امروزه بسیاری از مناطق گردشگرپذیر دنیا تلاش می‌کنند در کنار جاذبه‌ها و داشته‌های تاریخی خود به معرفی فرهنگ غذایی و خوراکی‌های بومی و محلی‌شان نیز بپردازند تا با ایجاد انگیزه بیشتری برای گردشگران، آنها را به آنجا بکشانند.
کد خبر: ۸۴۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ 28 April 2020

به گزارش خبرگزاری تانباک کرمانشاه به نقل ازایسنا،تعداد گردشگرانی هم که در سالهای اخیر با هدف "گردشگری غذا" و تجربه طعم غذاهای متنوع به کشورهای مختلف دنیا و به ویژه مناطقی که هنوز به فرهنگ غذایی اصیل خود پایبند مانده‌اند، سفر می‌کنند، روز بروز در حال افزایش است.

به گزارش ایسنا، کشور ایران نیز با پیشینه تمدنی غنی و وجود اقوام گوناگون در جای جای سرزمین گسترده‌اش، فرهنگ غذایی و خوراکی‌های محلی کاملا متنوع و گوناگونی دارد که می‌تواند آن را به یکی از مقاصد مهم گردشگری غذا در دنیا تبدیل کند.

استان کرمانشاه هم که به واسطه داشتن آب و هوای چهارفصل، فرهنگ، آداب و رسوم و اقوام مختلف به عنوان "ایران کوچک" از آن یاد می‌شود، دارای تنوع غذایی زیادی است، بگونه ای که مردمان این دیار از دیرباز در هر فصل از سال غذاهای ویژه ای برای آن فصل تدارک می‌دیدند.

هرچند بسیاری از گردشگرانی که تاکنون به کرمانشاه سفر کرده‌اند، طعم غذاهای اصیلی همچون دنده کباب، خورشت خلال، کباب کاردی و... را در این استان چشیده‌اند و خیلی‌ها هم هربار که نام کرمانشاه می‌آید، این استان را با تاق بستان و دنده کبابش به یاد می‌آورند، اما گردشگرانی هم که در فصل بهار به کرمانشاه آمده‌اند، حتما عطر ماندگار نان کلانه و پیچک با روغن ناب کرمانشاهی را فراموش نکرده‌اند.

فصل بهار که می‌شود، گیاهان بهاری مختلفی از دل کوه‌ها و دشت‌های پربرکت و حاصلخیز کرمانشاه سر بیرون می‌آورند تا مردمان اصیل این دیار از آنها خوراکی‌ها، آش‌ها و نان‌های خوشمزه ای درست کنند.

نان پیچک، نان کلانه، خورشت کنگر، آش گیلاخه، خورشت ونوشک، بورانی کنگر، بورانی زو و... از جمله غذاها و نان‌های بهاری کرمانشاه است که علاقمندان زیادی در داخل و خارج از استان دارد.

فلوریا مروتی از فعالین گردشگری کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به قدمت آش‌ها و غذاهای بهاری کرمانشاه، اظهار کرد: شرایط آب و هوایی مناسب و چشمه سارهای جوشان در کوه‌ها و دشت‌های استان باعث شده تا گیاهان بهاری خوراکی که هر ساله در این مناطق رشد می‌کنند، از نظر عطر و طعم قابل قیاس با سایر مناطق رشته کوه زاگرس نباشد.

وی به تهیه نان‌ها و غذاهای مختلفی از گیاهان بهاری هم اشاره کرد و گفت: تهیه برخی از این خوراکی‌های بهاری مشارکت اعضای خانواده را می‌طلبد و برخی از آنها هم از گذشته علاوه براینکه خوراک روزانه مردم بوده، برای مراسم خاصی مانند فاتحه و عروسی و... پخت می‌شدند.

مدیراقامتگاه بوم گردی میلکان با تاکید براینکه هر غذایی شناسنامه و اصالت خاص خود را دارد و یا اینکه در ورای آن داستانی نهفته، عنوان کرد: در فرهنگ ما غذاهای متنوعی در فصل بهار وجود دارد که دارای قدمت زیادی هستند.

نان کلانه قدیمی‌ترین فست فود دنیا

وی کلانه را از خوش عطرترین نان‌های کرمانشاهی خواند و گفت: این نان یکی از قدیمی ترین فست فودهای دنیاست که از آن به عنوان پیتزای کردی هم یاد می‌کنند.

مروتی با بیان اینکه نحوه پخت این نان بهاری در مناطق مختلف کرمانشاه متفاوت است، اضافه کرد: این نان در مناطق اورامانات کرمانشاه با عنوان نان کلانه و در مناطق غربی استان با نان پیچکینه شناخته می‌شود.

وی افزود: برای تهیه نان کلانه گیاه خرد شده پیچک را بین دو لایه خمیر قرار می‌دهیم و سپس روی ساج پخت می‌کنیم، اما برای تهیه نان پیچکینه آن را با خمیر ورز می‌دهیم و پس از آنکه به شکل نان روی ساج پخت شد، در روغن سرخ می‌کنیم و این دو نان در نهایت با روغن کرمانشاهی خورده می‌شود.

بورانی پاغازه(غازیاخه)

مدیراقامتگاه بوم گردی میلکان در ادامه با معرفی خوراک بهاری پاغازه، گفت: از گیاه پاغازه چند نوع غذای بهاری پخت می‌شود که یکی از آنها بورانی است که پس از پخت کامل این گیاه و له کردن آن، پیاز داغ شده و سپس میل می‌کنند.

وی افزود: کوکوی پاغازه هم از دیگر غذاهایی است که در این ایام با گیاه پاغازه تهیه می‌شود، به شکلی که این گیاه را را پس از شستن، خرد کرده و داخل مایع کوکو می‌ریزیم و سرخ می‌کنیم.

مروتی اضافه کرد: البته برخی از مردم هم این گیاه را خشک کرده و در زمستان ها به عنوان یک گیاه دارویی با خاصیت بالا داخل غذا می‌‍ریزند.

خورشت کنگر

وی در ادامه کنگر را از گیاهان بهاری مورد توجه مردم کرمانشاه دانست که با آن غذاهای متنوعی مانند خورشت کنگر، کوکوی کنگر، بورانی کنگر، کنگر و ماست و... درست می‌کنند و در این باره گفت: خورشت کنگر به دو شکل تهیه می‌شود، یکی همانند خورشت قیمه که کنگرها را از نیمه‌های پخت غذا داخل خورشت می‌ریزیم و دیگری درست کردن خورشت کنگر با گیاهان خرد شده‌ای همچون نعناع، گشنیز و جعفری است.

وی افزود: برای بورانی کنگر هم پس از آنکه خوب پخته شد آن را له می‌کنیم و پس از پیاز داغ کردن سرو می‌شود که البته عده‌ای کنگر را خام و یا به شکل بورانی با ماست مخلوط می‌کنند و می‌خورند.

آش گیلاخه

مدیراقامتگاه بوم گردی میلکان از گیلاخه به عنوان اولین گیاه بهاری یاد کرد که در این فصل رشد می‌کند و گفت: برای درست کردن یک آش خوشمزه از این گیاه بهاری باید برگ‌های جوان گیلاخه را به همراه برنج، آلو، برگ قیسی، لپه و نمک و ادویه به شکل آش درست کرده و در آخر پیاز داغ کنیم.

مروتی اضافه کرد: گیاه گیلاخه به تنهایی مزه مطبوعی ندارد، چراکه این گیاه حاوی ترکیبات فنلی و گوگردی است و باید به شکل آش آن را پخت کرد.

بورانی زو

مروتی به کاهش حجم گیاه زو در دشت‌های استان طی سالهای اخیر به دلیل برداشت بی رویه آن اشاره کرد و گفت: این گیاه اخیرا کمیاب و گران شده، اما بورانی و ترشی که با آن درست می‌شود، طرفداران زیادی دارد.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه گیاه زود مقداری تلخ و طعمی گزنده دارد، برای همین باید ابتدا کف قابلمه‌ مقداری خاکستر بریزیم، سپس یک لایه روزنامه روی خاکستر قرار دهیم، پس از آن زوهای شسته شده را به صورت عمود در قابلمه بگذاریم و درب قابلمه را ببندیم و روی حرارت قرار دهیم تا حرارت باعث خارج شدن تلخی این گیاه از انتهای آن شود.

مدیراقامتگاه بوم گردی میلکان افزود: پس از انجام این فرآیند می توان زوها را از قابلمه خارج و له کرد و به عنوان یک بورانی فوق العاده خوشمزه خورد.

آش سورانه(سیرونه)

وی در ادامه بااشاره به طعم مطبوع آش سورانه به عنوان یکی از آش‌های قدیمی در بین مردم کرمانشاه، گفت: برای تهیه این آش باید گیاه سورانه را با مقداری برنج پخت کرد و پس از پیاز داغ می‌توان آن را خورد که طعمی بسیار عالی دارد.

این فعال گردشگری از گیاهان شنگ، خورشت چغاله بادام و خورشت ونوشک و ونوشک پلو به عنوان دیگر خوراکی های کرمانشاه در فصل بهار یاد کرد و گفت: تنوع غذاهای محلی بهاری در کرمانشاه بسیار زیاد است و البته در هر منطقه ای نیز روش های پخت مختلفی نیز دارد.

وی در ادامه بابیان اینکه امروزه بسیاری از نوجوانان و جوانان به تبعیت از فرهنگ غربی به سمت غذاهای فست فودی متمایل شده‌اند، عنوان کرد:یکی از وظایف ما انتقال فرهنگ غذایی و سنتی گذشتگان به آیندگان است و باید تلاش کنیم تا با معرفی و شناسایی این فرهنگ غذایی به نسل جدید مانع از فراموشی آنها شویم.

مروتی همچنین به برداشت بی رویه گیاهان بهاری در سالهای اخیر هم اشاره‌ای کرد و گفت: این اقدام باعث شده تا هر ساله شاهد کمتر شدن حجم گیاهان بهاری در کوه‌ها و دشت‌ها باشیم که بعدها برایمان مشکل ساز خواهد شد.

این فعال گردشگری اظهار کرد: از افرادی که اقدام به برداشت این گیاهان می‌کنند، می‌خواهیم که آنها را از ریشه بیرون نیاورند و به اندازه نیاز روزانه خود از این گیاهان برداشت کنند تا برای سالهای بعدی شاهد نابودی آنها نباشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار