رییس انجمن نمایش استان کرمانشاه با انتقاد از عدم حمایت مسئولین استان از هنرِ تئاتر و هنرمندان آن، گفت: گلایه اصلی ما از استانداری کرمانشاه است، چرا که نه تنها کمکی به هنرمندان تئاتر نداشته، بلکه سال گذشته موجب ضرر ۱۰۰ میلیون تومانی حوزه نمایش استان شده است.
کد خبر: ۸۳۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 27 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،محمدرضا درند به مناسبت روز "هنرهای نمایشی" (7 فروردین) با اشاره به حال و روز نامساعد تئاتر استان، گفت: متاسفانه مشکلی که این سالها گریبان تئاتر کشور و به تبع آن استان را گرفته، مشکل کمبود بودجه و اعتبار است و همواره شاهد هستیم که کف اعتبارات برای فرهنگ و هنر درنظر گرفته می شود.

فرهنگ و هنر دغدغه مسئولان نیست

وی افزود: متاسفانه مسئولان کشور و استان به جای اینکه دغدغه فرهنگ و هنر داشته باشند، لقلقه زبانشان بوده و در حالی که تاثیرگذاری هیچ حوزه ای به پای فرهنگ و هنر نمی‌رسد، همواره کمترین اعتبارات را به آن اختصاص داده اند.

درند تاکید کرد: چهار پنج سالی است که واقعا به لحاظ اعتبارات در مضیقه هستیم و متاسفانه اعتبار جداگانه ای که وزارت ارشاد به هر حوزه هنری می داد، دو سال است قطع شده و این اعتبارات کجا می رود ما نمی دانیم.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه به هزینه های بالای فعالیت گروه های نمایشی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اجرای یک نمایش حدود سه ماه زمان می برد و گروه باید طی این مدت رفت و آمد کرده و تمرین داشته باشند که اگر فقط هزینه رفت و آمد را حساب کنیم برای یک گروه 10 نفره چند میلیون تومانی می شود و اینها جدای از هزینه دکور، لباس، بازیگر، نویسنده و ... است.

وی افزود: در حال حاضر کار به جایی رسیده که گروه های تئاتر از جیب هزینه می کنند و تنها به خاطر دلشان چراغ صحنه نمایش را روشن نگه داشته اند و متاسفانه پُزِ آن را مسئولین ما می دهند که حتی قدمی برای هنرمندان تئاتر برنداشته‌اند.

استانداری کرمانشاه تفاهم نامه را نادیده گرفته و ریالی به تئاتر استان کمک نکرده است

درند با انتقاد از مسئولین مربوطه استان در بحث فرهنگ و هنر گفت: این میان گله ای از اداره کل ارشاد نیست، چرا که همه می‌دانیم کمترین اعتبار در میان دستگاه ها به این نهاد می رسد و با این اعتبارات قطره چکانی نمی توان پاسخگوی تمام هنرمندان بود.

وی افزود: انتقاد ما از استانداری کرمانشاه است، چرا که بر اساس تفاهم نامه سال 1397 که میان استانداری و وزرات ارشاد به امضا رسید، استانداری مکلف شد کمک ریالی به 19 گروه نمایش ثبت شده استان داشته باشند اما تاکنون و طی این دو سال یک ریال هم به حوزه نمایش کمک نکرده است.

وی افزود: استانداری کرمانشاه نه تنها طی این مدت کمکی به نمایش و هنرمندان تئاتر استان نداشته، بلکه ضرر 100 میلیون تومانی را هم سال گذشته به حوزه نمایش استان وارد کرد.

درند افزود: تالار انتظار طی یک مزایده به انجمن نمایش استان واگذار شده و ما ماهانه 14 میلیون تومان اجاره را به حساب خزانه دولت واریز می کنیم، این اجاره بهای ماهانه در حالی است که سال گذشته به دلیل برگزاری جشنواره "پویانمایی"، تالار انتظار حدود سه ماه عملا و آن هم در اوج پیک برنامه ها و اجرای کنسرت ها از دست ما خارج شد و نتوانستیم درآمدزایی از این محل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استانداری ابتدا به ما اعلام کرد این جشنواره اردیبهشت ماه برگزار می شود و تمام برنامه ها و کنسرت ها را لغو کردیم و بعد به خرداد و بعد به تیر موکول شد و این میان حدود 100 میلیون تومان ضرر کردیم و حتی استانداری یک ریال سهم اجاره هم پرداخت نکرد.

وی افزود: درآمد تالار انتظار صرف هزینه های گروه های هنری نمایش می شود و با این شرایط ما نه تنها درآمد نداشتیم که هم اکنون برای تامین اجاره تالار هم قرض می کنیم.

درند تصریح کرد: تئاتر همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند، "منبر است، حتی فراتر از منبر"، اما شاهد هستیم توجهی از سوی مسئولین به این حوزه نمی شود و این در حالی است که سال گذشته از اعتبارات استان فقط چهار میلیارد تومان صرف برگزاری جشنواره پویانمایی شد، جشنواره ای که عملا خروجی نداشت و فقط چند روز نام کرمانشاه در شبکه های سراسری مطرح شد.

وی افزود: این جشنواره که حتی مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند چه ثمری برای استان داشت که میلیاردها تومان برای آن هزینه شد و این هزینه های میلیاردی در حالی است که تئاتر استان از قِبَل همین جشنواره 100 میلیون تومان متضرر شد و هیچ مسئولی پاسخگوی این ضرر ما نیست و هیچ یک از نامه هایمان را حتی جواب نمی دهند.

دلِ اهالی تئاتر استان پُر است

رییس انجمن نمایش استان کرمانشاه تاکید کرد: دلِ اهالی تئاتر استان پُر است و بسیاری راهی استان های دیگر شده اند و کاری از ما ساخته نیست.

درند خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 1200 هنرمند تئاتر دراستان داریم که از این تعداد حدود 750 نفر آنها فعال بوده و در طول سال فعالیت هنری دارند، اما هیچ حمایتی نمی شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار