معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردم در صورت نیاز به استفاده از محلول‌های ضدعفونی برپایه الکل، باید آن‌ها را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند.
کد خبر: ۸۳۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 04 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،دکتر «قباد محمدی» با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا مصرف ضدعفونی کننده‌ها برپایه الکل در کشور ما ۱۰ برابر شده است، افزود: با انتشار ویروس کرونا در کشور شاهد رواج مصرف بیش از حد الکل و محلول‌های ضدعفونی بر پایه الکل هستیم که این محلول‌ها دارای حدود ۸۰ درصد الکل در ترکیبات خود هستند.

وی اظهارداشت: وقتی الکل به عنوان ضدعفونی کننده سطوح و بخصوص دست استفاده می‌شود موجب بروز مشکلاتی از قبیل آلودگی‌های زیست محیطی، ایجاد مقاومت میکروبی و در برخی موارد مقاومت ویروسی می‌شود و حتی می‌تواند باعث ایجاد جهش ژنتیکی شود و ویروس‌ها و میکروب‌های جدیدی ایجاد کند.

به گفته وی در بسیاری از کشورها برنامه‌هایی برای کاهش مصرف یکسری از کالاها مانند دارو دارند و الکل نیز یکی از این موارد است. در واقع این یک سیاست کلی در کشورهای پیشرفته است که مصرف دارو را به حداقل برسانند و در این کشورها الکل و محلول های ضدعفونی برپایه الکل یک ماده تحت کنترل بوده و دارو محسوب می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما با شیوع ویروس کرونا و به دلیل فرهنگ غلط استفاده از ضدعفونی کننده ها بر پایه الکل، بیش از ۳۰۰ نفر در تمامی استان ها جان خود را از دست داده اند.

محمدی گفت: طبق آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو بر روی محلول های ضدعفونی جمع آوری شده از سطح عرضه، متاسفانه بسیاری از نمونه ها دارای ناخالصی هایی از قبیل متانول و تولوئن بودند که این مواد بسیار خطرناک و سرطانزا هستند.

وی تاکید کرد: مردم در صورت نیاز به استفاده از محلول‌های ضدعفونی برپایه الکل باید آن را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با شناسایی ۲۳ بیمار جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه به ۲۶۸ نفر افزایش یافت که متاسفاته از این تعداد، ۳۰ نفر فوت شدند.

«محمدابراهیم شکیبا» افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا به استان تا امروز هزار و ۲۸۹ نفر بستری شدند که از این تعداد هزار و ۱۲۴ نفر ترخیص شده و ۱۳۵ نفر نیز اکنون در بیمارستان های استان بستری می باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار