تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه طی ۲۴ ساعت گذشته با ۳۳ مورد ابتلای جدید به ۳۱۴ نفر رسیده است که این آمار در استان بی‌سابقه بوده و حکایت از آن دارد که مردم با پایان تعطیلات نوروز، دیگر توصیه‌ها و موارد بهداشتی را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ جدی نمی‌گیرند.
کد خبر: ۸۳۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 06 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،آنچه برای پیشگیری بیماری کرونا همواره توصیه می‌شود قطع کردن زنجیره انتقال است و این مهم تنها با پرهیز از تجمع، تردد و تماس حاصل می‌شود.

متاسفانه در استان کرمانشاه بعد از تعطیلات نوروز شاهد موج گسترده‌ای از حضور مردم در جامعه هستیم که همین سبب شد آمار 24 ساعت گذشته استان به 33 مورد ابتلای جدید (14 نفر مربوط به بیماران بستری و 19 نفر نیز مربوط به بیماران سرپایی) افزایش پیدا کند، این آمار در طی روزهای که استان درگیر این بیماری بوده (از سوم اسفندماه تا‌کنون) بی‌سابقه اعلام شده است.

با شناسایی 33 بیمار جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه به 314 نفر افزایش یافته، براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا به استان تا روز گذشته یک‌هزار و 375 نفر بستری شدند که از این تعداد یک‌هزار و 194 نفر ترخیص شده و 146 نفر نیز هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

علت افزایش ابتلای آمار جدید به کرونا در استان طی 24 ساعت گذشته را از یکی از پزشکان خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا که مدتی است در بخش‌های عفونی بیمارستان‌های مختص بیماران کرونایی به سر می‌برد و از نزدیک شاهد حالات جسمی و روحی بیماران کرونا است، جویا شدیم.

علی‌رضا جهانبخش، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: قبلا از این، روند مبتلایان در استان ثابت بود، اما الان در حال حاضر 10 نفر به تعداد بسترها اضافه شده و موارد سرپایی هم زیاد شده است.

وی با اشاره به انجام آزمایش تشخیصی از بیماران سرپایی، گفت: قبلا آزمایش از بیماران بستری انجام می‌شود ولی هم‌اکنون از بیماران سرپایی نیز تست گرفته می‌شود.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار اضافه کرد: انتظار این افزایش آمار را در روزهای 12 و 13 فروردین‌ماه و و روزهای بعد از آن به دلیلی اینکه در روزهای اولیه و قبل از عید، مسافرانی وارد استان کرمانشاه شده بودند و همچنین شهروندان به مسافرت رفته و برگشته‌اند، داشتیم. از این روز افزایش آمار مبتلایان دور از انتظار نبود.

وی ادامه داد: از طرفی دیگه اخیرا که ایام تعطیلات رسمی عید نوروز به پایان رسیده، شاهد موج حضور مردم در کوچه و خیابان هستیم در برخی از مناطق شهر این مسئله بیشتر مشهود است و مردم طبق روال گذشته فعالیت روزانه خود را دارند.

جهانبخش تصریح کرد: کسانی که این روزها به صورت سرپایی به بیمارستان‌های گلستان و فارابی یا به درمانگاه‌ها و مطب‌ها مراجعه می‌کنند، دقیقا کسانی هستند که رعایت نمی‌کنند، میهمان داشته‌اند یا میهمانی رفته‌اند در تجمعات شرکت کرده‌اند.

وی افزود: در قسمت جنوب شهر کرمانشاه بیشتر توصیه‌ها و موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند و موارد خیلی کمتر را می‌بینیم، بنابراین هر چه بیشتر رعایت شود سیر بیماری و احتمال بروز و انفجاری بیماری خیلی کمتر می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: احتمال دارد در روزهای آینده باز هم شاهد افزایش آمار مبتلایان باشیم برای اینکه مردم با توجه به اینکه مدت طولانی در منزل بودند خسته شده‌اند و دیگر خیلی رعایت نمی‌کنند هر چه بیشتر رعایت کنیم بیشتر موفقت‌تر می‌شویم.

وی ویروس کرونا را بیماری جدی توصیف کرد و گفت: مشخص نیست بیماری تا چه زمانی طول می‌کشد، سخت است مشکلات اقتصادی هم اضافه شده، این موضوع برای همه مردم دنیا است، خیلی‌ها متضرر شده‌اند ولی این دلیلی نمی‌شود که سلامتی خود و دیگران را به خاطر بیندازیم و دیگر رعایت نکنیم.

جهانبخش خاطرنشان کرد: سنین بالا و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر مستعد بیماری کرونا ویروس هستند، البته افراد میانسال و جوان هم مبتلا می‌شوند ولی آن‌ها تحمل بهتری دارند و راحت‌تر بیماری را می‌پذیرند و علائم زیادی هم ندارند.

وی در خصوص وضعیت روحی بیماران، تصریح کرد: ملاقات افراد بستری ممنوع است این خود یک استرس برای بیمار و اطرافیان بیمار محسوب می‌شود.

جهانبخش به خطر مرگ و میر برای بیماران کرونایی اشاره و بیان کرد: بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند کنترل آن‌ها همراه با بیماری کرونا سخت‌تر می‌شود، تداخل‌های دارویی به‌وجود می‌آید، درمان را مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: این افراد ممکن است در آی.سی.یو بستری شوند آی.سی.یو هم مشکلات، عوارض و بیماری خود را دارد، ممکن است خونریزی معده، عفونت خون و عفونت ریه داشته باشند و جدا کردن این افراد از دستگاه تنفس مصنوعی خیلی سخت‌تر می‌شود.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار گفت: داریم در مواردی که فوت کرده‌اند، بازماندگان آن‌ها دچار استرس شده‌اند، فامیل‌ها، اطرافیان و دوستان با شنیدن اسم بیماری آن‌ها را ترک کرده‌اند.

وی ادامه داد: از مردم درخواست داریم کمان‌کان رعایت کنند، بیماری کرونا ویروس می‌تواند آسیب‌های اجتماعی، جانی مالی برای همشهریان ایجاد کند.

جهانبخش اظهار داشت: در مرحله‌ای هستیم که داریم به مراحل واپسین بیماری نزدیک می‌شویم تا به اینجا مردم رعایت کرده‌اند و موفق عمل کرده‌ایم، امکانات از لحاظ تجهیزات و دارو خیلی بهتر شده و کمبودی نداریم فقط مسئله نگرانی ما سیر بیماری است که ممکن است به یک باره زیاد شود و کنترل آن از دست پزشکان خارج شود.

وی وضعیت کرمانشاه نسبت به دیگر استان‌ها کشور را بهتر عنوان کرد و گفت: مردم خوب رعایت کردند یک مقداری تعداد بیشتر شده کمانکان توصیه، حفظ موازین و اصول بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار