رییس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه یکی از راهکارهای علاج بی‌حوصلگی و کلافگی خانواده‌ها در این روزهای قرنطینه خانگی، انجام بازی‌های قدیمی و خانوادگی است.
کد خبر: ۸۳۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 26 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  نقل ازایرنا،بهرام بهروش اظهارداشت: در این روزها که برای درامان ماندن از ویروس کرونا باید در خانه بمانیم، انجام بازی‌ها و سرگرمی‌های بومی یادگار روزهای نه چندان دوری است که هنوز تلویزیون و رادیو و شبکه‌های اجتماعی یا وجود نداشت و یا فراگیر نشده بود.
او افزود: روزگاری که با چند تکه سنگ و پارچه و چند قطعه چوب ساعت‌ها بزرگ و کوچک سرگرم می‌شدند، سرگرمی‌های که آنقدر شیرین و جذاب بودند که خانواده‌ها به صورت مسابقه برگزار می‌کردند.

بهروش که ریاست انجمن زوران فدراسیون روستایی جمهوری اسلامی ایران را نیز بر عهده دارد، تعداد بازی‌های رایج بومی محلی در استان کرمانشاه را بیش از ۱۰۰ بازی عنوان کرد و افزود: برخی از این بازی‌های قدیمی مانند قمچان، چوزان و... را می‌توان در خانه و بصورت خانوادگی برگزار کرد.

وی افزود: بازیهای بومی و محلی در شرایط فعلی بهترین جایگزین فضای مجازی خواهد بود و از طرفی هم با آداب و سنن گذشتگان که بعنوان یک میراث ناملموس که برای مابه یادگار مانده است صیانت می کنیم.

بهروش خاطرنشان کرد: درگذشته که به مانند امروز فضای مجازی حضور گسترده‌ای در زندگی مردم نداشت، خانواده‌ها شب‌های خود را با انجام بازی‌های بومی محلی سرگرم می‌کردند که امیدواریم در این مدت که باید به اجبار کرونا در خانه بمانیم، توجه دوباره‌ای به این بازی‌ها داشته باشیم.

بازی قمچان

در این بازی ما به پنج عدد سنگ کوچک نیاز داریم.

مرحله اول: پنج سنگ‌ را در دستت می گیری و آنها را بر زمین می اندازی. یکی از سنگ ها را بر می داری و با آن سنگ ها را یکی یکی بر می دارید.

مرحله دوم: دوباره پنج سنگ را در دستت می گیری و بر زمین می اندازی و یکی از سنگ ها را بر می داری اما این دفعه سنگ ها را ۲ به ۲ بر می دارید.

مرحله سوم: تمام مراحل را انجام می دهید فقط در آخر یکی از سنگ ها را که برداشتید یک سنگ دیگر را با آن بر می دارید که سه سنگ باقی می ماند آن سه تا سنگ را با هم بر می دارید.

مرحله چهارم: سنگ ها را بر زمین می اندازید، یکی را بر می دارید و چهار سنگ باقی مانده را با یک حرکت بر می دارید.

مرحله پنجم: پنج سنگ را که بر دست گرفتید یکی از سنگ ها را بین انگشت شست و اشاره می گیرید و آن را به بالا پرتاب کنید و ضمن پرتاب آن سنگ چهار سنگ را خیلی سریع روی زمین می گذارید و سنگی که به هوا فرستادی را می گیرید.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار