شورای نگهبان باید بداند که نخبگان محور محرک جامعه در موج آفرینی و ترغیب مردم بمنظور مشارکت در رویداد سرنوشت سازی به نام انتخابات محسوب شده و شاکله اصلی و تشکیل دهنده اجزای مردمسالاری محسوب می شوند ،امروز بدلیل رواج بدعت نادرست خرید و فروش رای ،انگیزه مشارکت از این محور اثرگذار  به کلی سلب شده و استمرار این وضعیت می تواند آثار مخربی بر روند مشارکت عمومی در انتخابات آتی  و شایسته سالاری  بر جای بگذارد.
کد خبر: ۸۲۶۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 28 February 2020

تابناک ایلام::انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی برگزارشد  که نتیجه ،حواشی تلخ و تمامی گپ ‌و گفت ها و موضوعات  مطرح شده پیرامون آن تحت شعاع شیوع ویروس کرونا قرار گرفت.

با این حال ،باوجود اینکه این روزها کلیت فضای مجازی . حقیقی  وظرفیت رسانه ای استان به  خبرهای مربوط به ویروس کرونا اختصاص یافته است ، اما داغی و روز آمدی اخبار این حوزه نتوانست  موضوع مهم  جمعه بازار خرید و فروش رای در روز تعیین سرنوشت مردم را به محاق ببرد .

این روزها کمتر کسی در شهرهای بزرگ و کوچک ،روستاها و قصبه های دور ونزدیک استان وجود دارد که  از اتفاقات وخبرهای حاشیه ساز انتخابات اظهار بی اطلاعی نماید  ، بنحویکه که اگر در خصوص کیفیت برگزاری وسلامت  انتخابات از کسی سوال شود ،محال است در پاسخ خود به  مد شدن خرید و فروش آرا اشاره ای نکند ،یا اینکه از این انتخابات بعنوان ناسالم ترین انتخابات تاریخ استان یاد نبرد !

بدون شک دریک  انتخابات سالم ،قانونمند و بدون حاشیه ،فردی از صندوق های رای بیرون خواهد آمد که چکیده اندیشه و عقاید مردم باشد،قطعا چنین نمایندگان و مجلسی به موضوعی جز سرنوشت مردم ومطالبات آنها  نخواهند اندیشید .اما انتخاباتی که خریداران رای ،با سواستفاده از وضعیت مالی افراد ،اندیشه و عقیده مردم را در معرض معامله قرار داده وسرنوشت وآینده مردم را قربانی مطامع فردی وطایفه ای خود نمایند ،یقینا خروجی چنین رویدادی  ،نمایندگانی خواهد بود که مردم در مختصات ذهنی و فکری آنان جایگاهی نخواهند داشت.

در چنین حالتی ،صرفنظر از تبعات مخرب نادیده گرفتن عقایدو سرنوشت افراداز سوی نامزدها و اطرافیان آنها  ،به عقیده بسیاری از صاحبنظران، شکل گیری چنین وضعیتی  ،قطعا مردمسالاری دینی مطمح نظر قانون اساسی و مطالبه مقام معظم رهبری وجریانات فعال سیاسی کشور از انتخابات را به گوشه رینگ خواهد برد .

اگر چه به عقیده نگارنده با توجه به وضعیت آرای راهیافتگان حوزه شمالی استان  به بهارستان و فاصله آنها با دیگر کاندیداها نمی توان شبهه ای در آرای آنان متصور بود  ،حتی در صورت اثبات بحث های مطروحه  و تصمیم به ابطال سه تا چهار هزار رای مظنون به خرید از سوی تعدادی از کاندیدها ، این امر نمی تواند در سرنوشت انتخابات تغییر محسوسی ایجاد کند و  چنین رفتاری هم از شورای نگهبان انتظار نمی رود .

اما آنچه که از این عزیزان مورد انتظار است، اهتمام بیشتر به قانون،تشدید نظارتها و بستن مجاری چنین سوء استفاده هایی از سوی اطرافیان نامزدهای انتخاباتی و عدم تکرار آن در آینده است ،چرا که موضوع خرید رای به یک فرد خاص  مربوط نمی شود ،در بین مردم  از افرادی نام برده می شود که نام آنان در بین کاندیدهای شکست خورده یافت می شود.    .

امروز ویروس کرونا سرتاسر کشور را در نوردیده و به سرعت روح ، روان و جسم مردم را در معرض آزارجدی  قرار داده است،اما از کرونا بدتر می تواند شیوع و رواج چنین بدعت ناروایی در انتخابات با منشاء استان ایلام باشد.چنانچه مسئولین مربوطه نتوانند با چاره یابی از بروز چنین رفتارهایی ممانعت به عمل نیاورند ،بی گمان در کمترین زمان ممکن، ویروس کشنده دموکراسی "بنام خرید رای" سریعتر از کرونا کل کشور را فرا گرفته و به جایگزین ناصوابی برای شایسته سالاری تبدیل خواهد شد.

از سویی شورای نگهبان باید بداند که نخبگان محور محرک جامعه در موج آفرینی و ترغیب مردم بمنظور مشارکت در رویداد سرنوشت سازی به نام انتخابات محسوب شده و شاکله اصلی و تشکیل دهنده اجزای مردمسالاری محسوب می شوند ،امروز بدلیل رواج بدعت نادرست خرید و فروش رای ،انگیزه مشارکت از این محور اثرگذار  به کلی سلب شده و استمرار این وضعیت می تواند آثار مخربی بر روند مشارکت عمومی در انتخابات آتی  و شایسته سالاری  بر جای بگذارد.

از اینرو انتظار قاطبه مردم و نخبگان استان از اعضای شورای نگهبان بررسی دقیق و آسیب شناسی این انتخابات و متعاقبا ایجاد مانع بر مسیر شکل گیری چنین بدعت ناروایی در مردمسالاری است ،چرا که رها نمودن سوء استفاده گران و کاسبان به حال خود ،و عبور سهل انگارانه از کنار چنین بدعت ناروایی ، نه تنها زمینه صدور آن به دیگر مناطق کشور را فراهم خواهد آورد  ،بلکه در انتخابات آتی مجلس و شوراها این پولدارها و متمولان هستند که آینده سیاسی و سرنوشت مردم را در دست خواهند گرفت.

بی گمان اگر فردا روزی با باب شدن این رویه نادرست ،خانه ملت از شایستگان تهی و به مکانی برای عرض اندام معامله گران و محصول عقاید فروشان تبدیل شود ،چنین مجلسی نه تنها هرگز در راس امور قرار نخواهد گرفت ،بلکه به امور مهم مملکت از زاویه دکان بقالی وسود وزیان  نگریسته وبا تعیین قیمت بر هر مصوبه ای ،توسعه و پیشرفت کشور را قربانی اهداف منفعت طلبانه خود ونزدیکانشان خواهند کرد !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سبحان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
...یه نقل چه کی اصغر!

تا بوده همین بوده و خواهد بود !
علی نقی
|
-
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
بهتره مدرک تحصیلی (را بعنوان حداقل شرط کاندیاتوری) برخی کاندیداها را هم بررسی کنند. نکند دوباره کردان دیگری هم در بین آقایان بوده باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار