کرونا حالا بعد از کشورگشایی بی سابقه در جهان به بحران بهداشتی قرن تبدیل شده، این ویروس جدید که از خانواده نام آشنای کرونا ویروس‌هاست توانسته در بیش از ۲۰۰ کشور گسترش پیدا کرده و بیش از یک میلیون نفر را در جهان تا به امروز آلوده کند.
کد خبر: ۸۳۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 08 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،کتر فرهاد بابایی، با بیان اینکه خانواده های ویروسی مختلفی در دنیا وجود دارد، گفت: یکی از این خانواده های مشهور خانواده کرونا ویروس ها است که اعضای این خانواده می توانند انسانها، حیوانات و پرندگان را آلوده کنند.

وی افزود: برخی اعضای این خانواده نیز می‌توانند بصورت مشترک بین انسان و حیوان ایجاد بیماری کنند.

بابایی تصریح کرد: چهار ویروس از این خانواده شناخته شده که قابلیت ایجاد بیماری تنفسی در انسان دارند که مشهورترین آنها ویروس معمولی سرماخوردگی است.

وی افزود: ویروس سرماخوردگی خانواده کرونا، عامل 10 تا 15 درصد سرماخوردگی در انسان ها است و شناخته‌ شده ترین عضو این خانواده محسوب می‌شود.

این ویروس شناس تاکید کرد: عضو دیگر این خانواده "سارس" نام دارد که برای اولین بار در چین شناخته شد و این نوع ویروس که قابلیت سرایت از حیوان به انسان را دارد توانست تا حدودی گستردگی پیدا کرده و در چندین کشور شیوع پیدا کند.

وی افزود: حدود 8000 نفر در چین و چند کشور دیگر به این ویروس آلوده شدند که بین 10 تا 15 درصد آنها جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند و این ویروس بعد از مدتی خودبخود از بین رفت.

بابایی تصریح کرد: "مِرس" سومین عضو شناخته شده این خانواده است که برای اولین بار در عربستان و از راه انتقال از شتر به انسان سربرآورد و توانست گستردگی بیشتری نسبت به "سارس" داشته باشد.

وی افزود: این ویروس در چندین کشور گسترش پیدا کرد و توانست 200 تا 300 هزار نفر را آلوده کند. از طرفی کُشندگی این ویروس نیز به میزان چشمگیری بالا بود و بین 30 تا 40 درصد از مبتلایان که عمدتا افراد مسن بودند را به کام مرگ فرستاد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ویروس "کووید 19" را ته تغاری این خانواده پرسرو صدا در جهان عنوان کرد و افزود: این ویروس جدید بیش از دو ماه است که سروکله‌اش در جهان پیدا شده و هنوز منبع آن بطور دقیق مشخص نیست، چرا که برخی می گویند از خفاش به انسان منتقل شده و برخی معتقدند منبع آن مورچه خوار است.

وی افزود: این ویروس با توجه به فرهنگ غذایی کشور چین برای اولین بار در بازار فروش حیوانات این کشور به انسان منتقل شده و با توجه به قدرت سرایت بالای انسان به انسان توانست ظرف دو تا سه ماه تقریبا در کل کشورهای جهان همه گیری ایجاد کند.

بابایی خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه از رفتار این ویروس به دست آمده، این ویروس رابطه مستقیمی با سن افراد دارد، یعنی هرچه سن افراد بالاتر باشد، شدت علائم بیماری و مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش می یابد.

این ویروس شناس تاکید کرد: عوامل مرگ و میر بر اثر این ویروس به دلیل پاسخ شدید سیستم ایمنی خود بدن است که مانند شمشیر دولبه عمل می کند، به واقع سیستم ایمنی بدن از یک طرف تلاش دارد ویروس را نابود کند، اما در اثر ترشحاتی که در اثر همین کشت وکشتار ویروس به راه می اندازد ریه را مورد تخریب قرار می دهد.

وی افزود: هرچه پاسخ شدیدتر باشد، شدت تخریب ریه و به تبع مرگ و میر ناشی از این بیماری هم بیشتر می‌شود و به همین دلیل است که شدت علائم بیماری و مرگ و میر ناشی از آن درکودکان کمتر است، چرا که سیستم ایمنی بدن آنها به شدت تحریک نمی شود و به همین علت بیماری در آنها با شدت کمتری همراه بوده و معمولا بصورت سرماخوردگی معمولی بروز می‌کند.

بابایی با اشاره به شدت علائم بیماری در 10 درصد موارد ابتلا گفت: از این تعداد پنج درصد بستری شده و از میان افرادی که به ICU منتقل می شوند معمولا دو تا سه درصد جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: ماهیت ویروس کووید 19 بگونه ای است که درساختار خود یک لایه چربی دارد و همانگونه که چربی با صابون از بین می رود، لایه چربی این ویروس نیز با استفاده از صابون به راحتی از بین می‌رود و با از بین رفتن این لایه عملا ویروس غیرفعال می‌شود، چرا که بدون این لایه دیگر نمی‌تواند به سلولهای بدن بچسبد.

بابایی تصریح کرد: در همین راستا تاکید بسیاری بر شستن دست‌ها با آب و صابون و نیز مواد ضدعفونی کننده مانند الکل وجود دارد، چرا که این مواد از بین برنده لایه چربی ویروس هستند.

این ویروس شناس در خصوص ابتلای مجدد افراد به این ویروس هم گفت: در این زمینه نظریه اصلی این است که افراد به دلیل پاسخ آنتی بادی مناسب بدن، مجددا به این ویروس مبتلا نمی شوند.

وی در خصوص اخبار تایید ابتلای مجدد برخی افراد به این بیماری گفت: طبق بررسی های صورت گرفته بر روی این افراد، ابتلای مجدد آنها به دلیل درمان ناقص بوده است، به این معنی که ویروس در مرحله اول درمان کامل از بین نرفته و با قطع آن مجددا دربدن فعال شده است.

بابایی تصریح کرد: اگر فردی بطور کامل بهبود یافته و ویروس در بدن او از بین برود، احتمال ابتلای مجدد نادر است، مشروط به اینکه ویروس جهش ژنتیکی نداشته باشد که تاکنون موردی از جهش این ویروس گزارش نشده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار