ایسنا/کرمانشاه فوق تخصص بیماری‌های خونی و سرطان کودکان با بیان اینکه بسیاری والدین خود را مقصر بیماری سرطان فرزندشان می‌دانند، گفت: این درحالی است که ۷۵ تا ۹۰ درصد علت تومور‌های بدخیم (سرطان) در کودکان ناشناخته است.
کد خبر: ۸۱۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 03 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،محمدرضا گلپایگانی در کارگاه آموزشی آشنایی با سرطان کودکان که به همت موسسه خیریه مهرآیینان مهر در محل بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی برگزار شد، با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز سرطان در کودکان نقش دارد، گفت: علت دقیق سرطان مشخص نشده و نمی‌توانیم دقیقا عنوان کنیم که چه عامل محیطی و یا عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری نقش دارد.

وی افزود: برخی والدین خود را مقصر سرطان فرزندانشان می‌دانند و این درحالی است که ژنتیک و عوامل محیطی سهم بسیار اندکی در ابتلا به سرطان دارد و آنطور که منابع علمی می‌گویند 75 تا 90 درصد تومورهای بدخیم کودکان(سرطان) علت ناشناخته دارند، همچنین از حدود 10 تا 25 درصد باقی مانده نیز پنج تا 10 درصد آن مربوط به نقش عوامل ژنتیکی و مابقی مربوط به تاثیر عوامل محیطی است.

وی خاطرنشان کرد: عوامل محیطی هم مانند عوامل ژنتیکی نقش بسیار اندکی در بروز سرطان در کودکان دارند، چرا که تاثیرگذاری این عوامل زمانی است که فرد مدت طولانی در معرض یا تماس با آن‌ها قرار داشته باشد که این امر برای کودکان با توجه به سن و سال کم آنها حاصل نمی‌شود، بنابراین طبق منابع علمی تنها تاثیرگذاری اندک برخی عوامل محیطی بر بروز سرطان کودکان محتمل است که از جمله این عوامل زندگی کردن کودکان در نزدیکی پُست های برق فشار قوی یا تماس آنها با سموم شیمیایی و کشاورزی است.

گلپایگانی تصریح کرد: همچنین تحقیقات نشان می‌دهد والدینی که مواد مخدر و الکل مصرف می‌کنند، میزان بروز برخی سرطان ها در فرزندان آنها بالاتر از سایر کودکان است.

این فوق تخصص سرطان کودکان در خصوص سن ابتلای کودکان به سرطان گفت: سرطان سن و سال نمی‌شناسد و از نوزاد یک روزه تا افراد کهنسال را درگیر می‌کند، بنابراین کودکان در هر سنی در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

گلپایگانی در خصوص میزان ابتلای کودکان به سرطان در ایران درمقایسه با دیگر کشورهای جهان هم گفت: هیچ تفاوتی میان میزان ابتلای سرطان به کودکان در کشورهای مختلف از جمله ایران مشاهده نشده و همه در یک رنج خاص قرار دارد و تحقیقی هم که خود ما در استان انجام دادیم آمار علمی میزان شیوع سرطان در کودکان را تایید کرده است.

وی در خصوص علائم کلی سرطان‌ها هم گفت: علائم سرطان ها به دو دسته علائم عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می شوند که علائم عمومی شامل تب، تعریق، بزرگ شدن غدد لنفاوی، کاهش وزن و... است.

گلپایگانی یادآور شد: زمانی که می‌گوییم علائم عمومی یعنی این علائم در سایر بیماری‌ها هم وجود دارد و نمی‌توان وجود این علائم را بصورت قطعی نشانه‌ای از تومور بدخیم در بدن کودکان دانست و زمانی این علائم برای ما مهم می شود که بدون علت مشخص بوده و ماندگاری طولانی مدت داشته باشند.

وی توده‌های بزرگ در بدن، تومورهای داخلی کره چشم و دوبینی را برخی از علائم اختصاصی سرطان درکودکان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: منظور از دوبینی این است که کودک بصورت ناگهانی همه اشیا را دو تا دوتا ببیند.

این فوق تخصص سرطان کودکان در ادامه با اشاره به تقسیم بندی تومورها به دو دسته خوش خیم و بدخیم گفت: برخی والدین این تصور را دارند که اگر یک تومور خوش خیم دستکاری شده و یا از آن برداشته شود، این تومور تغییر ماهیت داده و به تومور بدخیم تبدیل می شود، این درحالی است که ماهیت تومور با انجام هیچ کاری تغییر نمی‌کند و اگر تومور خوش خیم باشد تا آخر خوش خیم می‌ماند و اگر هم بدخیم باشد ماهیت آن تغییر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تومورهای بدخیم به دو دسته جامد و منتشره تقسیم می‌شوند، گفت: تومورهای جامد از جایی از بدن شروع شده و به تدریج در سراسر بدن نشر پیدا می‌کنند، اما تومورهای منتشره از همان اول همه جای بدن را می گیرند که سرطان خون یا همان لوسمی از این نوع بوده و از همان اول تمام بدن را درگیر می‌کند.

گلپایگانی از سرطان خون یا لوسمی(لوکمی) به عنوان شایع ترین نوع سرطان در کودکان یاد کرد وافزود: این نوع سرطان بر اثر تکثیر بی رویه یکی از انواع گلبولهای سفید در مغز استخوان ایجاد می‌شود و علائم آن شامل خونریزی های بدون علت، کسالت، خستگی، رنگ پریدگی و بی حالی است.

وی افزود: خوشبختانه این نوع سرطان تا 80 درصد موارد قابل درمان است و طول دوره درمان آن نیز حدودا سه ساله است و بعد از این مدت نیز برای سه سال دیگر کودک تحت مراقبت قرار می گیرد تا اطمینان از بهبودی کامل حاصل شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار