مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: کارفرمایان باید از خردادماه نیرو‌های تعدیل شده خود را به کار بازگردانند.
کد خبر: ۸۴۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 24 April 2020
همدان در حال حاضر تأثیر شیوع کروناویروس در سراسر جهان قابل مشاهده است و کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ به صورت موقت یا دائمی در حال بسته شدن هستند. طی بحران‌های اقتصادی، معمولاً اولین کاری که شرکت‌ها برای کاهش مخارج و هزینه‌ها انجام می‌دهند، تعدیل نیرو است.

به گزارش ایسنا؛ سال ۹۹، سالی است که با تعدیل نیرو در بسیاری از کارگاه‌ها و شرکت‌ها آغاز شد البته این تعدیل‌ها از اسفندماه سال گذشته کلید خورده است به‌طوریکه با شروع شیوع کرونا کارفرمایان به بهانه‌های مختلف از جمله فاصله‌گذاری و نبود درآمد اقدام به تعدیل بخشی از نیرو‌های خود کردند.

در این بین حقوق بسیاری از کارگران و کارمندان زیر پا رفته و تنها ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری دلخوشی این روز‌های این قشر بوده البته برخورداری از بیمه بیکاری نیز زمان زیادی می‌برد و عملاً این خانوار‌ها درآمدی نداشته و به شدت در مضیغه هستند. البته ناگفته نماند ممکن است همه از نعمت بیمه برخوردار نباشند که دل به دریافت بیمه بیکاری ببندند!

نگرانی از بابت کروناویروس از یک و از سوی دیگر نگرانی درباره کسب نان و روزی حلال و بازگشت به کار، بسیاری از کارمندان و کارگران تعدیل شده را دچار افسردگی کرده است. این روز‌ها سوالی که نیرو‌های تعدیلی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از مسئولان و کارفرمایان خود دارند این است که تا چه زمانی این شرایط ادامه خواهد داشت و آیا امید بازگشت به کار را داشته باشند؟

تقاضای بیش از ۸۰۰۰ همدانی برای دریافت بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از ثبت نام بیش از ۸۰۰۰ همدانی در سامانه بیمه بیکاری خبر داد و اعلام کرد: تا دوم اردیبهشت ۸۷۸۳ نفر کارگر مشمول مقرری بیمه بیکاری در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند.

سیداحمد توصیفیان گفت: تمامی کارگران بنگاه‌هایی که متأثر از کروناویروس کار خود را از دست داده‌اند می‌‍‌توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir ثبت نام کنند تا پس از بررسی‌های لازم و پایش متقاضیان گروه‌های ۱۰‌گانه دارای اولویت بیمه بیکاری توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی تعلق یا عدم تعلق مقرری به آن‌ها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شود.

وی درباره افرادی که به‌طور طبیعی بدون ارتباط با کرونا از کار بیکار می‌شوند، تصریح کرد: با این قبیل متقاضیان طبق قانون و سایر مقررات مربوطه برخورد می‌شود بدین صورت که اگر کارگر دارای قرارداد کار مکتوب باشد و کارفرما نخواهد با او ادامه همکاری دهد مشروط به دارا بودن یک سال سابقه کار در کارگاه و واریز بیمه او به تأمین اجتماعی و مراجعه ظرف ۳۰ روز از تاریخ وقوع بیکاری و تسلیم تقاضای خود به ادارات تعاون، کار ورفاه اجتماعی می‌تواند با تشخیص کمیته‌های مربوطه از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند شود.

توصیفیان خاطرنشان کرد: تعداد کارگران ثبت نام شده مشمول مقرری بیمه بیکاری سامانه بیمه بیکاری تا دوم اردیبهشت ۹۹، ۸۷۸۳ بوده و بیشترین فراوانی متقاضیان شاغلان در مشاغل رسته‌های ۱۰‌گانه به ترتیب شامل مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده اعم از رستوران ها، بوفه‌ها، طباخی، تالار‌های پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بومگردی، اقامتی، پذیرایی، تفریحی و خدماتی بین راهی و مواردمشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حمل و نقل عمومی مسافر درون و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، دفاتر مسافرتی و گردشگری، مراکز تولید و توزیع پوشاک، مراکز تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تأکید بر اینکه با بهبود شرایط کار کلیه کارگران دائمی کارگاه‌ها که قراردادکار ندارند، همینطور کارگران موقت دارای قرارداد که در اثنای قرارداد و به علت کروناویروس از کار بیکار شده اند، به کار خود برمی‌گردند، اظهار کرد: چنانچه کارفرمایان از پذیرش آن‌ها خودداری کنند باید به مراجع حل اختلاف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌ها شکایت مبنی بر بازگشت به‌کار کنند. 

کارفرمایان باید از خردادماه نیرو‌های تعدیل شده خود را به کار بازگردانند

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان گفت: کارفرمایان باید از خردادماه نیرو‌های تعدیل شده خود را به کار بازگردانند.

نبوی اظهار کرد: کارگرانی که به علت کروناویروس از کار تعدیل شدند تا اردیبهشت می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و باید از خردادماه به کارشان بازگردانده شوند، مگر آن که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل دیگری صادر شود.

وی با اشاره به اینکه براساس شیوه نامه اجرایی افرادی که به علت شرایط ناشی از کرونا بیکار شدند، باید در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کنند، تصریح کرد: مشمولین بیمه بیکاری افرادی هستند که به علت اتمام قرارداد، اخراج در اثنای کار، اخراج در اثنای فصل کاری، تعدیل نیرو، حوادث غیرمترقبه، تغییر و جابه جایی ساختار کارگاه، عدم نیاز و کاهش فعالیت کارگاه و تعدیل نیرو بیکار شدند.

نبوی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور افرادی که از اسفندماه سال ۹۸ دچار بیکاری شدند دولت برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت این افراد بیمه بیکاری درنظر گرفته و طبق دستورالعملی که صادر شده، باید مجدداً از خرداد به کارشان بازگردند.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان در پاسخ به اینکه براساس قانون افرادی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند باید در طول این دوره حرفه و مهارتی را کسب کنند؟ خاطرنشان کرد: این موضوع در شرایط عادی بیکاری افراد بوده که فرد مهارتی را کسب می‌کند و بعد از طی دوره بیمه بیکاری از طریق اداره کار و با توجه به مهارت کسب کرده به کار دیگری مشغول می‌شود، اما در شرایط کرونایی این موضوع انجام نمی‌شود.

وی درباره تعدیل نیرو‌های شرکت علیصدر نیز اظهار کرد: کارکنان شرکت علیصدر جزء ۱۰ گروه شغلی هستند که می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و براین اساس قرار شد تا در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کنند و براساس شیوه نامه‌ای که توسط وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی تنظیم شده است و بنا به تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا مشمول بیمه بیکاری بوده و بعد از کرونا باید به کار بازگردند.

نبوی با اشاره به اینکه تعداد بیمه‌شدگان استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است، گفت: تا پایان اسفندماه سال ۹۸ در استان همدان ۹۰۷۹ نفر بیمه شده جدید به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، ۱۰۰۰ نفر افزایش داشته است.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان درباره اینکه آیا ممکن است در شرایط کرونایی تعداد بیمه شدگان فروردین ماه با کاهش چشمگیری مواجه شود؟ تأکید کرد: درست است که شرایط کرونایی برکسب و کار‌ها تأثیر گذاشته، اما در همین مدت و به علت این شرایط یکسری مشاغل جدید از جمله کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و ... ایجاد شده است. ضمن اینکه استان همدان در سال گذشته بیشترین اشتغالزایی را داشته به طوریکه نرخ بیکاری در این استان پایین بوده است.

با وجود بیکاری ۸۷۸۳ همدانی از اسفندماه سال گذشته تا دوم اردیبهشت ماه، باز هم مسئولان استان از کاهش نرخ بیکاری دم می‌زنند. هر چند پیش از شیوع کروناویروس هم نرخ بیکاری استان به دور از واقعیت بوده و نیاز است مسئولان شفاف سازی کرده و آمار واقعی به مردم ارائه کنند.
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار