استان فارس با مساحتی در حدود ۱۲۲۶۰۸ کیلومتر مربع، چهارمین استان بزرگ و جمعیتی معادل ۴۵۲۸۵۱۳ نفر دارد. بر اساس تقسیمات کشوری اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی، استان فارس به ۲۹ شهرستان، ۱۰۰ شهر، ۸۳ بخش و ۲۰۴ دهستان تقسیم شده‌ است.
کد خبر: ۸۳۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ 15 March 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه  سرزمین فارس مهد تمدن ایران زمین بوده است و سابقه تاریخى چندین هزار ساله دارد و وجود مشهور ترین بناهاى باستانى در این استان آن را به استانی بی بدیل تبدیل کرده است. در ادامه به معرفی ۴ اثر تاریخی این استان می پردازیم.


تخت جمشید

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان فارس/تخت جمشید، دروازه قرآن، مسجد وکیل، باغ عفیف آباد یا گلشن

تخت جمشید_پارسَه یا تخت جمشید نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که سالیان سال پایتخت هخامنشیان بوده است. اسکندر مقدونی سردار یونانی به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید. اما ویرانه‌های این مکان هنوز هم در مرودشت در نزدیکی شیراز مرکز استان فارس برپا است. تخت جمشید هم‌اکنون یکی از آثار جهانی ثبت شده ایران در یونسکو است. تخت جمشید نام امروزی «پارسَه» است. «پارسه» از زبان پارسی باستان است و یونانیان آن را پِرسپولیس (به یونانی یعنی «پارسه شهر») خوانده‌اند. این بنا را تخت جمشید یا قصر شاهی جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران می نامند که در شاهنامه فردوسی آمده است. آن گونه که در منابع متعدد و گوناگون تاریخی آمده‌ است ساخت تخت جمشید در حدود ۲۵ قرن پیش در دامنه غربی کوه رحمت، به عبارتی میترا یا مهر و در زمان داریوش کبیر آغاز گردید و سپس توسط جانشینان وی با تغییراتی در بنای اولیه آن ادامه یافت. بر اساس خشت نوشته‌های کشف شده در تخت جمشید، در ساخت بنای تخت جمشید معماران، هنرمندان، استادکاران، کارگران، زنان و مردان بی‌شماری شرکت داشتند که علاوه بر دریافت حقوق از مزایای بیمه کارگری نیز استفاده می‌کردند. ساخت تخت جمشید این مجموعه بزرگ و زیبا بنا به روایتی ۱۲۰ سال به طول انجامید. وسعت‌ کامل کاخ‌های‌ تخت‌ جمشید ۱۲۵ هزار متر مربع‌ است که بر روی سکوئی که ارتفاع آن بین ۸ تا ۱۸ متر بالاتر از سطح جلگه مردوشت است بنا شده‌اند و از بخش‌های‌ مهم‌ زیر تشکیل‌ یافته‌ است‌:

۱_کاخ‌های‌ رسمی‌ و تشریفاتی‌ تخت جمشید (کاخ دروازه ملل)

۲_سرای‌ نشیمن‌ و کاخ‌های‌ کوچک‌ اختصاصی‌

۳_خزانه‌ شاهی‌

۴_دژ و باروی‌ حفاظتی‌

۵_پلکان‌های ورودی سکو و دروازه خشایارشا


دروازه قرآن

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان فارس/تخت جمشید، دروازه قرآن، مسجد وکیل، باغ عفیف آباد یا گلشن

در مدخل ورودى شهر شیراز دروازه بزرگى به نام دروازه قرآن وجود دارد که بر فراز آن نسخه کلام الله درون اتاق و صندوقى واقع است و کلیه مسافرینى که از این راه به شیراز مى ‏آیند یا از آن بیرون مى‏ روند از زیر قرآن مى‏ گذرند. بناى اصلى دروازه قرآن بناى سنگى قدیمى منسوب به عضدالدوله دیلمى بود و نسخه قرآن خط ثلث عالى منسوب به ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیمورى در اتاق بالاى آن قرار دارد. کریم خان زند دروازه مذکور را که رو به انهدام بود مرمت کرده و در طرفین آن هم اتاق‏ هایى براى استراحت محافظین و مامورین بنا کرد و بر بالاى تاق مزبور اتاق کوچکى ساخت و در آن یک قرآن خطى بزرگ قرار داد تا مسافرین از برکت عبور از زیر قرآن مجید، از گزند حوادث مصون مانده و به سلامت به مقصد برسند. در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی به عنوان توسعه جاده، این بناى تاریخى را منهدم نمودند و چند سال بعد شادروان حسین ایگار بناى کنونى را کمى پایین‏ تر از محل دروازه قرآن قدیم احداث نمود و با این اقدام پسندیده خود، سنت خوب شهر شیراز را احیاء نمود. در سال‏ هاى بعد قرآنى که در بالاى طاق قرار داشت سر از موزه پاریس درآورد و با توسعه راه شیراز به تهران دروازه قرآن در سمت غرب این راه قرار گرفت. این دروازه یکى از دیدنی هاى مشهور استان فارس و شهر شیراز است که معروفیت ملى و جهانى دارد. لازم به ذکر است که این طاق از بتن آرمه ساخته شده است و آیات قرآنى را با خط ثلث و نسخ که روى کاشى نوشته شده بر بدنه آن نصب نمودند.

مسجد وکیل

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان فارس/تخت جمشید، دروازه قرآن، مسجد وکیل، باغ عفیف آباد یا گلشن

این مسجد به نام‏ هاى «مسجد سلطانى وکیل» و «جامع وکیل» نیز معروف است. مسجد وکیل در محله در شاهزاده و بین بازار وکیل و حمام وکیل واقع است و از آثار پر ارزش دوره زندیه به شمار می رود که ساخت آن در سال ۱۱۵۲ هجری قمری به پایان رسیده است. این مسجد که هم اکنون محل برگزارى نماز جمعه شیراز است، علاوه بر بزرگى، از ارزش و اهمیت تاریخى نیز برخوردار است. کاشی ‏کارى زیبا، حجارى ستون‏ هاى ۴۸ گانه و منبر یکپارچه مرمرین آن، از شاهکارهاى دوره زندیه به حساب می آید. صحن مسجد با مساحتى برابر با ۳۶۰۰ متر مربع با تخته سنگ‏ هاى بزرگ فرش شده است. شبستان آن ۲۷۰۰ متر مربع وسعت دارد و ستون‏ هاى سنگى بلند و یکپارچه ۴۸ گانه آن با سقف ضربى، از شاهکارهاى حجارى آن دوره به شمار می رود. کاشى‏کاری ها بالاى ستون‏ ها، طاق‏ ها و پیشانى اتاق‏ ها، با نقش و نگارهاى رنگارنگ و زیبا تزیین شده‏اند. عمده این کاشى‏ کاری ها بر اثر زلزله از بین رفته‏ اند و برخى از آن ها در زمان فتحعلى شاه قاجار بازسازى شده‏ اند. پاره‏ اى از کاشى‏کاری هاى تاق‏ ها را نیز اداره حفاظت آثار باستانى مرمت کرده است. مسجد وکیل در تیرماه ۱۳۱۱ تحت شماره ۱۸۲ در فهرست آثار ملى ایران به ثبت رسیده است.


باغ عفیف آباد یا گلشن

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان فارس/تخت جمشید، دروازه قرآن، مسجد وکیل، باغ عفیف آباد یا گلشن

باغ عفیف آباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است. این باغ در خیابان عفیف آباد شیراز جای گرفته است و هم اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگترین موزه‌های سلاح خاور میانه در آن وجود دارد. اين باغ در حدود ۱۲۷ هزار مترمربع مساحت دارد و از زيباترين باغ‌هاى تاريخى شيراز است. باغ عفیف آباد نمونه کاملی از هنر گل کاری ایرانی است. سازنده عمارت باغ، میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است. باغ گلشن در عصر صفويه از باغ‌هاى آباد و مهم شيراز به شمار مى‌آمد و گردشگاه حکمرانان و پادشاهان بود. عمارت دو طبقه وسط باغ، آب‌نماها و زيرزمين‌هاى کاشى‌کارى شده، ‌از ديدنى‌هاى اين باغ هستند. اين باغ هم اکنون در تملک وزارت دفاع، به موزه نظامى تبديل شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار