رئیس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تعدادی به علت داشتن سرمایه زیاد، با اعلام بورس به صورت انبوه آهن‌آلات خریداری می‌کنند که بعد به صورت واسطه و دلالی آن به دست تولیدکنندگان می‌رسانند.
کد خبر: ۸۱۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ 29 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،فرهاد مرزی، با گله‌مندی از مصوبات دست و پاگیر برای تولید‌کنندگان، اظهار داشت: امیدواریم مدیران اجرایی نسبت به قوانین اجرایی دست و پاگیر موجود در بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با دقت بیشتری عمل کنند تا واحدهای تولیدی در سالی که سال رونق تولید است، بتوانند به اهداف واقعی خود دسترسی پیدا کنند.

وی به مشکلات موجود در صنایع فلزی اشاره کرد و افزود: امروزه تولید‌کنندگان در بخش صنایع فلزی به‌خصوص بحث فولاد با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اخیرا با تغییر نرخ فولاد از جمله در بخش ورق‌ها و پلیدها دیگر نمی‌توانند به‌صورت مچینگ خرید کنند و باید حتما از بورس یا بازار آزاد خرید کنند.

واحدهای تولیدی با توجه به تورم و نرخ ارزی دیگر قابلیت خرید انبوه را ندارند

رئیس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: یک واحد تولید شاید توانایی خرید 50 تن، 200 تن و یا 300 تن از صنایع فلزی به صورت یک‌جا با قیمت‌های امروزه، را نداشته باشد، در زمان‌های گذشته یک تریلی آهن را با قیمت 10 میلیون تا 30 میلیون تومان خریداری می‌کردیم، اما امروزه یک تریلی به همان میزان را با 130 میلیون تومان خریداری می‌کنیم.

وی گفت: واحدهای تولیدی با توجه به تورم و نرخ ارزی دیگر قابلیت خرید انبوه را ندارند و به علت عدم توانایی مجبور به خرید از بازار واسطه (آزاد) می‌شوند، تعدادی هستند که به علت داشتن سرمایه زیاد با اعلام بورس به صورت انبوه آهن‌آلات خریداری می‌کنند.

مرزی تصریح کرد: خرید تولیدکننده از بازار آزاد سبب گران‌تر شدن نرخ محصول و مواد اولیه می‌شود همین مسئله توان رقابت را از تولیدکننده می‌گیرد در نتیجه ظرفیت تولید پایین می‌آید و رکود حاصل می‌شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه صحبت‌های خود را با یک پیشنهاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد و گفت: پیشنهاد می‌شود که وزارت صنعت، معدن ترتیبی اتخاد دهد که به صورت مچینگ که قبلا واحدها خریداری می‌کردند به همان صورت قادر به خریدار باشند.

وی گفت: تمام تولیدکننده‌های ما در فولاد مبارکه داری «کد» هستند و در گذشته خود آن‌ها نسبت به نیازی که داشتند مستقیم خرید می‌کردند، اما متاسفانه با این شرایط مواد اولیه به دست سه یا چهار نفر از سرمایه‌گذاران افتاده که آن را از بورس خریداری کرده‌اند و بعد به صورت واسطه و دلالی به دست تولیدکنندگان می‌رسانند.

تامین سرمایه در گردش و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت؛ 2 نیاز اساسی واحدهای تولیدی

مرزی، نیازهای واحدها تولیدی را در حوزه سرمایه در گردش و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت عنوان کرد و افزود: اگر تولیدکنندگان سرمایه در گردش نداشته باشند توانایی کار کردن را ندارند، به عنوان مثال در یک سال و نیم پیش، اگر فردی با سرمایه 100 میلیون شروع به کار می‌کرد الان باید به 400 میلیون سرمایه در گردشهمام کار را شروع کند و چون امروزه همان ظرفیت و همان مقدار مواد اولیه با 4 برابر خرید می‌کند، سود همان سود است یعنی سودی که با 100 میلیون یک سال و نیم پیش حاصل می‌شود الان با 400 میلیون هم، همان سود 100 میلیون را به دست می‌آورد.

وی با بیان اینکه سرمایه بیشتر شده، اما سوددهی پایین‌تر آمده، تاکید کرد: اگر سرمایه در گردش با نرخ ارزان در اختیار تولیدکننده قرار نگیرد، تولیدکنندگان نابود می‌شوند.

رئیس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: امروزه تولیدکننده باید 18 درصد سود بانکی، 18 درصد تامین اجتماعی، 9 درصد ارزش، 25 درصد مالیات تکلیفی که الان شده 20 درصد را بدهند، مگر یک تولیدکننده چقدر باید سود کند؟، خیلی خوش‌بینانه و خیلی خوب عمل کند بین 15 تا 20 درصد سوددهی دارد و همین‌ها سبب شده که تولیدکنندگان کارها را به تعطیلی بکشانند.

وی ادامه داد: برای واحدهای تولیدی باید تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شود، حداقل باید برای تولید کننده مواد اولیه زیر 10 درصد تامین شود و همچنین نرخ سود بانکی زیر 10 درصد، تا بتواند جوابگو باشند و فعالیت کنند.

تامین اجتماعی باید به‌دنبال مطالبات خود از دولت باشد نه از مردم

وی یادآور شد: معاون رئیس جمهور قانونی ابلاغ کرده که در حالا انجام است. در تامین اجتماعی دفاتر را حسابرسی می‌کنند ماهیت رسیدگی حسابرسی تامین اجتماعی با ماهیت دارایی کاملا فرق دارد (کامیون بار آورده و برای من بار را خالی کرده این کامیون تا دفترچه بیمه نداشته باشد کارت هوشمند به او نمی‌دهند، راننده خود بیمه است و بابت تخلیه بار هم از من بیمه می‌گیرند) این پول مازاد است و تامین اجتماعی نباید این هزینه‌ها را از تولیدکننده، بگیرد.

مرزی تامین اجتماعی را یکی از طلبکاران بزرگ دولت معرفی کرد و افزود: تامین اجتماعی باید به‌دنبال مطالبات خود از دولت باشد، دولت باید این پول‌ها را به تامین اجتماعی بدهد تا این سازمان به مردم فشار نیاورد؛ تامین اجتماعی به‌خاطر اینکه نقدینگی خود را تامین کند و بتواند جوابگوی بازنشستگان باشد به تولیدکنندگان فشار می‌آورد.

وی به توانایی بالا کشور در حوزه صنعت فولاد اشاره و بیان کرد: تولیدکنندگان قدر و خوبی در استان داریم که بخشی از قدرت آن‌ها برمی‌گردد به همت دولت، خیلی از تولیدکنندگان مطالبات عمده و زیادی از دولت دارند در مناقصات راهداری، پروژه‌های دولتی و بیمارستانی ترتیبی اتخاذ کند که در بخش صنایع فلزی، واحدها بتوانند کار کنند.

مرزی با اشاره به زلزله 7.3 ریشتری سال 96 استان کرمانشاه و ویرانی‌ها و بازسازی‌های بعد از آن، یادآور شد: در بحث زلزله واحدهای بسیاری در کشور و به‌خصوص در استان کرمانشاه (حداقل هفت یا هشت واحد) توانستند بیش از 7 هزار از 14 هزار واحد را که نیاز بود در بخش ساخت و ساز صنایع فلزی از نظر اسکلت، انجام دهند در آن مقطع اشتغال خوبی هم ایجاد شد، شاید سه شیفت واحدهای ما کار می‌کردند و نشان دادند که توانایی دارند، اگر فرصت داده شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: اگر واحد تولیدی از نظر سرمایه‌گذاری حمایت شوند، قطعا در استان واحدهای صنایع فلزی موفقی خواهیم داشت به‌خصوص امروز یک مجتمع عظیم فولادی در استان داریم که این بخش خصوصی می‌تواند با فولاد خوزستان یا ذوب آهن اصفهان به دلیل تولید انواع تیرآهن، انواع نبشی، انواع ملیه‌گرد؛ در رقابت باشد.

مرزی ادامه داد: جدیدا توسط رئیس جمهور فاز ذوب آهن استان در تولید شمش نیز افتتاح شده و امیدواریم در مرحله بعدی فاز دوم آن نیز به بهره‌برداری برسد که این افتخاری است برای استان کرمانشاه و بیانگر آن است که واحدهای توانایی در بخش صنایع فلزی داریم که نیازمند به توجه بیشتری هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار