کد خبر: ۸۴۰۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ 21 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه/يكي از پديده‌هاي همزاد شهرنشيني شتابان، رشد و گسترش حاشيه‌نشيني بوده است كه به صورت قارچ گونه در اطراف شهرهاي بزرگ تكثير يافته است. پس از انقلاب صنعتي و به تبع آن انفجار شهرهاي دنياي مدرن است كه اين موضوع تبديل به مسئله‌اي اجتماعي شد.

براساس این گزارش، حاشيه‌ها از يك سو مي‌توانند تهديدها و مسائلي براي نظام شهري ايجاد كنند و از سوي ديگر زندگي حاشيه‌اي، مي‌تواند مسائل و مشكلات عديده‌اي براي ساكنان اين مناطق به دنبال داشته است. در ايران پس از ورود و استقرار سرمايه‌داري وابسته، پديده حاشيه‌نشيني به وجود آمد و رشد آن عمدتاً از سال 1320 به بعد شدت يافت، به طوري كه در حال حاضر حاشيه‌ها حجم زيادي از جمعيت‌ شهري كشور را در خود جاي داده است؛

حاشیه نشینی به محلات فقیر نشینی اطلاق می شود که اطراف شهرهای بزرگ ایجاد می شوند. در این میان رشد انفجاري مناطق حاشیه نشین موجبات بروز بحرانهای بسیاری از جمله ناامنی برای ساکنین این مناطق شده و مشكلات عديده اي را براي شهروندان به همراه داشته است كه مهمترين آنها وقوع جرم وجنایت وبحران هایی امنیتی برای شهر می باشد.

پديده حاشيه نشيني ريشه در تاريخ اجتماعي انسانها دارد. در جوامع كهنسال از آن تحت عنوان سكونتگاه هاي فقير نام برده اند .اين پديده به مفهوم امروزين، نخست در كشورهاي صنعتي همراه با رشد شتابان شهرنشيني و افزايش ميزان مهاجرت روستاييان به شهرها به وجود آمده است. در كشورهاي در حال توسعه نيز به دنبال برنامه هاي استعماري كشورهاي صنعتي و نفوذ و اشاعه فرهنگ و تكنولوژي آنان در اين كشورها شروع به رشد و توسعه نموده است.

افزایش لجام گسیخته جمعیت شهرنشین و وجود حاشیه نشینی باعث افزایش گرایش به مادی گرایی، کجروی، بی عاطفگی و بروز بزهکاری می گردد و از آنجا که در شهرها افراد شناختی از یکدیگر نداشته اند و در نتیجه کنترل و نظارت اجتماعی بر عملکرد آنان از میان رفته است موجب شکل گیری نابهنجاری اجتماعی می گردد،

به طور کلی میزان جرایم شهری با توسعه شهرها و افزایش جمعیت ارتباط مستقیم دارد به همین خاطر شاهد شکل گیری نقاطی مستعد در پیرامون کلانشهرها می باشیم که به عنوان بهترین پایگاه شکل گیری و ترویج ناهنجاری اجتماعی شناخته می شوند، بدین ترتیب حاشیه نشینی به عنوان بستری برای ارتکاب جرایم مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گرفته است.

به دنبال شکل گیری مناطق و محله حاشیه نشین، مسائل و مشکلات متعددی دامنگیر شهرها می شود گرچه ممکن است این مشکلات به طور مستقیم از شکل گیری این مناطق و محله ها منتج نباشد ولی در واقع اثرات غیر مستقیمی هستند که حاشیه نشینی به وجود آورنده و یا تشدیدی کننده آنها می باشد، نا امنی و احساس خطر و عدم آسایش برای ساکنان، اشتغال ساکنان این محله ها در مشاغل غیررسمی، وجود ساخت و سازهای غیر مجاز، اختلال در نظام شبکه های ترافیکی شهر و ... از جمله آثار نامطلوب و مخرب مناطق حاشیه نشین می باشد که برای مدیریت شهری مشکلات عدیده ای ایجاد می نماید.

سیاست¬ها و اقدامات پیشگیرانه¬ای که اتخاذ آن در مناطق حاشیه نشینی به سلامت محیط اجتماعی این مناطق و کاهش نرخ جرم و آسیب¬های اجتماعی می¬انجامد عبارتند از:

بهسازی و نوسازی بافت¬های روستایی با هدف کاهش انگیزه مهاجرت روستا به شهر.

اصلاح ساختار نظام شهری و رفع کاستی¬های موجود در قوانین و نهادهای برنامه¬ریزی.

ارتقاء کیفیّت و سطح خدمات رسانی به گروه های آسیب پذیر و اقشار کم درآمد.

ساماندهی وضع اشتغال و رفع بیکاری ساختاری حاشیه نشینان

ارتقاء نرخ سواد و فرهنگ شهرنشینی ساکنین محلات حاشیه نشین

توزیع عادلانه امکانات و خدمات شهری بین شهروندان و حاشیه نشینان

جلوگیری از تمرکز فعالیت¬های اقتصادی در شهرها و انتقال آن به شهرهای کوچک و مناطق دیگر.

کاهش ضریب احساس محرومیت در میان حاشیه نشینان

ساماندهی محلات حاشیه نشینی با محوریت رفع محرومیت¬ها و فرهنگ فقر حاکم بر آن.

جلوگیری از گسترش ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق حاشیه¬ای شهر.

به رسمیت شناختن حقوق شهروندی ساکنان مناطق حاشیه نشین در برنامه ریزی¬های مختلف اقتصادی، اجتماعی و کالبدی.

افزایش تدابیر امنیتی، نظارتی و رسیدگی مستمر نهادها از محلات حاشیه نشینی

توانمندسازی محلات حاشیه نشینی و اجرای طرح واکسیناسیون محیطی و اجتماعی در مقابل جرم و آسیب های اجتماعی، تامین امنیت و عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری¬های اقتصادی و فرهنگی در بینقشرهای مختلف جامعه و مناطق مختلف کشور.

به رسمیت شناختن حقوق حاشه نشینان، باز مهندسی محلات حاشیه نشینی، توانمندسازی، ارتقاءسطح دسترسی به خدمات اجتماعی و تحقق استراتژی توسعه پایدار درون زای شهری از ضروریات است.

سلمانی" جانشین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار