به بهانه بحران جدید کرونا عملکرد دولت تدبیر و امید در چند نقطه حساس که معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را تهدید کرده است بررسی کرده ایم.
کد خبر: ۸۲۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 10 March 2020

 هم اندیشی: تمام دولت‌های جمهوری اسلامی در عمر 8 ساله خود با بحران‌هایی روبه‌رو شده‌اند که با توجه به توانمندی آن‌ها در مدیریت این بحران ها می توان عملکردشان را ارزیابی کرد. به بهانه بحران جدید کرونا عملکرد دولت تدبیر و امید در چند نقطه حساس که معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را تهدید کرده است بررسی کرده ایم:

فاجعه منا و شهادت بیش از 400 ایرانی:
فاجعه منا که به شهادت بیش از 400 تن از هم‌وطنانمان انجامید، یکی از تاریک ترین نقاط دولت روحانی است. دولت سعودی که مسبب اصلی جان باختن حجاج بیت الله الحرام بود هیچ‌گاه خودش را در مقام پاسخگویی به وزارت خارجه ایران مشاهده نکرد، زیرا مطالبه ای از از سوی وزارت خارجه دولت روحانی انجام نشد و علی رغم آن که ایران می‌توانست دولت سعودی را در مجامع بین الملل محکوم کند، اما هیچ گاه این اتفاق رخ نداد و دستگاه دیپلماسی سعودی از انفعال وزارت خارجه ایران نهایت استفاده را برد و بانی تصویب یک قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل شد و علنا ایران را در پرونده فاجعه منا شکست داد.

دولتی که وزارت خارجه‌اش همواره به فکر تعامل و سازش با غرب بوده و هیچ‌گاه سازوکار درست و منسجمی برای تعامل با همسایه های ایران نداشته است.

ناگفته نماند در پرونده منا دولت سعودی قصد نداشت پیکرهای مطهر شهدا را به ایران تحویل دهد که این مشکل با ورود مستقیم رهبر معظم انقلاب حل شد.

حادثه معدن زمستان یورت:
وجود تجهیزات ابتدایی در بسیاری از معادن ایران موجب پایین آوردن بهره‌وری و بالا بردن احتمال بروز خطر شده است، لازم به ذکر است که در معدن زمستان یورت عدم وجود دستگاه تست نشت گاز دلیل اصلی بروز فاجعه شد.

علاوه بر وجود تجهیزات ابتدایی، مسائل مدیریتی نیز گریبان زمستان یورت و بسیاری از کارخانه ها و معادن را گرفته است. پرداخت نشدن چندین ماهه حقوق کارگران و عدم وجود سندیکاهای کارگری برای پیگیری حق و حقوق کارگران جزء ابتدایی ترین مسائلی است که دولت روحانی از پس حل آن‌ها برنیامد.

ناگفته نماند در حادثه انفجار معدن زغال سنگ یورت زمستان در آزادشهر استان گلستان ۴۴ نفر از کارگران زحمتکش معدن جان باختند.

زلزله کرمانشاه:
پس از زلزله کرمنشاه روزهای سختی بر ایران گذشت، روزهایی از سال 96 که عملکرد دولت در آن موقعیت بحرانی صرفا محدود به حضور تشریفاتی روحانی در مناطق زلزله زده شد و چه بسا اگر کمک های مردمی و حمایت های نیروهای مسلح از حادثه دیدگان کرمانشاهی نبود هنوز هم بسیاری از آن ها در چادر مشغول به ادامه زندگی بودند.

البته عملکرد ضعیف دولت در حوادث طبیعی صرفا محدود به زلزله سال 96 کرمانشاه نشد و بهار امسال نیز استان‌های لرستان و خوزستان از بحران مدیریت در دولت روحانی بیشتر از سیل آسیب دیدند.

خروج آمریکا از برجام:
جریان مدعی اصلاحات که همه حیاتش را در برجام می‌دید و از بدعهدی‌های آمریکا به ستوه آمده بودند، در ابتدا خط «انفعال» را پیگیری و ضمن اعلام پایبندی بر برجام، القا کرد که برای جلب رضایت ترامپ، بایستی تروئیکای اروپایی را فعال کنیم غافل از آنکه سگ زرد برادر شغال است و خوش‌خدمتی اروپایی‌ها به آمریکا سابق‌های دیرینه و تاریخی دارد.

اصلاح‌طلبان پس از آنکه دیدند آبی از اروپایی‌ها گرم نمی‌شود و آنان حتی نخواستند یک کانال مالی درست کنند و دنبال دل‌جویی از ترامپ هستند، از برجام دلسرد شده و شروع به بزک کردن مُرده برجام کردند.اما دولت پس از ناامیدی از اقدامات موثر اروپایی ها تصمیم به کاهش تعدات برجامی خود گرفت، اما نه به صورت قاطع و یک جا، بلکه به صورت تدریجی و قدم به قدم.

لازم به ذکر است که پس از برداشتن پنج گام از تعهدات هسته ای ایران هنوز هم بسیاری از نظارت های آژانس بر تاسیسات هسته ای ایران پا برجاست.

اعتراضات به گران شدن بنزین:
تغییر یک باره قیمت بنزین و شبیه‌خون دولت به مردم در افزایش سه برابری نرخ آن باعث به وجود آوردن اعتراضات و آشوب‌هایی در سطح کشور شد که این اقدام نابخردانه دولت خوراکی برای ضدانقلاب برای سواستفاده از خواسته های به حق مردم شد.

نا گفته نماند روحانی در سال 96 و پیش از انتخابات ریاست جمهوری درباره دو نرخی کردن قیمت بنزین گفته بود:
«بنزین دو نرخی ایجاد فشاد می کرد و به همین دلیل آن را تک نرخی کردیم.»

امری که واضح است اصرار دولت بر ثابت نگه داشتن نرخ بنزین تا ایام انتخابات بود که پیامد این حرکت افزایش چند برابری و یک دفعه به جای افزایش قیمت تدریجی و گام به گام بود که این اقدام نتیجه‌اش فشارهای اقتصادی بیشتر بر قشر مستضعف جامعه بود.


شیوع ویروس کرونا:
موضوع شیوع ویروس کرونا که مسئله اصلی امروز دولت و مردم است، بحرانی که باز هم دولت در آن سربلند بیرون نیامد.
اولین نقد وارد به دولت مربوط به غافلگیری درباره ورود ویروس به کشور است. امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس در این باره می‌گوید:
«قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است.»
امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: «مشکلات فراوانی برای پرستاران به وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد، همچنین قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است.»

علاوه بر این دولت در موضوع قرنطینه نکردن شهرها، قطع نکردن پروازهای مستقیم به چین و عدم تعطیلی ادارات نیز به شیوع ویروس کرونا کمک کرده است.

اقدامات ضعیف دولت محدود به این جا نشد و وزیر بهداشت در نامه ای به گلایه از مدیریت روحانی در تامین ماسک مورد نیاز مردم پرداخته بود:
«به استحضار میرسد با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور طی نامه ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند.
متاسفانه علیرغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد.
متاسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده است.
همکاران اینجانب بدلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.
در ایامی که احتمال آلودگی مردم بدلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطرست، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبروی مردم و مسئولین می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟
اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکارانمان در سراسر کشور باشیم.»

موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از اقدامات ضعیف دولت تدبیر و امید است، دولتی که به جرات می‌توان گفت که ضعیف‌ترین عملکرد را در بین دولت های بعد از انقلاب داشته است.

 

مرجع : رجا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار