استان فارس با ۵۳۰ هکتار سطح زیرکشت و عرصه گل نرگس، رتبه نخست این محصول را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۸۲۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 19 February 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: به ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شیراز سفر می کنیم جایی که بخش جره و بالاده کازرون بزرگترین نرگس زار دیم کشور قرار دارد. هنگام حرکت در مسیر شیراز به کازرون و عبور از جاده پر پیچ و خم، طبیعت با زیبایی هایش چشم نوازی می‌کند، برف باریده و کوه‌ها سفیدپوش است.

درختان از سرما عریان شده و برگی ندارند و برخی نیز با برف پوشیده شده است، جاده هست و خطوط سفیدی که وسط آن قرار دارد، وقتی از آخرین تونل عبور کرده و خارج می‌شویم انگار وارد فصلی دیگر از فصل‌های سال می‌شویم، اما اینجا انگار بهار است، از بالای کوه که پایین را می‌نگری شهرستان کازرون خودنمایی می‌کند سرسبز و خرم است همانگونه که به شهر سبز شهرت دارد.

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور + تصاویر

پس از طی مسافتی کوتاه به سمت چپ جاده تغییر مسیر می‌دهیم، نیروگاه برق در مسیرمان قرار دارد به حرکت ادامه می‌دهیم، کمی جلوتر، از یکی از رهگذران آدرس نرگس زار را می‌پرسیم، و او راهنماییمان می‌کند. پس از طی مسیری سمت راست جاده تابلویی زده شده که بر روی آن نوشته نرگس زار جره، به همان طرف می‌رویم. بالاخره به مقصد رسیدیم سمت چپ دری آهنی و میله‌ای است، وارد می‌شویم.

در گوشه‌ای یک غرفه قرار دارد که غذا‌های سنتی همان منطقه به نمایش گذاشته شده است. درِ میله‌ای دیگری نیز وجود دارد که به سمت دشت گل نرگس باز می‌شود فردی جلوی در ایستاده و بلیط می‌فروشد سلام کرده و وارد نرگس زار می‌شویم.

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

تا چشم کار می‌کند گل‌های سفید و زرد گل نرگس چشم‌ها را خیره می‌کند و بوی آنها مشام هر گردشگر را می‌نوازد.

آنقدر غرق در زیبایی نرگس زار شده بودم که متوجه مصاحبه شونده نشدم، سید مجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون برای مصاحبه به آنجا آمده بود. رسم میزبانی را به جا آورده، با احترام جلو آمده و خود را معرفی کرد.

جذب ۱۵ هزار گردشگر و ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ نفر در بزرگترین نرگس زار دیم کشور

سید مجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و نزولات آسمانی به طور متوسط ۴۵ تن گل از نرگس زار‌های دیم، برداشت می‌شود.

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

او ادامه داد: گل نرگس طبیعت زیبای این منطقه را در زمستان بهاری کرده است به گونه‌ای که سالانه پذیرای ۱۵ هزار گردشگر و ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ نفر به صورت فصلی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون تصریح کرد: گل نرگس کازرون علاوه بر فروش در استان، به همه استان‌های کشور ارسال می‌شود. نرگس زار‌ها از طریق آگهی مزایده عمومی به اشخاص حقیقی و حقوقی و از طریق سایت به آدرس www.setadiran.ir و بر اساس ضوابط و قوانین مربوطه واگذار می‌شود.

او تصریح کرد: پس از اعلام نتیجه مزایده از هر کدام گلزار‌ها یک نفر بهره برداری می‌کند و یک قرارداد محضری اجرای طرح مدیریت و بهره برداری به مدت یک سال منعقد می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون اضافه کرد: از جمله ویژگی گل نرگس کازرون که باعث شده در کشور به عنوان شاخص معرفی شود داشتن ضخامت مناسب ساقه گل نرگس، بوی گل و تعداد غنچه‌های آن است.

یکی از کارگران با بیان اینکه بهمن ماه برداشت گل نرگس انجام می‌دهیم، اظهار کرد: از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر در نرگس زار گل می‌چینیم.

یکی از گردشگران حاضر در نرگس زار هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: من تنها وصف نرگس زار را شنیده بودم در حالی که دیدن این مناظر زیبا از نزدیک واقعا در روحیه بسیار تاثیرگذار است، من از همه و بویژه خانم‌های شاغل دعوت می‌کنم تا به نرگس زار بیایند.

 

انتظارات شاغلین در زمینه گل نرگس از مسئولین

با تشکیل انجمن ملی گل نرگس کشور که ریاست آن به عهده یک نرگس کار خفری است به غیر از برگزاری جشنواره سالیانه در کازرون و خفر، بحث فرآوری، ساخت کارخانه استخراج اسانس، برنامه ریزی برای صادرات محصول و توسعه کشت آن تا سطح ۲ هزار هکتار تا افق سال ۱۴۰۰ از جمله اقداماتی است که در دستور کار انجمن با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و وزارت متبوع است.

اگرچه با تشکیل انجمن ملی گل نرگس، تلاش‌ها برای توسعه و گسترش این گل افزایش یافته است، اما شاغلین در این عرصه از مسئولان انتظاراتی دارند.

یکی دیگر از کارگران در ادامه صحبت ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: گل نرگس این منطقه عطر و بوی بسیار خوبی دارد و اگر کارخانه عصاره گیری ساخته شود موجب اشتغال جوانان و رونق بیشتر گردشگری می‌شود.

ابراهیم سهرابی بهره بردار نرگس زار جره کازرون  اظهار کرد: از مسئولان استان و شهرستان تقاضا دارم امکانات و زیرساخت‌ها در نرگس زار را برای ما فراهم کنند تا بتوانیم از مهمانان و گردشگران استقبال بهتری داشته باشیم.

او از گردشگران و دوستداران طبیعت درخواست کرد: با ورود به عرصه نرگس زار از له کردن و چیدن گل‌ها جدا خودداری کنند.

تنها کازرون نیست که طبیعت زیبایش گل‌های چشم نواز نرگس را در خود جای داده، در خفر فارس هم سال‌ها است این گل پرورش داده می‌شود.

علی جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون شاخه گل از نرگس زار‌های خفر برداشت و برای بیش از ۳ هزار نفر ایجاد اشتغال می‌شود.

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

رتبه نخست فارس در تولید گل نرگس

مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه سطح زیر کشت گل نرگس در جهان حدود ۱۰ هزار هکتار است، گفت: کشور انگلستان با ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار، هلند بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ هکتار، و ایران یک هزار و ۲۰۰ هکتار رتبه‌های اول تا سوم را از نظر سطح زیر کشت و عرصه گل نرگس به خود اختصاص داده اند.

او ادامه داد: استان فارس با ۵۳۰ هکتار نرگس زار، و تولید بیش از ۵۰ درصد گل نرگس کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی، گیلان و مازندران هم از دیگر استان‌هایی هستند که در آن ها گل نرگس تولید می‌شود.

مجیدرضا پاکاری با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ میلیون شاخه گل نرگس از نرگس زار‌های فارس برداشت می‌شود، افزود: شهرستان خفر جهرم با ۳۰۰ هکتار کشت آبی و کازرون با ۱۷۰ هکتار نرگس زار دیم بیشترین میزان تولید گل نرگس را به خود اختصاص داده اند و در سطوح کمتر در شهرستان‌های رستم، فراشبند، مهر و شیراز نیز وجود دارد.

درآمد بیش از ۷۵ میلیارد تومانی گل نرگس برای تولیدکنندگان آن

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: گل نرگس فارس علاوه بر فروش در بازار‌های استان به دیگر نقاط کشور از جمله تهران ارسال می‌شود و بیش از ۷۵ میلیارد تومان درآمد برای تولید کنندگان این گل دارد.

مجیدرضا پاکاری ادامه داد: اشتغال فصلی گل نرگس در زمان برداشت و کاشت پیاز به ۱۰۰ نفر در هکتار می‌رسد.

او تصریح کرد: شهلا، مسکین، پُرپر و هزار پر از جمله ارقام گل نرگس در استان فارس است که رقم شهلا از نظر درشتی، زیبایی و عطر شهرت بیشتر و البته بیشترین بازار پسندی را دارد.

علاوه بر فروش گل نرگس به صورت گل شاخه بریده، اسانس آن نیز دارای کاربرد‌های زیادی در صنایع بهداشتی، آرایشی، دارویی و عطرسازی است که کشور فرانسه در استخراج اسانس و عطرسازی پیشرو است.

گل نرگس علاوه بر جذب گردشگر، رونق اقتصادی و اشتغال را فراهم می‌کند.

 

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

سفری به بزرگترین استان تولیدکننده گل نرگس در کشور

 

برچسب ها: تولید ، گل نرگس ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار