در حال حاضر خانه ماندن و قرنطینه کردن به‌عنوان بهترین شیوه‌ پیشگیری در مقابل ویروس کرونا است، آنچه اهمیت دارد پذیرش طبیعی بودن پیامد این محدودیت‌ها و پیدا کردن راه‌حلی برای تحمل شرایط فعلی است؛ به گفته یک روانشناس، بهترین راه‌حل برای تحمل شرایط موجود کنترل منابع استرس است.
کد خبر: ۸۳۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 25 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،این‌ روزهای بحرانی که به لطف ویروس کرونا مردم بیکار و خانه‌نشین شده‌اند مهمترین برنامه روزمره آن‌ها سرک کشیدن به گوشی همراه و پیگیری خبر‌های کورنایی، تلفات و مبتلایان ناشی از این ویروس است.

کرونا ویروس برای افراد ترسناک و استرس‌زا شده مدام در کابوس اینکه نکنه مبتلا بشویم، نکنه یکی از عزیزان خود را از دست بدهیم و... با سلامت روان‌ خود بازی می‌کنند؛ همین نکنه نکنه‌ها سبب ایجاد اختلالات روانی مانند حملات هراس و استرس برای خیلی‌ها شده که همین‌ها اختلالات افسردگی را تشدید می‌کنند.

در حال حاضر خانه ماندن و قرنطینه کردن به‌عنوان بهترین شیوه‌ پیشگیری در مقابل ویروس کرونا است، آنچه اهمیت دارد پذیرش طبیعی بودن پیامد این محدودیت‌ها و پیدا کردن راه‌حلی برای تحمل شرایط فعلی است.

به گفته یک روانشناس، بهترین راه‌حل برای تحمل شرایط موجود کنترل منابع استرس است.

فیض‌الهی معتقد است، این روزها، روزهای بحرانی است یعنی در شرایطی کامل غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفته‌ایم که با خانه‌نشینی، بیکاری، بهانه‌گیری، تعارض بین اعضای خانواده، ترس از بیمار شدن و... همراه شده همین سبب استرس در افراد شده که تا حدی طبیعی است.

وی در ادامه این گفت‌وگو، اظهار داشت: استرس به دنبال هر بحران طبیعی است، اما این استرس را باید با نگاهی طبیعی به موضوع کنترل و سازنده کرد یعنی به گونه‌ای نباشد که فکر کنیم اوضاع خارج از کنترل است، همه چیز تمام شده، باید به دنبال راه‌حل باشیم.

این روانشناس اضافه کرد: ابتدا باید از منابع معتبر آمار را دریافت کنیم، به دنبال اخبار منفی نباشیم، چرا که همین استرس و اضطراب‌ها به‌سمت اختلالاتی می‌رود که منجر به افسردگی، عصبانیت و ترس می‌شود.

وی بخش عمده‌ای از افسرودگی این روزها را به علت استرس دانست و گفت: این روزها که فرصتی فراهم شده که اعضای خانواده بیشتر در کنار هم باشند بدنبال یک سری فعالیت‌های جایگزین باشند، محیط خانه را برای تخلیه هیجان شاد کنند تا از افسردگی فاصله بگیرند.

فیض‌الهی تاکید کرد: اعضای خانواده مهارت ارتباط با یکدیگر را پیدا کنند، به عصبانیت‌های افراد تا حدودی نگاه طبیعی داشته باشند، به هر حال باید وضع موجود را تحمل کنند و ضرورت دارد در کنار آن به سلامت روان خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در خصوص وسواس این روزها هم گفت: عده‌ای وسواسی نشده‌اند فقط حساس شده‌اند که از این حساسیت به وسواس می‌رسند، شست‌وشوی مدام دست‌ها یک رفتار پیشگیرانه است که به علت حساسیت وضع موجود است.

فیض‌الهی راه‌حل دوری از وسواس را در دور کردن افکار مزاحم توصیف کرد و افزود: به‌جای اهمیت دادن به افکار غلط و مزاحم به دنبال فعالیت دیگری برویم، خود را با کارهای روزمره مشغول کنیم.

این روانشناس به رابطه استرس و پرخوری نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در برخی از افراد استرس سبب اشتها می‌شود، پراشتها می‌شوند به دلیل کاهش قند خون تمایل به خوردن شیرینی دارند در نتیجه چاق می‌شوند، استرس باید کنترل شود روزی 2 تا سه بار دراز بکشیم و چشم‌ها را ببندیم تمرکز کنیم، افکار مزاحم را از خود دور کنیم، ورزش کنیم...

وی با بیان اینکه این روزها خواب بچه‌ها نیز با مشکل مواجه شده و دیر می‌خوابند، خاطرنشان کرد: نیازی نیست که هر لحظه بچه‌ها را درگیر اخبار و آمار مبتلایان ویروس کرونا بکنیم، بچه‌ها این روزها بیشتر به تربیت سازنده نیاز دارند آن‌ها را رها نکنیم محیط شاد و امن را برای فرزندان خود در منزل فراهم کنیم با آن‌ها بازی کنیم قوانینی را وضع کنیم که در آن ساعت خواب، ساعت درس خواندن و وقت بازی مشخص باشد و والدین و فرزندان در کنار هم با فعالیت‌های تفریحی و تخلیه هیجان، استرس را از خود دور کنند.

فیض‌الهی در پایان، پیشنهاد کرد: با این دید به این موضوع نگاه کنیم که این شرایط هم بزودی می‌گذرد و همه چیز به جریان طبیعی برمی‌گردد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار