رئیس بیمارستان سوختگی «گلستان» کرمانشاه، آمار مراجعه کنندگان به این بیمارستان طی روز گذشته را ۱۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵ بیمار مشکوک به کرونا بستری هستند.
کد خبر: ۸۲۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ 03 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،پروفسور سیاوش وزیری، اظهار داشت: مردم با تغییر رفتار نقش مهمی در کنترل بیماری کرونا ویروس داشته‌اند و خیلی جدی برای مقابله با این بیماری وارد میدان شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا ویروس تا حدی با کنترل رفتارها قابل پیشگیری است، گفت: عامل انتشار این بیماری از فرد به فرد است، لذا با رعایت بهداشت فردی (شست‌وشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله حدود یک متر، پرهیز از دست دادن و روبوسی) می‌توان زنجیره انتقال را کنترل یا کند کرد.

رئیس بیمارستان «گلستان» کرمانشاه، شروع بیماری کرونا ویروس را تدریجی عنوان کرد و افزود: معمولا در آنفولانزا شروع ناگهانی است، در کرونا علائم عفونت ویروسی از جمله آبریزش و گلودرد خیلی جدی نیست، ولی سرفه آزاردهنده و تنگی نفس به همراه دارد.

وی آمار مراجعه کنندگان سرپایی بیماران تنفسی روز گذشته به بیمارستان گلستان که به عنوان بیمارستان معین برای بیماران کرونا در استان اختصاص داده شده است را 140 مورد اعلام کرد و گفت: 40 نفر از این تعداد را در لحظه نمی‌شد تصمیم گرفت که آلودگی به کرونا در این افراد به طور اختصاصی مطرح است یا نه، این قبیل بیماران چه در مراکز درمانی چه در منازل باید تحت مراقبت خاصی باشند.

وزیری با بیان اینکه همه مراجعه کنندگان را نمی‌توان در بیمارستان بستری کرد، افزود: بیمارانی که نیاز تهویه‌های مکانیکی برای حفظ حیات داشته باشد یا اقدامات درمانی پیشرفته‌ای را بخواهند که نجات جانش بستگی به اقدامات تنفسی و درمانی باشد، را بستری می‌کنیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار به اشاره به بستری بودن 25 بیماری حاد تنفسی (مشکوک به کرونا) در بیمارستان گلستان، اضافه کرد: وقتی بیماران تنفسی که ضرورتی برای بستری آن‌ها نیست از محیط بیمارستانی ترخیص می‌شوند به این معنا نیست که احتمال آلودگی در مورد آن‌ها صفر است، لذا احتمال آلودگی در مورد آن‌ها کم است و اگر هم مبتلا باشند از نوع خفیف است که نیاز به جداسازی و برنامه خود مراقبتی دارند.

وی در توضیح محافظت فردی از بیمار تنفسی در محیط خانه، تصریح کرد: حتما بیمار را به تنهایی در اتاق جدا که تهویه مناسب دارد، نگهداری شود و ترجیحا یک نفر مسؤول پرستاری از فرد را برعهده بگیرد که بهتر است جوان و زیر 40 سال سن داشته باشد تا در معرض خطر کمتری از بیماری کرونا باشد.

وزیری خاطرنشان کرد: لوازم فردی (حوله، مسواک، قاشق، چنگال، لیوان و...) فرد بیمار جدا باشد، پرستار این فرد باید ماسک طبی و دستکش استفاده کند، مدام دستان خود را شست و شو و دستگیره در را ضدعفونی کند و مدت طولانی در اتاق بیمار نماند.

وی در خصوص تزریق دگزامتازون و سایر کورتون‌ها، گفت: این موارد باید با تجویز پزشک انجام شود، ولی متاسفانه با هر تب و گلودرد مردم دگزامتازون تزریق می‌کنند که تزریق آن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

رئیس بیمارستان «گلستان» کرمانشاه در رابطه با نگهداری حیوانات اهلی و خطر انتقال بیماری ویروس کرونا نیز، افزود: انتقال بیماری کرونا در کشور از طریق انسان به انسان است، ولی در مجموع به دلایلی غیر از کرونا ویروس بهتر است در تماس با حیوانات از دستکش استفاده کنیم و جلوی دهان و بینی خود را بگیرم.

وی به ماندگاری ویروس کرونا به مدت 2 ساعت تا 9 روز برروی سطوح فلزی، پلاستیکی و شیشه‌ای اشاره و بیان کرد: ممکن است ترشحات تنفسی فردی هنگام عطسه و یا سرفه روی لباس هم بماند، بهتر است در این مواقع لباس را تعویض و بشوئیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار