یک روانپزشک معتقد است، اضطراب و ترس بیش از حد در بحث احتمال ابتلا به کرونا می‌تواند موجب تشدید رفتارهای وسواسی در افراد شود.
کد خبر: ۸۳۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 04 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر وحید فرنیا ، با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: در این شرایط بیشتر افراد دچار اضطراب می شوند و این امر کاملا طبیعی است و همین اضطراب موجب می‌شود افراد مراقبت بیشتری در بحث پیشگیری از بیماری و رعایت مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند.

وی یادآور شد: این میان اضطراب یک حدی دارد و اگر از حد بگذرد قطعا می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد و از جمله اثرات آن تشدید رفتارهای وسواسی است.

فرنیا با اشاره به وجود دو نوع وسواس فکری و عملی، گفت: زمانی که اضطراب از حد بگذرد، عمدتا افراد دچار وسواس فکری می‌شوند و مدام اشتغال ذهنی دارند و علائم بیماری را مدام در خود بررسی کرده و اخبار بیماری را پیوسته دنبال می‌کنند.

وی افزود: بعضا این بررسی مکرر علائم بیماری موجب می‌شود یک نوع حالت "خود بیمار پنداری" به این افراد دست دهد و بعضا در اثر همین تفکرات برخی از آنها دچار علائم بیماری می‌شوند و برای کوچکترین علامت بیماری حتی به پزشک مراجعه می‌کنند.

این روانپزشک تصریح کرد: به دنبال تشدید این افکار، وسواس عملی نیز در این افراد بروز پیدا می‌کند، به اینصورت که نکات بهداشتی را بیش از حد مجاز انجام می‌دهند، مثلا در بحث شست و شوی دست و ضدعفونی کردن وسایل ساعت‌ها این کار را انجام داده و موجب از دست رفتن انرژی و خستگی خود می‌شوند.

وی هشدار داد: این خستگی موجب می‌شود افراد از ادامه روند رعایت نکات بهداشتی باز مانده و واقعا در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار گیرند.

فرنیا تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود افرادی که علائمی از وسواس فکری و عملی را در خود مشاهده می‌کنند، سراغ اخبار منفی مربوط به کرونا نروند و تنها به شنیدن اخبار خلاصه و ضروری در خصوص این بیماری اکتفا کنند.

وی افزود: شایعات پیرامون بیماری کرونا می‌تواند وضعیت وسواس این افراد را تشدید کند، بنابراین توصیه می‌شود افراد تنها از منابع رسمی و معتبر اخبار مربوط به کرونا را دنبال کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: این افراد همچنین باید ذهن خود را مشغول کارهای مورد علاقه خود کرده و از بحث بیماری کرونا و اخبار مربوط به آن دوری کنند.

وی در خصوص رفع وسواس عملی این دسته از افراد هم گفت: افراد وسواسی باید برای خود مقررات وضع کنند، مثلا اینکه ضدعفونی یک بخش از خانه را کی، چه مدت و چطور انجام دهند و به تدریج این زمان و مدت را تا حد معقول کاهش دهند.

فرنیا تاکید کرد: افرادی که با این روش‌ها قادر به کنترل وسواس خود نیستند، باید به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کرده و در ایی شرایط توصیه می‌شود افراد بصورت غیرحضوری با مشاورین و روانشناسان در تماس باشند.

 

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار