گیاهان خوراکی بهاری استان کرمانشاه علاوه بر تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم، هرساله منبع درآمدی هر چند موقت برای بعضی از افراد بوده است که امسال با توجه به شیوع کروناویروس، به توصیه کارشناسان بهداشت، بهتر است استفاده نشود چون خطر ابتلا وجود دارد.
کد خبر: ۸۳۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 05 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، با فرارسیدن فصل بهار رویش حدود 140 گونه‌ گیاه دارویی و خوراکی در دشت‌ها و دامنه کوه‌های استان چهار فصل کرمانشاه، هر بیینده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

استان کرمانشاه با آب و هوای متنوع و کوه‌های سر به فلک کشیده، زیستگاه خوبی برای رویش سبزی‌های بهاری کوهستانی است، هرکدام از این گیاهان خوراکی بهاری با طبیعتی گرم و سرد می‌توانند در درمان بیماری‌هایی مانند روماتیسم، دردهای مفصلی و دستگاه گوارشی اثرات خوبی داشته باشند و به دلیل سبز بودن و داشتن کلروفیل برای کاهش کلسترول و اسید‌اوریک نیز مفید است، خلاصه به دلیل خواص بیشماری که دارند به عنوان داروی طبیعت شناخته شده‌اند.

مردم کرمانشاه طبق یک عادت دیرینه مصرف این گیاهان را یک ضرورت می‌دانند، بعضی از این گیاهان خوراکی را به صورت خام مصرف می‌کنند و بعضی دیگر نیز به صورت پخته در غذاهای مختلف آن را جایگزین مواد پروتئینی می‌کنند.

کنگر، پیچک، شنگ و پاغازه از گیاهان خوراکی و دارویی و همچنین وحشی بهاری استان کرمانشاه است که علاوه بر تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم، هرساله منبع درآمدی هر چند موقت برای بعضی از افراد بوده است.

بهره‌برداری از گیاهان کوهی در کرمانشاه همه ساله در آخرهای اسفندماه و فصل بهار آغاز می‌شود، اما امسال با ورود ویروس کرونا همه چیز تغییر کرده، این میهمان ناخوانده بر همه چیز زندگی آدمی تاثیر خود را گذاشته است، اولا به خاطر قطع زنجیره انتقال آن امسال نباید به دامنه دشت و کوه رفت، دوما نباید از گیاهان بهاری بی‌محبا استفاده کرد.

امسال گیاهان بهاری را مصرف نکنیم/ سبزیجات پخته شود

کارشناس ارشد مرکز آموزش سلامت در مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: الان در شرایط بحران هستیم، وضعیت بحران کاملا مشخص است هر آنچه از فعالیت‌ها و کارکردها که سبب تشدید این بحران شود، باید از آن امتناع کرد.

رستمی ادامه داد: فردی که به دامنه طبیعت می‌رود و سبزیجات بهاری را جمع‌آوری و به بازار فروش می‌آورد، اولا از سلامت بودن فرد که آیا مبتلا به کوید 19 است یا نه بی‌اطلاع هستیم، ثانیا اقلام را به صورت فله‌ای عرضه می‌کنند که همواره تاکید می‌شود سبزیجات، گوشت و هر چیزی که خریداری می‌شود از مراکز معتبر و به صورت بسته‌بندی تهیه شود.

وی با تاکید بر اینکه نکات بهداشتی باید از مزرعه تا سفره رعایت شود، گفت: این احتمال را همیشه بدهیم که گیاهان بهاری خریداری شده ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند (به علت تماس افرادی که از سلامتی آن‌ها اطمینان نداریم با این گیاهان)، وقتی این گیاهان در پلاستیک ریخته می‌شود و به منزل می‌آید شاید خانواده را درگیر و مبتلا کند.

رستمی تصریح کرد: بهتر است امسال نه تنها از گیاهان خوراکی بهاری استفاده نکیم بلکه آن را نیز فریز نکنیم.

فرید اردیخانی کارشناس تغذیه نیز همین نظر را داشت و افزود: بهتر است گیاهان بهاری امسال فریز نشود.

وی تصریح کرد: استفاده از سبزیجات به صورت پخته بلامانع است، ولی باید نکات بهداشتی را خیلی خوب و با دقت در شست‌وشوی و استفاده آن رعایت کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار