گیلان خطه ای از بهشت زیبای ایران زمین است که با تمام جاذبه های دیدنی اش هیچ گاه برای سفر تکراری نمی شود.
کد خبر: ۸۲۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 10 February 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه گیلان خط سبزی است که در کناره‌های غربی خزر آرام گرفته است. استان گیلان ردپای تاریخ را با حماسه‌ها و دلاوری‌های فراوان به جان نقش کرده و یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران است. جاهای دیدنی گیلان آنقدر متنوع و پر از خرمی است که جان هر بیننده‌ای را تازه می‌کند.در ادامه به معرفی ۴ جاذبه گردشگری این استان می پردازیم.

ماسوله

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان گیلان/ماسوله، تالاب انزلی، دیلمان، تالاب سوستان

شهرک تاریخی ماسوله یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری استان گیلان است که هر گردشگری که به این استان سفر می‌کند، آن را در لیست خود قرار می‌دهد. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان، 60 کیلومتری شهر رشت و در 36 کیلومتری شهرستان فومن واقع شده است. این شهرک تاریخی درسال ۱۳۵۴ به‌عنوان میراث فرهنگی و طبیعی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ماسوله در همه فصول سال، گردشگران خاص خود را دارد. این شهرک تاریخی با آب و هوایی خوش و کوهستانی، معماری منحصربه‌فرد خانه‌ها به صورت پلکانی، با چشم‌انداز زیبایی از شیشه‌های رنگی و گلدان‌های آویخته، کوچه‌های سنتی، بازارهای چهار طبقه‌ خوش آب و رنگ، صنایع دستی متنوع، غرفه‌های عکاسی با لباس محلی گیلان و در نهایت انواع خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه‌اش از به یادماندنی‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. عروسک‌های رنگارنگی که توسط زنان ماسوله‌ای با ظرافت بافته می‌شود، از پرطرفدارترین سوغاتی‌های این شهرک تاریخی است. کنار آن دست‌بافت‌هایی چون کلاه، شال، پاپوش‌های سنتی، صنایع چوبی و شیرینی‌های محلی مانند: اَگردک، کاکا، نان‌های محلی و تنقلات خوشمزه‌ای چون انواع ترش‌جات از جذابیت‌های ماسوله است.

تالاب انزلی

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان گیلان/ماسوله، تالاب انزلی، دیلمان، تالاب سوستان

بندر انزلی از شهر های استان گیلان است که بزرگ ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای مازندران محسوب می شود. از جاهای دیدنی گیلان، تالاب انزلی یا مرداب انزلی است که در جنوب غربی بندر انزلی قرار دارد. مرداب انزلی از سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی حفاظت شده قرار گرفت. بر اساس آمار سازمان هواشناسی، بندر انزلی، پر باران ترین شهر ایران است. بارش های زیاد و هوای مرطوب موجب شده تا چشم انداز طبیعی زیبایی در این منطقه ایجاد شود. این تالاب نه تنها زیستگاه بسیاری از گیاهان و جانوران به حساب می آید، که به لحاظ اقتصادی هم جایگاه قابل ملاحظه ای دارد. تالاب انزلی در استان گیلان و در جنوب غربی سواحل دریای مازندران و جنوب غربی بندر انزلی قرار دارد. بندر انزلی در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از مرکز استان گیلان جای دارد. این تالاب از سمت جنوب به شهرستان صومعه سرا، از سمت شرق به پیر بازار، از سمت شمال به شهرستان انزلی و از سمت غرب به کپورچال و آبکنار انزلی منتهی می شود.

دیلمان

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان گیلان/ماسوله، تالاب انزلی، دیلمان، تالاب سوستان

سیاهکل، در ۱۵ کیلومتری لاهیجان قرار دارد. اگر هم از شهر رشت به سمت لاهیجان حرکت کنید، حدود ۴۲ کیلومتر مسافت پیش رو دارید. پس از آن یک مسیر پر پیچ و خم، حدود ۴۵ کیلومتر در پیش است تا به دیلمان برسید. این منطقه هم تاریخی است و هم جنگل دارد و البته نسبتا کم رفت و آمد و آرام است. اگر به دنبال آرامش در دل طبیعت هستید، پیشنهاد ما دیلمان است. همچنین این سرزمین پیشینه ای طولانی دارد که به ۵ هزار سال قبل باز می گردد. مهر استوانه ای کشف شده در این منطقه نشان از تاریخ طولانی دیلمان دارد. اشیای قدیمی به دست آمده از منطقه مانند ابزار و ظروف مسی، مفرغی و سفالی، نشان‌ می‌دهد، در این منطقه از ۲۰۰۰ سال پیش، زندگی غارنشینی وجود داشته است. این منطقه خاستگاه دو سلسله دیلمیان و آل بویه نیز بوده است. ییلاق دیلمان با جنگل های انبوه و درختان سر به فلک کشیده و هوای خنک، مقصد سفر تابستان بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان است. اما به جز این ها، این منطقه جاذبه های فراوانی برای میهمانانش دارد که هر کدام از آن ها به تنهایی می توانند جذابیت یک سفر به حساب بیایند.

تالاب سوستان

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان گیلان/ماسوله، تالاب انزلی، دیلمان، تالاب سوستان

در گوشه ای از استان گیلان، بهشتی کوچک است که با زیبایی های طبیعی و  منحصر به فرد خود، گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند، یکی از مناطق طبیعی زیبای گیلان، به نام تالاب سوستان که در شهر لاهیجان بوده و دارای طبیعت چشم نوازش و قابل ستایشی است. تالاب سوستان، در جوار روستایی با همین نام و در نزدیکی لاهیجان استان گیلان واقع شده است.این تالاب یکی از تالاب های آب شیرین کشور بوده و در فصول پاییز و زمستان به دلیل بارندگی های فراوان حجم آب آن افزایش یافته و در فصل تابستان سطح آب این تالاب پایین می رود. اطراف این تالاب به وسیله نیزار و زمین های سرسبز احاطه شده و همچنین بر روی بستر این تالاب گیاهان مردابی بی نظیری به چشم می خورد که منظره زیبایی را به وجود آورده است.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار