آمار مبتلایان کرونا در جهان از ۱.۵ میلیون نفر و کشته‌های آن از ۸۵ هزار نفر گذشته و نمودار قربانیان این ویروس ناشناخته و هراس‌انگیز همچنان صعودی است؛ در ایران اما عده‌ای تصور کرده‌اند کرونا مهار شده و اوضاع به حالت عادی برگشته است. کرکره ‌بسیاری از مغازه‌ها دوباره بالا رفته و خیابان‌ها مملو از خودرو و جمعیت شده است.
کد خبر: ۸۳۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵ 08 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،خیابان های شهرهای کرمانشاه آرام آرام در حالی شلوغ شدن است؛ هر روز مغازه‌های بیشتری کرکره ها را بالا می زنند و خودروهای بیشتری در خیابان تردد می کنند.

بوستان ها، طبیعت و مکان های تفریحی در حال شلوغ شدن است و هوای بهاری و مطبوع، هر روز شهروندان بیشتری را برای بیرون آمدن از خانه وسوسه می کند.

بسیاری از شهروندان می گویند: مسوولان گفته‌اند کرونا مدیریت شده و فکر نمی کنیم دیگر خطر زیادی وجود داشته باشد.

به همین دلیل بخشی از مردم تصور می کنند شرایط عادی یا دست‌کم بهتر شده و خطر ویروس دیگر جدی نیست.

خسته شده‌ام

عده ای دیگر از شهروندان از ماندن در خانه خسته شده و ترجیح داده اند با کرونا رو در رو شوند.

حسین آقا، از بازنشسته های ساکن شهرک پردیس است که این روزها دورهمنشینی با دوستانش در بوستان را دوباره آغاز کرده است.

کرونا یکی از دوستان نزدیک حسین آقا را از او گرفته اما با این حال به خبرنگار ایرنا گفت: واقعا دیگر ماندن در خانه برایم عذاب آور است و نمی توانم آن را تحمل کنم. ۲۱ روز تمام است که فقط از بالکن، بیرون را تماشا کرده ام و حداقل می خواهم چند روز بیرون بروم تا کمی آرام شوم.

او گفت: می دانم بیرون آمدن خطرناک است برای همین دستکش و ماسک دارم.

 رعایت نکردن طرح فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی در کرمانشاه

نمی‌توان بی‌خیال هوای بهاری شد!

کمی آن طرف‌تر و در شرق پردیس اما روز به روز بر تعداد کسانی که برای تفریح به سراب قنبر می روند، بیشتر می شود؛ همان اتفاقی که برای بسیاری از جاهای دیدنی استان کرمانشاه در حال افتادن است.

خبرنگار ایرنا روز ۱۹ فروردین خانواده های زیادی را در سراب قنبر دید که برای تفریح آمده بودند اما بیشتر آنها راضی به مصاحبه نبودند.

آقایی حدود ۴۰ ساله با همسر، ۲ فرزندش و خانواده‌های پدری خودش و همسرش یکی از مهمانان این مکان تفریحی بودند؛ او نخواست اسمش بیان شود و تنها استدلالش برای بیرون آمدن این بود: ما بهداشت را رعایت می کنیم اما نمی توانیم بی خیال این هوای بهاری و طبیعت زیبا شویم.

بازگشایی قلیانسراها

شاید عجیب‌ تر از همه، باز شدن برخی قلیان سراها باشد؛ جایی که به گفته پزشکان یکی از مکان های بسیار خطرناک برای شیوع ویروس کرونا است.

یکی از این مغازه ها، قلیان سرای محله باریکه کرمانشاه است که بی‌مهابا درش را بروی قلیانی‌ها گشوده تا دورهمی‌های خود را از سر بگیرد.

 نان شب

استدلال برخی دیگر از شهروندان برای شکستن قرنطینه تامل برانگیز است؛ «نان شب».

مالک یک مغازه محصولات زینتی در اطراف میدان آزادی هم از دیروز مغازه را باز کرده است. طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، فعالیت این دسته از کسبه‌ها ممنوع است اما او گفت: برایم مهم نیست که ستاد کرونا چه گفته؛ نان شب و قسط هایم برای من مهمتر است.

او گفت: می دانم کارم خطر دارد اما اگر راه دیگری هست شما به من نشان بده.

سعید ۲۵ ساله، هم مانند بسیاری دیگر از مغازه های کرمانشاه، پوشاکی‌اش در مرکز شهر را پس از حدود یک ماه تعطیلی باز کرده است: من یک ماه در قرنطینه خانگی بودم و در بهترین ماه برای فروش(اسفند) هم تقریبا درآمدی نداشتم. اگر بازهم در خانه بمانم، دولت حاضر است هزینه های زندگی مرا بدهد؟

او گفت: حداقل برای تامین خورد و خوراک خانواده مجبورم مغازه را باز کنم و خطر کرونا را به جان بخرم هرچند هنوز هم بهداشت را رعایت می کنم.

برخلاف انتظار سعید او در همان روز اول چند مشتری هم داشت و دست خالی به خانه نرفت؛ یعنی شهروندان زیادی دل به دریا زده اند و بی‌خیال کرونا برای خرید راهی بازار شده اند.

پلمب مغازه ها

مغازه های شهر کرمانشاه در شرایطی قفل ها را باز کرده و تعطیلی را پایان داده اند که پلیس امنیت عمومی استان کرمانشاه از ۲۸ اسفند ۹۸ تا پایان روز ۱۸ فروردین امسال ۹۱۱ واحد صنفی را در سطح شهر کرمانشاه پلمب کرده است.

آنچنان که سرهنگ «حسن حیدری»، رییس پلیس امنیت عمومی استان اعلام کرده: پلمب این واحدهای صنفی به دلیل بی توجهی صاحبان آنها به دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی داوطلبانه و بی توجهی به اخطارهای پلیس صورت گرفته است.

خطر کرونا همچنان در کرمانشاه

تردد بسیاری از شهروندان کرمانشاهی گرچه به شرایط عادی برگشته است اما سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا گفت: بازگشایی مغازه ها و از سرگیری فعالیت های اقتصادی یک تهدید برای جامعه است و با این روند احتمال دارد تا ۲ هفته آینده با یک پیک جدید بیماری کرونا روبرو شویم.

دکتر محمدابراهیم شکیبا با بیان اینکه قطع کردن زنجیره انتقال بیماری فقط با ماندن در خانه شدنی است، افزود: ما اکنون برای روزها و هفته آینده نگرانیم.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه هم ۱۹ فروردین در نشست با روسای اتحادیه ها و اعضای اتاق اصناف استان، گفت: کرونا تمام نشده است و احتمال این وجود دارد که در روزهای آینده با بحران شدیدتر کرونا روبه رو شویم.

شرط مهار کرونا تا اردیبهشت

البته گویا کم توجهی بخشی از شهروندان و مشکل مالی اصناف فراتر از استان کرمانشاه و یک رویداد کشوری است زیرا معاون درمان وزارت بهداشت ۱۹ فروردین هشدار داد که «تا زمان مهار کامل کرونا، هنوز زمان داریم و هر گونه رفتار اجتماعی اشتباه می ‌تواند پیک ‌های دیگری از بیماری ایجاد کند.»

دکتر قاسم جان بابایی افزود: برای اینکه بخواهیم تا پایان اردیبهشت ماه به نقطه مهار بیماری برسیم، مشروط بر این است که بحث فاصله ‌گذاری اجتماعی و فیزیکی اتفاق بیفتد، این کار نیازی به زیرساخت‌ های بهداشتی درمانی ندارد، بلکه نیازمند مراعات نکات بهداشتی و موارد فاصله‌ گذاری اجتماعی است؛ به طوری که افراد در خانه بمانند و بنا به ضرورت خارج شوند، اگر ملاحظاتی که باید اتفاق بیفتد، انجام شود، به نقطه مهار تا پایان اردیبهشت ماه می رسیم، اما هر اتفاقی خلاف این موضوع، می ‌تواند مهار را به تعویق اندازد.

توجه به قوانین سختگیرانه و حمایت از بازاریان

به نظر می رسد مسوولان تصمیم گیر در عین حال که باید قوانین سختگیرانه برای ادامه قرنطینه خانگی و جلوگیری از ترددهای بی‌مورد را ادامه دهند، لازم است تدابیری برای فعالیت کم‌خطر و مرحله‌ای اصناف و بازاریان در نظر بگیرند و بیشترین حمایت مالی ممکن را از آنان انجام دهند تا همراهی اهالی بازار با مصوبات ستاد ملی کرونا موقتی نباشد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار