و ضروری برای تیم‌ها، ورزشکاران و مربیان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما بسیاری از مربیان اعتقادی به حضور یک روانشناسی ورزشی در کنار تیم‌ها و ورزشکارانشان ندارند و معمولا خودشان این کار را انجام می‌دهند که البته این به نوعی مغشوش شدن نقش‌ها است.

این روانشناس ورزشی مشکلات مالی را از دیگر دلایل بی توجهی به روانشناسی ورزشی در تیم‌ها اعلام کرد و گفت: بسیاری از مدیران باشگاه‌ها و مربیان برای کاهش هزینه‌ها حاضر نیستند یک روانشناس ورزشی را در کنار تیم‌هایشان داشته باشند.

مسئول کمیته روانشناسی ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با تاکید بر اینکه یک روانشناس ورزشی به افزایش عملکرد ورزشکار در اردوها و یا مسابقات کمک می‌کند، گفت: مقابله با استرس، هدف گزینی، ارتقای اعتماد بنفس، تصویرسازی ذهنی، آرام سازی و مدیریت استرس و خشم از جمله مولفه‌‎های آمادگی روانی هستند که یک روانشناس ورزشی برای ایجاد آنها در تیم‌ها و یا ورزشکاران تلاش می‌کند.

وی اضافه کرد: برای اینکه یک تیم یا یک ورزشکار از نظر آمادگی روانی به حدمطلوبی برسد، نیاز است یک فرآیند شش ماهه تا یکساله را با حضور یک روانشناس ورزشی طی کند.

سعیدی افزود: گاها تیم‌ها و یا ورزشکارانی داریم که با زحمت و تلاش مربیان از نظر جسمانی، تکنیکی و تاکتیکی به آمادگی کاملی رسیده‌اند، اما هنگام مسابقه به دلیل عدم آمادگی روانی از حریفان شکست می‌خورند.

وی متذکر شد: قطعا در کنار آمادگی جسمانی مناسب، مقوله‌ای که هنگام مسابقه بین تیم‌ها و ورزشکاران تفاوت ایجاد می‌کند، میزان آمادگی رونی آنها است.

مسئول کمیته پزشکی ورزشی استان در ادامه با تاکید براینکه علاوه بر ورزشکاران، مربیان هم به روانشناسی ورزشی نیاز دارند، عنوان کرد: استرس بالایی که مربیان تحمل می‌کنند، تلاش بسیار و صرف وقت زیاد، آنها را نیازمند روانشناسی ورزشی می‌کند تا کمتر آسیب ببیند.

وی در پایان بااشاره به حضور تعدادی از تیم‌های کرمانشاهی در لیگ‌های مختلف کشور، از آمادگی کمیته روانشناسی ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان برای ارائه خدمات روانشناسی به این تیم‌ها خبرداد و گفت: تیم های لیگی کرمانشاه می‌توانند با ارائه درخواست به هیات پزشکی ورزشی استان از خدمات رایگان روانشناسی ورزشی برای بازیکنانشان بهره مند شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار