«علی جوکار» با اشاره به تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن محصول مرکبات از باغ های این شهرستان وجود صنایع بسته بندی و تبدیلی را از ضروریات بخش کشاورزی عنوان می کند که از سال های اخیر اقبال از این طرح در میان سرمایه گذاران جهرمی رونق پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۲۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 15 February 2020

تابناک فارس به نقل از شبستان:فارس از دیرباز به یک استان کشاورزی خیز مشهور بوده به طوری که عمده اشتغال مردم در نقاط مختلف این استان کشاورزی و باغداری است. از شمال تا جنوب این استان پهناور باغ های سرسبز میوه نمایان است به گونه ای که در شهرهای شمالی میوه هایی تولید می شود که امکان تولید آن در مناطق جنوبی و گرمسیری امکان پذیر نیست.

از سیب، گلابی، خرمالو، انار، هلو و زردآلو گرفته تا لیمو، لیموشیرین، پرتقال و انواع مرکبات در این استان زرخیز تولید و به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می شود. تولیدات کشاورزی باغداران استان در کمیت و کیفیت نیز شهره خاص و عام است و گواه این نکته را نه تنها در صادرات محصولات می توان دید بلکه کسب رتبه های مختلف در کشور که محصول دسترنج و زحمات کشاورزان سخت کوش است در آمار و ارقام دستگاه های متولی قابل رویت است.

 

با وجود حجم بالای تولیدات کشاورزی و باغی در نقاط مختلف استان فارس آنچه به نظر می رسد لزوم کیفی سازی محصولات در راستای صادرات بیشتر و استقبال بازارهای خارجی از آن است تا علاوه بر سودآوری بیشتر در رونق تولیدات کشاورزی و برندسازی محصولات موثر واقع شود.

 

باوجود ارگانیک بودن تولیدات باغی و کشاورزی استان فارس، کمبود مراکزی جهت بسته بندی و سورتینگ محصولات از مشکلات این حوزه و دغدغه کشاورزان است به طوری که محصولات با کیفیت در سایه نبود امکانات و تجهیزات با شیوه های نه چندان زیبا و البته قیمت های کمتر به بازار خارجی صادر می شود. این درحالی است که چنانچه این محصولات باغی و کشاورزی با بسته بندی های شکیل عرضه شود می تواند به بازار پسندی و استقبال از تولیدات و به تبع بالارفتن قیمت تمام شده محصولات کمک شایان توجهی کند.

 

درسال های اخیر توجه به بسته بندی محصولات باغی در میان فعالان این بخش مورد توجه قرار گرفته و تاحدودی در این زمینه اقداماتی انجام شده است. آنچه اهمیت دارد تشویق سرمایه گذاران به حوزه بسته بندی و سورتینگ محصولات به ویژه در شهرهایی است که پایلوت و مرکز تولید محصولات باغی و کشاورزی بوده و در این راستا به نظر می رسد علاوه برحمایت دستگاه های متولی با ارائه تسهیلات مناسب، نیازمند فرهنگ سازی در بین کشاورزان در روآوردن به سمت کیفی سازی محصولات هستیم.

 

 

توسعه بسته بندی و سورتینگ مرکبات در جهرم

جهرم از جمله شهرهایی است که طبق گفته مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان پیشرو در صنعت بسته بندی و سورتینگ مرکبات بوده و این حوزه مورد توجه کشاورزان و باغداران قرار گرفته است.

 

«علی جوکار» با اشاره به تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن محصول مرکبات از باغ های این شهرستان وجود صنایع بسته بندی و تبدیلی را از ضروریات بخش کشاورزی عنوان می کند که از سال های اخیر اقبال از این طرح در میان سرمایه گذاران جهرمی رونق پیدا کرده است.

 

وی عنوان می کند: این میزان محصول پس از برداشت به واحدهای صنایع تبدیلی بسته بندی منتقل شده و به دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.

 

حجم بالای تولید مرکبات در جنوب استان فارس این زمینه را به وجود آورده که با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و درک باغداران از ضرورت بهره مندی از این مراکز در جهت کیفیت بخشی به محصولات صادراتی زمینه را برای استفاده و بهره مندی دیگر شهرستان ها از مراکز سورتینگ شهرستان جهرم مهیا کرده است به طوری که علاوه بر ۵۰۰ هزار تن محصول مرکبات این شهرستان دیگر شهرهای استان نیز از تجهیزات و امکانات مراکز بسته بندی در جهرم بهره مند می شوند.

 

آنگونه که مدیر جهادی کشاورزی جهرم می گوید تعداد واحدهای بسته بندی در این شهرستان ۱۳۰ مورد است که با حمایت از سرمایه گذاران حوزه کشاورزی این واحد‌های بسته بندی مرکبات رو به افزایش است.

 

وی عنوان می کند: با این حال این تعداد مرکز بسته بندی در جهرم، این شهرستان را به قطب بسته بندی و سورتینگ مرکبات کشور تبدیل کرده است به گونه ای که از سوی متولیان امر مقام نخست استان فارس در تعداد مراکز بسته بندی به جهرم اختصاص پیدا کرده است.

 

جوکار در مورد تعداد افراد به کار گرفته شده در واحدهای صنایع تبدیلی مرکبات شهرستان جهرم نیز می گوید: این واحدهای سورتینگ زمینه اشتغال ۷ هزار نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده اند.

 

یک کشاورز جهرمی نیز با اشاره به اینکه استفاده از علم روز در کشاورزی امروز ضرورت دارد، گفت: کشاورزان و باغداران باید از کشاورزی نوین بهره مند شوند تا بتوانند ضمن حفظ و حراست از منابع موجود در عرصه اقتصادی نیز گام های موثری بردارند.

 

«مجتبی سجودی» با تاکید بر اینکه تا کنون دوره های مختلفی از سوی جهاد کشاورزی برای کشاورزان و باغداران برگزار شده است تداوم این آموزش ها را برای کشاورزان ضروری دانست.

 

وی فرهنگ سازی در استفاده از سورتینگ و صنایع تبدیلی را مورد نیاز هر تولید کننده محصولات باغی عنوان کرد و گفت: آنچه مسلم است علاوه بر مزایای مراکز بسته بندی و سورتینگ مرکبات برای باغداران، زمینه سازی برای ایجاد اشتغال پایدار از دیگر مزایای ویژه و مهمی است که حوزه صنایع تبدیلی به همراه دارد.

 

تقویت صنعت در کنار بخش کشاورزی با ایجاد زیرساخت های لازم، آن هم در استان فارس که از دیرباز پیشه و اشتغال مردمش به کشاوری گره خورده در اقتصاد مردم و توسعه استان نقش بسزایی دارد. دولت می تواند با تشویق سرمایه گذاران به ورود در این عرصه زمینه ساز اشتغال پایدار و رونق اقتصادی برای کشاورزان و باغداران شود. در این راستا ارائه تسهیلات کم بهره و همکاری بانک ها، مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی نقش موثری در تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی داشته باشد.

برچسب ها: تولید ، مرکبات ، جهرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار