جولان سگ‌های ولگرد در شهرستان میبد به ویژه مناطق حاشیه‌نشین این شهرستان یکی از مهم ترین چالش هایی است که مردم با آن روبه رو بوده و خواهان رفع این معضل از سوی مسئولان هستند.
کد خبر: ۸۲۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ 16 February 2020

تردد سگ‌های ولگرد در شهرستان میبد که از شهرستان‌های تاریخی و با قدمت استان است از مهمترین چالش ‌هایی است که مردم خواهان رفع هرچه سریع تر این مشکل از سوی مسئولان مربوطه هستند.

صبح روز گذشته جنازه یک کودک کار در میبد بر اثر حمله سگ های ولگرد پیدا شد. بر اساس این خبر، کودکی 8 ساله با برادر ۱۱ ساله خود برای جمع آوری ضایعات به محل تخلیه نخاله های میبد در سعیدآباد رفته بودند که در هنگام غروب آفتاب به علت ترس از سگ‌ها به کنار خیابان فرار می کنند.

هنگام رسیدن به خیابان برادر بزرگ متوجه می شود که برادر کوچکش نیست، نیروی انتظامی به همراه سپاه و بسیج و هلال احمر پس از ساعت‌ها جستجو در منطقه سرانجام ساعت ۷ صبح جسد این کودک ۸ ساله را در گود ضایعات درحالی که بخشی از بدنش را سگ‌ها خورده بودند، پیدا کردند.

این اتفاق برای دومین با در سال جاری در این شهرستان رخ داده است و به نظر می رسد مسئله "سگ‌های ولگرد میبد" در حال تبدیل به یک بحران جدی باشد که مسئولان شهرستان از حل آن عاجزند.

مدتی است که پرسه زدن سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان میبد به امری عادی تبدیل شده است و روزی نیست که تصاویر و گلایه‌ای از تردد این سگ ها از طریق شهروندان منتشر نشود اما آنچه که در این زمینه تکراری تر است، بی توجهی مسئولان به این موضوع مهم است.

حسن کارگر، یکی از اهالی این شهرستان با ابراز تاسف از حادثه رخ داده در روز گذشته گفت: حضور سگ‌های ولگرد در این شهرستان باعث دردسر برای مردم به ویژه زنان و کودکان شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان توجهی به این موضوع ندارند، افزود: اگر این موضوع برای مسئولان مهم بود قطعا شاهد تکرار رویدادی ناگوار نبودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص جمع آوری سگ‌های ولگرد در شهرستان مسئولان عملکرد موفقی نداشتند، ابراز کرد: کوتاهی و سهل انگاری مسئولان در موضوعی به این سادگی می‌ تواند به مشکلی بزرگ و بحرانی ختم شود.

محمدحسین کریمی، از دیگر شهروندان میبدی ضمن گلایه جدی از حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان، گفت: شب‌ها شاهد جولان سگ های ولگرد در برخی معابر به ویژه پارک های درون محله ای هستیم لذا از مسئولان درخواست می‌شود این موضوع را به طور جدی پیگیری کنند.

ساماندهی سگ های ولگرد نیازمند یک تصمیم کلان کشوری است

فرماندار شهرستان میبد اما در واکنشی متفاوت، موضوع ساماندهی سگ های ولگرد را نیازمند یک تصمیم کلان کشوری دانست و اظهار داشت: باید به طور شفاف در خصوص معدوم ساختن یا ساماندهی دادن سگ های ولگرد در سطح کلان کشور تصمیم گیری شده و به دهیاری ها و شهرداری ها ابلاغ شود.

حسین فلاح پیرامون حادثه ناگوار اخیر برای کودک 8 ساله زاهدانی مقیم یزد افزود: منطقه مورد نظر به علت وجود چندین مرغداری و گود زباله به محلی برای تجمع سگ های ولگرد تبدیل شده و این دو کودک که از اتباع بیگانه بودند برای جمع آوری ضایعات به آن محدوده رفته و متاسفانه در این حادثه یکی از کودکان مورد حمله سگ های ولگرد قرار می گیرد.

فرماندار میبد در ادامه درخصوص اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی سگ های ولگرد در این شهرستان اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای تامین شهرستان طی دوره ای دوماهه نزدیک به 900 قلاده ساماندهی شده است.

فلاح با اشاره به نبود امکانات کافی برای انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص جمعیت سگ ها ابراز داشت: متاسفانه ما یک کشور در حال توسعه هستیم و امکانات نگهداری از حیوانات و پیشگیرانه از ابتلا به بیماری آن ها را نداریم.

فرماندار میبد در بخش دیگری از سخنانش با رد شایعه انتقال سگ های ولگرد از استان های همجوار به این شهرستان ابراز داشت: زنده گیری سگ ها کار بسیار دشواری است و انتقال آن به شهرستان منطقی به نظر نمی رسد اما اگر بخواهیم یکی از دلایل ازدیاد سگ های ولگرد را بیان کنیم باید گفت زایش در بین سگ های ولگرد افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، اوایل امسال نیز یک پسر بچه افغانی به نام نسیم در نزدیکی یکی از مرغداری‌های میبد توسط سگ‌های ولگرد جان خود را از دست داد. اما مرگ کودک 9 ساله در شهرستان میبد واکنش‌های مردمی بسیاری در پی داشته است، ترس‌های مردمی که از افزایش بی‌شمار و حرکت دسته‌جمعی سگ‌ها بر کودکان خود بیم داشتند و آن‌ها را مخل آسایش و امنیت می‌دانستند، حالا ملموس‌تر شده و این پیامی جدی به مسئولان است که هرچه سریعتر این موضوع حل شده و از بروز موارد مشابه جلوگیری شود.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار