به دلیل خواسته‌های مختلف مردم در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و... رسالت نمایندگان مجلس یازدهم بسیار خطیر است.
کد خبر: ۸۲۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷ 13 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: کمتر از ۱۰ روز دیگر به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و با نزدیک شدن به آن، چهره شهر هم انتخاباتی‌تر می‌شود.

کاندیدایی که این روز‌ها در تلاطم معرفی هر چه بیشتر خود به مردم و وعده تحقق خواسته‌ها و انتظارات آن‌ها هستند و در این چند هفته باقیمانده، برای این منظور از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند.

موضوعی که در این فضای انتخاباتی باید به آن توجه کرد جامعه و مردم به عنوان دو مولفه مهم برای تشکیل مجلس جدید است. مردمی که خواسته‌های محقق نشده و انتظاراتشان از جدیدالورود‌های بهارستان در گوشه گوشه شهر به گوش می‌رسد. از جوانانی که برای ازدواج خود چشم به برنامه‌های نمایندگان این دوره دوخته اند تا فراهم کردن بستر اشتغال و دیگر مسائل اجتماعی که وجود هریک از آن‌ها در گرو مجلس آینده است.

نکته حائز اهمیت این است که نمایندگان با ورود خود به صحن علنی مجلس طی یک دوره چهار ساله سرنوشت ملت را در دست می‌گیرند و مسئول و امانتدار خواسته‌های مردمی می‌شوند که پیش از برنده شدن این کاندیدا در تورنمنت حساس و بعضا نفس گیر انتخابات مجلس شورای اسلامی، گوش به وعده‌های تبلیغاتی آن‌ها سپرده بودند و در مقابل، کاندیدا هم در گوشه گوشه حرف‌های خود به جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های مردم تاکید می‌کردند.

در این میان، آن چه که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است انتظارات و خواسته‌های مردم است، چرا که آن‌ها در تمامی این چهل سال، حضور پررنگ خود را نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور به اثبات رسانده اند و حال که قرعه به نام نمایندگان آینده افتاده است و مجلس شورای اسلامی رکن اصلی قوه مقننه محسوب می‌شود و قانونگذاری و نظارت قانونی را در چارچوب شرع مقدس و قانون اساسی جمهوری اسلامی برعهده دارد انتظار می‌رود نمایندگان راه یافته به آن نیز همچون روز‌ها و شب‌های تبلیغاتی خود از هیچ کوششی فروگذار نباشند و در مدتی که مهمان بهارستان هستند نماینده خوبی برای ملت باشند و در این راستا خدمت خالصانه را به ورطه فراموشی نسپارند.

تمرکز بر وظایف نمایندگی به جای هر گونه گرایش و علقه‌ی سیاسی و جناحی در مجلس و در نظر داشتن مسائل و مصالح تمامی مردم و کلیت نظام، صیانت از شأن نمایندگی و پرهیز از هر گونه آلودگی به فرصت طلبی و رانت جویی به عنوان اولین ضرورت مبارزه بی امان با فساد و تبعیض، حفظ ارتباط با مردم و مردمی بودن و زیست مردم برای درک مسائل و مشکلات واقعی مردم، سرعت بخشیدن به روند قانونگذاری و ایفای نقش‌های اصلی و اولویت دادن به لوایح و طرح‌های به جا مانده از مجلس قبل، تلاش همه جانبه برای حل مسائل استانی و کشوری مردم که در شرایط فعلی در رأس آن معیشت، اشتغال و ازدواج قرار دارند، برخی از انتظارات مردم از نمایندگانی است که کرسی دوره یازدهم مجلس را در دست می‌گیرند و باید به عنوان چشم و گوش و زبان مردم در مجلس به ایفای وظیفه اصلی خود بپردازند.

در گوشه گوشه شهر به دنبال درد‌های مردم سرزمینم رفتم و با تمام وجود به حرف‌های برخی از آن‌ها گوش کردم که غم مشترک تمامی آن‌ها محقق نشدن خواسته‌هایشان بود به طوری که می‌گفتند کاش عمل کردن نمایندگان همانند حرف‌ها و وعده هایشان زیبا بود.

درددل هادی بیست و چهارساله، نبود شغل برای خود و هم سن و سالانش و بی نتیجه بودن تلاش هایش برای یافتن شغل بود.

وی در این خصوص گفت: تقریبا یک سال پیش بود که به عنوان کارآموز توی یکی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ فعالیت می‌کردم و بعدش هم به صورت پیمانی به کارم ادامه دادم، امّا به من اطلاع دادن که باید از مجلس نامه بیارمو یکی از نماینده‌های شهر تهران هم کار‌های نامه نگاری برای مدیر عامل همون شرکت خودروسازی رو انجام داد و مسئولان این شرکت هم بعد از گرفتن نامه به من گفتن که باهام تماس می‌گیرن، امّا از مردادماه تا الان هیچ تماسی با من نگرفتنو من همین طور منتظر و بلاتکلیفم.

این جوان ادامه داد: من از این کاندیدا که قبل از انتخابات شعار‌های این کار و اون کار رو می‌کنم، میدن انتظار دارم که که یه فکری به حال شغل جوونا کنن. چند ساله قراره به قول خودشون بستر اشتغال زایی فراهم بشه، امّا هنوز هیچ خبری نیست. مجلس باید این موضوع رو توی اولویت قرار بده تا مشکلات دیگه هم برطرف بشه.

امیرمحمّد، جوان دیگری که از آذرماه به جرگه متاهلین پیوسته است و تنها نگرانی خود را تامین مسکن عنوان کرد، افزود: من و خانومم حتی نمی‌تونیم یه خونه سی متری اجاره کنیم، چون مالک، همین رو با هزار تا منت میگه سی میلیون رهن و یه تومن اجاره. مگه حقوق من چقدره که باید اینقدر اجاره بدم؟!

من انتظار دارم وقتی به عنوان یه جوون این مملکت توی انتخابات شرکت می‌کنم نماینده‌ام توی مجلس هم اینقدر دلسوز باشه که خودش رو جای منِ جوون بذاره و ببینه با این شرایط میتونه یه خونه حتی کوچیک اجاره کنه و با این شرایط، زندگی کنه؟! مجلس باید یه فکری برای این اجاره‌های سرسام آور کنه.

سارا دختر سی و شش ساله‌ای که فارغ التحصیل یکی از دانشگاه‌های معتبر است پس از شنیدن سوالم، با ناراحتی خطاب به نمایندگان مجلس آینده گفت: از نسل ما گذشت، امّا اگه واقعا دلسوز جوونا هستین برای اونا کاری کنین که مثه ما زیر بار این همه مشکلات خم نشن. مشکلات ما یکی دوتا نبود و نیست.

این دختر جوان ادامه داد: منِ دختر باید مثه مرد‌ها از صبح تا شب کار کنم تا بتونم خرج زندگی خودمو در بیارم. مگه چقد میتونم از خونوادم پول بگیرم؟

نماینده‌های مجلس میدونن دلیل ازدواج نکردن دخترایی توی سن ما چیه؟! وقتی خونواده من نداشته باشن یه جهیزیه و سیسمونی ساده بدن ازدواج من و امثال من عقب میوفته. الان یه جهیزیه ساده حداقل پنجاه میلیون میخواد. نماینده‌های ما چه قدمی برای ما برداشتن؟!

رضا یک از کارمند با لحنی تند خطاب به نمایندگان مجلس آینده گفت: محض رضای خدا کار کنین. صندلی شما بیت الماله. اگه به این اعتقاد دارین کار کنین و این شعاراتونو عملی کنین. انتظار من به عنوان یه پدر از شمایی که پشت میز می‌شینین اینه که اول مشکلات جوونا رو برطرف کنین. وام ازدواج، ثبت نام مسکن، یارانه، بسته معیشتی، خونه، کار و اینا درد مردمن. دردشون رو درمون کنین.

نرگس فارغ التحصیل کارشناسی ارشد آمار یکی از دانشگاه‌های سراسری معتبر هم یکی دیگر از افرادی بود که از روز‌های بیکاری اش گفت و از نماینده‌های مجلس آینده درخواست کرد: از شما می‌خوام توی این همه طرح‌هایی که قراره تصویب کنین یکیشو به اشتغال اختصاص بدین که از همه چیز مهم تره. وقتی دانشگاه‌ها مثه قارچ رشد می‌کنن و هرساله ظرفیتا رو بالا می‌برن به فارغ التحصیلایی مثه ما ظلم می‌کنن. اگر می‌خوان این کار رو بکنن به همون میزان ظرفیت اشتغال رو هم افزایش بدن. میدونین من به خاطر همین بیکار بودنم چقدر افسرده و بی هدف شدم؟! فکر می‌کردم تحصیلاتمو ادامه بدم یه فرجی بشه، امّا بعد از گذروندن یه دوره کارآموزی تونستم توی یه موسسه کار کنم که حقوقش اندازه اداره کار هم نیس.

محسن یکی دیگر از جوان‌هایی است که درمورد شرکت کردن خود در انتخابات گفت: من دومین باره که می‌خوام توی انتخابات مجلس شرکت کنم و برخلاف اغلب هم سن و سالام که میگن به هیچ وجه شرکت نمی‌کنن، امّا من این کارو می‌کنم، چون شاید یه رای هم توی وارد شدن یه نماینده خوب به مجلس تاثیر مثبت داشته باشه، امّا نماینده‌ها باید بدونن که به تک تک افرادی که انتخابشون میکنن مدیونن و باید سیاسی بازی‌ها و تنش‌های بینشون رو پشت درِ مجلس بذارن و واقعا کار کنن. مشکلات ما یکی دو تا نیس. همین بی اعتمادی مردم نسبت به خیلی از نماینده‌ها به خاطر اینه که اون طور که شایسته مردم هس بهشون خدمت خالصانه نکردن. شغل، مسکن، بیمه و... انتظار همه ما از نماینده‌های آینده اس.

آقا مرتضی پیرمرد ۷۵ ساله‌ای که چند سالی بازنشسته شده از مستمری اش گفت که کفاف زندگی پر هزینه اش را نمی‌دهد. درد دل او این بود: من عمری ازم گذشته و زمانی که خودم رو به صورت خودکفا بیمه کردم به خاطر همچین روزی بود که یه آب باریکه‌ای برای زندگیمون باشه، امّا حالا با چند سر عائله و یه حقوق یه میلیون و پونصدی نمیدونم چیکار کنم؟!. حقوقِ منِ پیرمرد که از بچگی تو بازار کار کردم و بیش از پنجاه سال بیمه دادم و تا چشم باز کردم توی همه انتخابات کشورم شرکت کردم باید اینقدر باشه؟!

وی نمایندگان مجلس آینده را خطاب قرار داد و گفت: نماینده ها! اول برای جوونا یه خدمتی بکنین بعدش برای این بیمه‌های بازنشستگی یه عدالتی برقرار کنین. من نمیگم بیشتر از حق و حقوقم، امّا نه اینقد کم که توی این سن شرمنده زن و بچه هام بشم.

فاطمه و محمّد یک زوج جوان هستند که چند ماهی است از عمر مُهر ازدواج آن‌ها می‌گذرد. محمّد از مشکلاتی که در شغلش وجود دارد گفت و ادامه داد: توی آزمون استخدامی فرهنگیان شرکت کردمو چند سالیه توی یکی از مدارس جنوب شهر پایتخت تدریس می‌کنم. حقوق زیادی ندارم. به همین خاطر در کنار کارم پروژه برمیدارم تا بتونم زندگیمون رو بچرخونم.

اون موقع که مجرد بودم تحمل می‌کردم، امّا حالا که متاهل شدم حتی نمیتونم یه خونه اجاره کنم. مشکلاتمون خیلی زیاده. ما از یه شهر کوچیک و سیل زده اومدیم اینجا وُ من توی خوابگاه دانشجویی هستمو همسرم توی خوابگاه آزاد. برای خوابگاه متاهلی اقدام کردیم گفتن اولویت با دانشجو‌های دکتراس که همان لحظه فاطمه همسرش با بغضی که با عصبانیت همراه بود خطاب به نمایندگان آینده گفت: به حرفای ما جوونا گوش می‌کنین یا وقتی میخواین توی انتخابات شرکت کنیم بهمون وعده‌های چنین و چنان میدین؟! من یکی از فارغ التحصیلای رشته هوشبری هستم که بعد از تموم شدن طرحم، توی یکی از آزمونای استخدامی وزارت بهداشت شرکت کردم و بعد از اومدن نتیجه با وجود این که درصدامو خوب زده بودم، امّا به خاطر این که امسال ظرفیتا رو کم کرده بودن با اختلاف چهار یا پنج نمره قبول نشدم و توی یکی از آزمونای خصوصی هم که شرکت کردم و جزء چند نفر اول بودم بعد از یه پروسه طولانی تونستم برم سرِ کار که توی این چند روز به دلایلی که فقط خوشون میدونن می‌خوان تعدیل نیرو کنن. واقعا این حق جوونای ماست؟!

پس از آن، با برخی از نمایندگان اسبق و کنونی مجلس تماس گرفتم تا به عنوان صدای مردم، خواسته‌های آن‌ها را به گوش این نمایندگان برسانم. با خاموش بودن تلفن‌های همراه برخی از آن‌ها روبرو شدم و عده‌ای دیگر هم تلفن‌های همراهشان روشن بود که خودم را از طریق پیامک معرفی و دلیل تماس خود را بیان کردم. در این میان هم پیامکی از جنس عین. میم، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس دریافت کردم که در پاسخ به دو پرسش" انتظار اجتماعی مردم از مجلس آینده چیست؟! و خودِ شما به عنوان یکی از شهروندان این جامعه از مجلس آینده چه انتظاراتی دارید؟! " گفت: خطاب شما کیست؟ مایل به پاسخ نیستم!

عین. سین هم یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی بود که علیرغم درخواست ارسال پرسش‌ها از طریق پیامک، هیچ گونه پاسخی نداد.

از میان نمایندگان اسبق مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی نماینده دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی از شهر‌های سمنان و تهران در پاسخ به پرسش " انتظار اجتماعی مردم از مجلس آینده چیست؟ " اظهار کرد: نمایندگان مجلس آینده باید سه موضوع مهم را اولویت قرار دهند که اولین آن، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است. آن‌ها باید از ظرفیت‌های داخلی کشور به منظور اشتغال زایی استفاده کنند.

وی ادامه داد: نمایندگان باید مسائل داخلی، اختلاف نظر و توقعات موجود را در جلسات غیرعلنی بیان کنند و یک طرفه صحبت نکرده و دولت را اینقدر بدهکار و مردم را طلبکار معرفی نکنند که این دومین موضوع مهم است.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی از تفکیک مسائل داخلی و خارجی به عنوان سومین موضوع مهم که نمایندگان مجلس آینده باید در دستور کار خود قرار دهند یاد کرد و افزود: نمایندگان نباید مسائل داخلی و مشکلاتی، چون بیکاری، گرانی، نبود نظارت، اشتغال و... را با برخی از مسائل خارجی و بیگانه ادغام کنند و آن‌ها همچنین باید موضوع‌های خارجی را در کمیسیون‌ها و جلسات غیر علنی بیان کنند.

اکرمی با بیان این که جامعه را بیشتر باید به رونق تولید دعوت کرد، گفت: نمایندگان مجلس یازدهم نه تنها باید جامعه را به رونق تولید، قناعت و کار جهادی دعوت کنند بلکه باید به آن‌ها بگویند که کیفیت کار خود را افزایش دهند چرا که ما در داخل کشور از ظرفیت‌های زیادی برخورداریم و با تولید می‌توانیم قوی‌تر عمل کنیم، امّا متاسفانه از این موضوع غافل هستیم و این باعث می‌شود که دشمن روی نقاط ضعف ما کار کند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر یک فرصت دیگری برای نماینده مجلس شدن داشته باشد کدام یک از انتظارات جامعه را در اولویت قرار می‌دهد تاکید کرد: هر سه موضوع مهمی را که اشاره کردم در دستور کار خود قرار می‌دادم.

لاله افتخاری هم یکی دیگر از نماینده مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بود که حل مشکلات اجتماعی و معیشتی، گسترش سبک زندگی اسلامی، تلاش برای تقویت هویت ملی و مذهبی، حرکت در جهت پیشرفت و استقلال کشور و معرفی فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی به دنیا را برخی از انتظارات مردم از نمایندگان مجلس آینده عنوان کرد.

عباس نعیمی، جامعه شناس، درمورد انتظارات مردم از مجلس آینده برای برطرف شدن مشکلات اجتماعی خود گفت: ابتدا این سوال مطرح است که وقتی درمورد مجلس صحبت می‌کنیم به طور دقیق درمورد چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ مجلس بخشی از شاکله ساختاری قدرت است؛ بنابراین بحث ملت و دولت یعنی عام و نهاد قدرت مطرح و نکته حائز اهمیت در خصوص ضرورت ایجاد مجلس، تقسیم قوا بوده است. یعنی بشریت معتقد بود برای این که زیست اجتماعی بهتر و مرفه تری داشته باشد لازم است قدرت را تکثیر و از حالت متمرکز بودن خارج کند در نتیجه به تاسیس مجلس پرداخت.

وی اظهار کرد: ذیل تکثیر قدرت و تمرکز زدایی از آن، نمایندگان که متعلق به جمعیت‌های مختلف مردم و خرده فرهنگ‌های آن‌ها بودند به صورت یک نهاد (مجلس) درآمدند که از این تعریف می‌توان چند خصیصه را برای مجلس برشمرد و باید انتظارات مردم را از آن جستجو کرد.

این جامعه شناس تصریح کرد: یک جامعه، خرده فرهنگ‌ها و گروه‌های متنوعی دارد که در بسیاری از مباحث با یکدیگر اشتراک و در برخی دیگر تفاوت دارند. از اینرو انتظاری که مردم از یک مجلس دارند این است که چقدر سخن، دیدگاه و مطالباتشان در آن مجلس نمایندگی می‌شود و اساسا نمایندگان چقدر می توانند در مجلس به بیان مطالبات و خواسته‌های اجتماعی مردم بپردازند.

نعیمی بیان کرد: ما مشکلات عمومی و خاصی در کشور داریم که این دو با یکدیگر متفاوت هستند چرا که مشکلات عمومی، تمامی اقشار جامعه را در بر می‌گیرند، امّا مشکلات استان‌ها و پیرامون شامل موارد خاص می‌شوند. به طور مثال؛ توقعات یک شهروند تهرانی از نماینده خود متفاوت از انتظارات یک شهروند ساکن در نواحی مرکزی کشور است.

وی درباره علت تفاوت مشکلات مردم جامعه ادامه داد: مقدار رفاه، بهره برداری از ثروت و داشته‌های ملی افراد جامعه یکسان نیست که این موضوع، نبود برابری و عدالت اجتماعی را مطرح و پژوهش‌های جامعه شناختی نیز آن را تایید می‌کند. به طور مثال؛ بخش زیادی از مردم جامعه ما بر این اعتقاد هستند که نابرابری در جامعه بسیار بالاست که در واقع بخشی از آسیب‌های اجتماعی هم از دلِ همین نابرابری‌ها یا احساس نابرابری ناشی می‌شود.

این جامعه شناس با بیان این که بخش مهمی از مطالبات مردم از مجلس آینده برابری اجتماعی است، افزود: مجلس باید برای برابری و عدالت اجتماعی به عنوان مطالبه مهم مردم بسیار تلاش کند.

نعیمی درمورد اقداماتی که مجلس موظف به انجام آن است اذعان کرد: تکلیف مجلس درخصوص این که چه کاری باید انجام دهد مشخص است چرا که با وضع قوانین خاص، دولت و نهاد‌های اجرایی را مکلف می‌کند نسبت به آن قوانین اقدام کنند و واقعیت هم این است که کشتی کشور در بسیاری از مسیر‌های در حال حرکت به وسیله مجلس جهت دهی می‌شود از این رو این نهاد باید به نابرابری هایی، چون آموزش، بهداشت، شغل و... توجه ویژه‌ای کند که موضوع اشتغال در کشور یکی از مهم‌ترین آن هاست.

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان مجلس بر این تصور هستند که هرچه بیشتر فریاد بزنند و سینه چاک کنند محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و مورد قبول جامعه قرار می‌گیرند و با این کار رای بیشتری بدست می‌آورند، امّا در حقیقت چنین نیست چراکه مردم از نمایندگان خود در مجلس انتظار رفتار‌های  شایسته تری دارند.

این جامعه شناس وعده‌های انتخاباتی نمایندگان را تابع چند محور دانست و گفت: چرا نمایندگان باید وعده‌هایی دهند که در حیطه قدرت و توان آن‌ها نیست؟!

نعیمی ادامه داد: در راستای وعده‌های محقق نشده و یا کمتر محقق شده نمایندگان باید دید که آن‌ها چه مقدار مشورت پذیر هستند؟! گاهی یک نماینده آنقدر مراجعه کننده و مطالبات متفاوتی دارد که به تنهایی نمی‌تواند راهی از پیش ببرد و در این صورت، داشتن تیم عملیاتی و اجرایی و همچنین مشاوران متخصص بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: بنده معتقد هستم که نمایندگان به منظور عمل کردن به وظایف و تعهدات خود در مقابل مطالبات مردم باید از تیم‌های عملیاتی متخصص که در رده‌های مختلف تقسیم بندی موضوعی شده اند مشاوره بگیرند و کار‌های مربوطه به آن‌ها سپرده شود، امّا متاسفانه این کار کمتر انجام می‌شود.

مجید ابهری، کارشناس و رفتار شناس مسائل اجتماعی، در خصوص انتظارات مردم از مجلس آینده تصریح کرد: به دلیل انباشته شدن خواسته‌های مردم در ابعاد مختلف به ویژه مسائل اجتماعی، رسالت نمایندگان مجلس یازدهم بسیار خطیر است به طوری که کمیسیون اجتماعی باید از آسیب شناسان این حوزه و جامعه شناسان دعوت کند تا آسیب‌های موجود را ارزیابی کرده و براساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای برطرف شدن هرچه سریع‌تر آن‌ها اقدام کنند.

ازدواج، طلاق، فقر، بیکاری، اعتیاد از جمله مسائل مهم اجتماعی هستند که این جامعه شناس به عنوان انتظارات مردم از مجلس آینده یاد کرد.

وی تصریح کرد: مردم از نمایندگان منتخب خود می‌خواهند که به بازدید و بررسی میدانی مشکلات اجتماعی بروند و از نزدیک به ارزیابی این معضلات بپردازند و به منظور برطرف شدن آن‌ها راهکار‌های کوتاه مدت و میان مدت تهیه کنند و ارائه دهند. به طور مثال؛ نمایندگان باید در زمینه پیشگیری از مهاجرت و خروج نخبگان قوانینی را وضع کنند تا این سرمایه‌های ملی از کشور خارج نشوند چرا که اغلب آن‌ها به دلیل مسائل مادی و فرار از تبعیض و شکاف طبقاتی و حفظ عزت اجتماعی خود این کار را می‌کنند.

ابهری، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان کشور را از دیگر خواسته‌ها و انتظارات مردم از نمایندگان مجلس یازدهم عنوان و تاکید کرد علی رغم این که نمایندگان و هیئت دولت باید اقدامات اساسی و کمک‌های حمایتی در این زمینه انجام دهند، امّا به وضوح می‌بینیم که برخی از طرح‌ها مثل وام ازدواج و... در حد حرف مانده اند و اغلب جوانان هم در حسرت این وام هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که " کاندیدای مجلس آینده چگونه باید وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کنند؟ " بیان کرد: نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در مرحله اول باید حوزه وظایف و اختیارات خود را مورد ارزیابی و شناسایی قرار دهند و سپس بر اساس امکانات و مقدورات دولت و کشور به مردم وعده دهند، زیرا وعده‌های بی اساس باعث کمرنگ‌تر شدن اعتماد اجتماعی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار