استان البرز یکی از استان‌هایی است که با وجود داشتن مکان‌های بسیار دیدنی طبیعی و تاریخی از دید گردشگران مغفول مانده است.
کد خبر: ۸۲۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 04 March 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، کشاورزی و صنعتی استان البرز تا حدی ناشناخته‌اند که حتی برخی از البرز نشینان نیز از وجود آنها بی‌خبرند. دامنه سلسله جبال البرز از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب، رودخانه‌های جاری و پناهگاه‌های مطمئن، همیشه محل استقرار و سکونت‌گاه‌های موقتی و دائمی اقوام و گروه های مختلف بوده است. طبق منابع و اسناد تاریخی و مطالعات باستان‌شناسی آثاری همچون محوطه‌ها، تپه‌های باستانی و ابنیه‌های تاریخی در مناطق کرج، طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد همگی بیانگر و معرف آن است که در ادوار گذشته این منطقه از فرهنگ غنی پیش از تاریخ برخوردار بوده است. در ادامه به معرفی ۴ اثر جاذبه گردشگری استان البرز می پردازیم.

رود شور

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان البرز/رود شور، کاروانسرای شاه عباسی، آبشار خور، کاخ مروارید

روخانه شور (ابهر رود) یا به گفته بومیان شورکات رودخانه‌ای است فصلی که در شمال اشتهارد از غرب به شرق جریان دارد تنها رودخانه ناحیه اشتهارد است. این رودخانه از کوه های جنوب غربی آوج‌(استان قزوین) سرچشمه می‌گیرد.این رودخانه به طور پراکنده دارای ماهی گورخری می‌باشد و در فصل حاضر پرنده هایی چون پرستو، ایگرت سفید و عقاب استپی در این ناحیه زیست دارند.

کاروانسرای شاه عباسی

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان البرز/رود شور، کاروانسرای شاه عباسی، آبشار خور، کاخ مروارید

کاروانسرای شاه عباسی که مربوط به دوران صفویه است. این کاروانسرا در مرکز شهر، ابتدای بلوار امامزاده حسن (ع) قرار دارد که بنایی سنگی-آجری است. این کاروانسرا متعلق به دوران صفویه بوده و بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌ است.این بنا در بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان توحید قرار گرفته‌ است. این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروان‌ها و مرکب‌هایشان به عنوان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر دوران قاجار نیز به عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) از آن استفاده می‌شده‌است. مساحت کل بنا ۳ هزار متر مربع و مساحت حیاط میانی ۹۰۰ متر مربع است. ورودی کاروانسرا نیز از ایوان شمالی است.پیرامون حیاط میانی آن ۲۱ حجره ایوان‌دار برای استراحت مسافران و پنج بارانداز برای نگهداری کالا و جایگزینی همراهان و نگهبانان کاروان‌ها در نظر گرفته شده‌ است. در ساخت این بنا از سنگ، آجر، چوب و کاهگل استفاده شده‌ است. کاروانسرای شاه‌عباسی کرج در ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آبشار خور

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان البرز/رود شور، کاروانسرای شاه عباسی، آبشار خور، کاخ مروارید

واژه خور مخفف خورشید است. روستای خور با داشتن ارتفاع ۲۸۰۰ متری در دامنه غربی قله گندم چال که دارای ۳۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا در ابتدای جاده چالوس، نرسیده به سد کرج و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد و دارای طبیعت منحصر به فرد از نظر منطقه ای است که در تابستان دارای هوای خنک و عاری از رطوبت است و مناطق دیدنی همچون قله ها و دره های سرسبز و پیچ در پیچ و باغهای زیبا را دارا می‌باشد یکی از شاخص های منحصر به فرد آن آبشارخور است که جزء مناطق ویژه طبیعت ایران است که حدود 60 متر ارتفاع از سطح زمین دارد. منطقه توریستی خور دارای جاذبه های خاص گردشگری و سیاحتی و ورزشی همچون (کوهنوردی و پیست اسکی) می باشد. مردم آنجا خونگرم و مهمان نواز همراه با اعتقادات مذهبی اسلامی هستند و در مرکز روستا گورستان قدیمی قرار دارد که در آنجا آثار سنگ‌هایی با قدمت ۶۰۰ الی ۷۰۰ سال پیش با نام اشخاصی که پسوندهای منتصب به خور دارند یافت می‌شود و همچنین بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده عسگری و تپه دژبر که در اسناد باستانی اداره میراث فرهنگی به همین نام به ثبت رسیده است نیز قرار دارد.

کاخ مروارید

معرفی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان البرز/رود شور، کاروانسرای شاه عباسی، آبشار خور، کاخ مروارید

یکی از زیباترین جاذبه های شهر کرج کاخ مروارید یا کاخ شمس است. کاخ مروارید، در واقع کاخی در مهرشهر کرج و واقع در استان البرز است که در سال ‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ برای اقامت شمس پهلوی یکی از دختران رضا پهلوی ساخته شد. سازه ی اصلی و طرح این کاخ به شکل یک سفره‌ ماهی است که صدفی آن را در بر گرفته است. این کاخ زیبا توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت که یکی از به نام ترین معماران زمان خود بودند، با بودجه ۱ میلیون دلار آمریکایی در آن زمان طراحی و ساخته شد. این کاخ در زمینی به گستردگی ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ میلادی در قمست مهر شهر کرج و ارم ساخته شد. در این کاخ، همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به ‌شکل دانه ‌های مروارید اجرا شده است. در ضلع شمالی این کاخ و در محوطه ی بیرونی دریاچه نیز به ‌شکل باله‌ های سفره ‌ماهی طراحی و اجرا شده است.

 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار