پیش بینی رشد منفی ۹,۵ درصدی برای اقتصاد ایران که در نوع خود منجر به از دست دادن موجودی و انباشت سرمایه به میزان قابل توجهی شد.
کد خبر: ۸۲۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ 16 February 2020

 علی صادقین در بخشی از گفت و گو خود مطرح کرد: کارنامه رشد اقتصادی کشور در سال 2020 کارنامه خیلی جالبی نخواهد بود.

به گزارش اعتدال؛ علی صادقین استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با اصلاحات نیوز مطرح کرد: اگر نگاهی به متغیرهای بسیار مهم اقتصاد کلان ایران به خصوص رشد اقتصادی بیندازید به وضوح در خواهید یافت که سخت ترین سال برای کشور در چند دهه گذشته مربوط به سال 2020 خواهد بود .

صادقین افزود: پیش بینی که بانک جهانی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ داشت تا حدی زیادی نمود عملی پیدا کرد.

وی اظهارداشت: پیش بینی رشد منفی ۹,۵ درصدی برای اقتصاد ایران که در نوع خود منجر به از دست دادن موجودی و انباشت سرمایه به میزان قابل توجهی شد.

این استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاید بیشترین رشد منفی در متغیرهای تعیین کننده رشد اقتصادی مربوط به افت شاخص تشکیل ثابت ناخالص سرمایه بوده است.

وی افزود: این تشکیل ثابت ناخالص سرمایه با یک بازدهی منفی قابل ملاحظه ای نسبت به سال های گذشته که حتی جبران استهلاک را هم در اقتصاد پوشش نداده بود روند نزولی طی کرد.

صادقین اظهارداشت: مصرف یک روند نزولی اندک، بخش دولتی و نقشی که مخارج دولتی از موارد مهم رشد اقتصادی داشت تا حدودی منفی بود.

وی ادامه داد: تنها می توان گفت بخش کشاورزی که خیلی تحت تاثیر تحریم ها و ریسک های بیرونی نیست روند رشد مثبت و بطی داشت البته بحث آب و هوا و بارندگی ها نیز تاثیر گذار بوده است.

این استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بخش بازرگانی به دلیل تحریم ها روند منفی داشت اما در مجموع بخش خدمات تا حدی اقتصاد کشور را از رشد منفی بالاتر نجات داد.

علی صادقین افزود: کارنامه رشد اقتصادی کشور در سال 2020 کارنامه خیلی جالبی نخواهد بود.

صادقین در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهارداشت: بورس از بهترین بازارها در بین بازارهای رقیب در نیمه نخست و حتی سه ماهه فصل پائیز بوده است.

وی تصریح کرد: بازده اسمی قابل ملاحظه و بسیار بیشتر از تورم را نسبت به بازارهای رقیب مانند سود بانکی، سکه، ارز، زمین و مسکن داشت.

این استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بخش قابل توجهی از نقدینگی حقیقی وارد این بازار شد و بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته، آموزش دیده یا ندیده وارد این بازار شدند.

وی افزود: گسیل نقدینگی به همراه اخبار مثبتی که برای بورس حیاتی است مثل تورم، رشد نرخ ارز، قیمت های جهانی به ویژه در حوزه کامودیتی ها این بازار را بسیار جذاب کرد و درضمن ورود نقدینگی به این بازار همچنان ادامه دارد.

صادقین اظهارداشت: بورس کماکان می تواند قدرتمندترین بازار رقیب حتی در چند ماه آینده باشد.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه اینکه شرکت های صادرات محور در حوزه فلزات صادرات خیلی خوبی داشته اند هرچند در نفت افت صادرات وجود داشته اما در برابر عملکرد حوزه صادرات غیر نفتی بسیار خوب بوده است اما ثباتی در این زمینه وجود ندارد.

این استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر بازار سرمایه در پایان یادآورشد: مجموع عوامل اسمی و حتی بنیادی این بازار را به یکی از جذاب ترین بازارها در سالی که گذشته نشان داد اما قابل اعتماد نبود و باید برای ماه ها و سال های پیش رو برنامه هایی جدی و منظم تدوین کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار