آسیب شناسی طرح " در خانه می مانیم"
راه اندازی کمپین" در خانه می مانیم" اگر چه بزرگترین راهکار یا به قول یکی از متولیان امر حوزه سلامت در اصفهان تنها واکسن بیماری کرونا است اما تداوم این طرح پس از تعطیلات نوروزی با چه زیر ساختی قرار است صورت بگیرد.
کد خبر: ۸۳۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ 05 April 2020

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، تشویق مردم برای ماندن و پیوستن به کمپین " در خانه می مانیم" بدون براهم کردن زیر ساخت های آن و از جمله عدم حمایت دولت از معیشت مردم یک طرح کاملا شکست خورده است و یک‌انتظار نابجا.
بسیاری از مشاغل که بیشترین راه درآمد آنها تنها به دو ماه پایانی سال برمی گشت با آمدن کرونا ویروس و بی تدبیری متولیان در کنترل آن سبب شد که چرخه اقتصاد ایران همچون دیگر کشورهای درگیر به گل بنشیند اما آنچه باعث شکست قرنطینه خانگی هم از سوی دولت هم از سوی مردم شد ناتوانی دولت در فراهم کردن زیر ساخت برای معیشت است و انباشته شدن بدهی ها و نبود پول برای گذران زندگی سبب شد مردم روزهای کرونایی را همچون روزهای عادی بگذرانند.
طرح "در خانه می مانیم" اگر چه برای جامعه پزشکان بسیاری امر ضروری است اما سلامتی یک روی سکه هست و روز دیگر اقتصاد است و اقتصاد دانان و فعالان ان با اجرای ان بدون حمایت دولت از وضعیت اقتصادی مردم معترضند و خواستار راهکار های دیگر مقابله با بیماری واگیردار کرونا ویروس شدند از جمله فاصله گذاری اجتماعی هوشمند یا خودمراقبتی.
هر چند خودمراقبتی نیز در ایران زیر ساخت های لازم را ندارد و در تولید مواد اولیه بهداشتی مثل تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و غیره دولت قوی وارد نشد و این در حالی که در ترکیه شاهد احداث تونل ضدعفونی کننده و تعبیه ایستگاه های برای ضدعفونی هستیم.

تقویت مشاغل خانگی تنها راه خروج از دو بحران اقتصادی و بیماری

امروز وضعیت کرونا ویروس به یک شمشیر دولبه مبدل شده است که در هر دو حالت ماندن و قرنطینه در خانه بدون داشتن معیشت و رکود اقتصادی یک فاجعه و شکستن حصر خانگی و ورود به اجتماع حتی با رعایت اصول بهداشتی یک فاجعه دیگر در راه است و برای جلوگیری از این دو بحران باید دولت خود را وارد سازد و زیرساخت های لازم را برای کنترل بیماری و معیشت مردم به طور همزمان فراهم سازد.
و تنها راه حل خروج از دو بحران تقویت مشاغل خانگی است ،اشتغال هایی که با تقویت فردش مجازی امکان برد برد آن و همزمان کنترل بیماری و تقویت اقتصاد خانوارها هست.
هر چند در کشورهایی اروپایی پک های آموزش های لازم برای ماندن در خانه به مردم داده شد و از این فرصت برای انجام ورزش های خانگی، سرگرمی ها در خانه و حتی مشاغل خانگی داده شد اما در ایران بخاطر سرانه پایین ورزش و تفریح در بین مردم ، قرنطینه خانگی بیشتر مردم را در معرض دو بیماری افسردگی و وسواس قرار داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار