رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنقر و کلیایی از مرمت چهار حمام تاریخی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۴۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ 27 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،داریوش فرمانی ، بااشاره به وجود حمام‌های تاریخی متعدد در شهرستان سنقرو کلیایی، اظهارکرد: هرساله بنا به اعتباراتی که دریافت می‌کنیم، برنامه مرمت تعدادی از این حمام‌ها را در دستورکار قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در برنامه اخیر مرمت حمام‌های تاریخی این شهرستان، چهار حمام روستاهای دهنو، کچگینه، حسین آباد ده بِنه و ده رضوان را مرمت کردیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سنقر تصریح کرد: در برنامه مرمتی که روی این حمام‌ها اجرا شد، بیشتر به دنبال حفظ این بناها از خطر تخریب بودیم، برای همین روی مرمت قسمت بیرونی آنها تمرکز داشتیم. برای مرمت بخش داخلی این چهار حمام به اعتبارات جدید نیاز داریم که امیدواریم در سالجاری محقق شود.

فرمانی در ادامه بااشاره به ثبت ملی شش حمام تاریخی چرمله، سطر، ده رضوان، دهنو، سردره قبادی و ده شیخ در شهرستان سنقر، گفت: در حال حاضر پرونده پنج حمام دیگر شامل کچگینه، ده بنه، خان جمال زمانی، شکرالله خان و سرچغا برای ثبت ملی تهیه و ارسال شده و امسال هم برنامه مرمتی را روی آنها اجرا خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در شهرستان سنقر حدود پنج حمام دیگر هم داریم که بدنبال تهیه و ارسال پرونده ثبت ملی آنها هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی سنقر بابیان اینکه بیشتر این حمام‌ها مربوط به دوره قاجار و یا پهلوی اول هستند، عنوان کرد: نوع بافت و معماری این بناها مانند دیگر حمام‌های قاجاری است و شامل بخش‌هایی مانند ورودی، محل شستشو، خزینه، تون و... هستند.

وی در ادامه اعلام کرد: باتوجه به اینکه ایل کلیایی یکی از اولین ایل‌هایی در استان است که در گذشته به یکجانشینی روی آورده، برای همین تعداد بالایی حمام در سنقر به نسبت دیگر شهرستان‌های استان داریم که البته نزدیک به 80 درصد آنها طی دهه‌های گذشته تخریب شده و از بین رفته‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار