همزمان با هفته منابع طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی، ۲۴۰ هزار اصله نهال در شهرستان‌های ۱۷ گانه استان با همکاری مردم و تشکل‌های دوست‌دار طبیعت غرس می‌شود.
کد خبر: ۸۲۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 22 February 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، میرصمد موسوی افزود: این تعداد نهال از نوع مثمر و غیرمثمر بوده که بین دانشگاه ها، نهاد‌های نظامی، هلال احمر، بسیج سازندگی، مصلا‌ها و سازمان‌های مردم نهاد توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: نهال‌های غیرمثمر جنگلی از نوع صنوبر، سرو خمره‌ای و نقره‌ای و نهال‌های مثمر از نوع سماق و سنجد در نظر گرفته شده‌است.

موسوی اضافه کرد: برنامه‌های این هفته با هدف ترویج فرهنگ منابع طبیعی و استفاده از مشارکت مردمی و نهاد‌های دولتی و غیردولتی در حراست از عرصه‌های ملی تدوین می‌شود و هدف اصلی ما شرکت دادن مردم در حفظ و احیای عرصه‌های ملی است.

وی تصریح کرد: مشارکت مردمی اصل اول در حفاظت و احیای عرصه‌های ملی است و تا زمانی که مردم حافظ عرصه‌های طبیعی باشند، هیچ عرصه مرتعی و جنگلی تخریب نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی ۴۵ طرح در حوزه‌های آبخیزداری، جنگل، کاداستر، جایگزینی سوخت فسیلی و بیولوژیکی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: ۳۷ طرح بیولوژیکی آبخیزداری در استان در هفته منابع طبیعی آماده بهره‌برداری است که این طرح‌ها به منظور حفاظت از خاک و عرصه‌های ملی اجرا شده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: با تخصیص اعتبار ویژه از صندوق توسعه ملی، طرح‌های آبخیزداری اجرا و پیش‌بینی شده طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ معادل ۱۰ سال پیش از آن است.

سیدموسوی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته، افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان‌غربی اختصاص یافته که یک رقم منحصر به فرد محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: درکنار این اقدامات، با رایزنی‌های انجام شده و حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال در قالب تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه طرح‌های آبخیزداری در کنار اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که یک اقدام جهادی است.

وی تاکید کرد: مشارکت مردم محلی در اجرای طرح‌های آبخیزداری که از محل صندوق توسعه ملی در استان انجام می‌شود، ستودنی است.

سیدموسوی اظهارکرد: امسال ۱۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در راستای جلوگیری از تخریب جنگل و جایگزینی سوخت مناسب برای جنگل‌نشینان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه هفته منابع طبیعی با شعارنهالکاری همگانی برای ایرانی سر سبز برگزار می‌شود، افزود: درختکاری، منابع طبیعی، فرهنگ بسیج، رسانه و تشکل‌های مردم نهاد، منابع طبیعی، آموزش، پژوهش و ترویج، منابع طبیعی، سنت الهی، سیره علوی و مسئولیت اجتماعی، منابع طبیعی، نهضت سبز، احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع و مقابله با بیابان زایی، منابع طبیعی، حفاظت، قانون، همیاران طبیعت، منابع طبیعی، آبخیزداری و آبخوان‌داری، مقابله با سیل و خشکسالی و منابع طبیعی، یاد شهدای انقلاب اسلامی زنده و پویا عناوین روز‌های هفته منابع طبیعی در سال جاری است.

هفته منابع طبیعی همه ساله از ۱۵ اسفند تا ۲۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

آذربایجان غربی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می دهد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار