مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمار سزارین استان را در ۹ ماهه امسال ۴۶.۳۶ درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۸۱۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 29 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،شیوا کاظمی با بیان اینکه ایران سومین کشور به لحاظ تعداد بالای سزارین در جهان است، گفت: بعد از کشور برزیل، ما دومین کشور به لحاظ تعداد بالای سزارین بودیم که بعد از طرح تحول سلامت و ممانعت از انجام سزارین‌های بی مورد توانستیم کمی پایین تر آمده و به رتبه سوم برسیم.

وی افزود: در حال حاضر 50.56 درصد از نوزادان کشور به روش سزارین به دنیا می آیند که آمار بسیار بالایی است.

کاظمی تصریح کرد: خوشبختانه در استان کمی وضع بهتر است و در 9 ماهه امسال آمار سزارین استان 46.36 درصد بوده است.

مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تمرکز اصلی بر بحث ممانعت از سزارین مادران نخست زا است، گفت: متاسفانه مادرانی که قبلا سزارین داشته اند چاره ای جز انجام دوباره سزارین در دفعات بعدی بارداری ندارند و تلاش ما این است که مادرانی که برای نخستین بار قرار است فرزند خود را به دنیا بیاورند به روش طبیعی این‌کار را انجام داده و از انجام سزارین خودداری کنند.

وی افزود: در حال حاضر آمار سزارین مادران نخست زا در کشور 45 درصد است و در استان خوشبختانه اوضاع به مراتب بهتر بوده و در 9 ماهه امسال آمار سزارین این مادران در استان 38.23 درصد بوده و هدف این است که تا پایان سال بتوانیم این آمار را به حدود 35 درصد برسانیم.

کاظمی در ادامه آمار بالای سزارین در کشور و استان را ناشی از عدم آگاهی مادران نسبت به عوارض این روش زایمان دانست وافزود: این روش در عمده کشورهای دنیا برای موارد خاص و مواردی که امکان آسیب مادر و نوزاد به روش طبیعی وجود دارد تجویز می‌شود، چرا که این روش با عوارض بسیاری برای مادر و نوزاد همراه است.

مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اولین عارضه سزارین را خونریزی شدید مادران عنوان کرد وافزود: در صورت انجام سزارین خونریزی مادران بیش از دو برابر روش طبیعی خوادهد بود و همین امر موجب خطرات بسیاری برای مادران خواهد شد.

وی افزود: سزارین یک زخم بزرگ و دردناک است و چنانچه بخواهیم رحم مادر را بعد از سزارین ماساژ داده و مانع خونریزی بیشتر شویم عملا مادران دردی چندین برابر زایمان طبیعی را تجربه می کنند و بعضا بر اثر این درد دچار شوک می‌شوند.

کاظمی عوارض بیهوشی را مشکل دیگر سزارین عنوان کرد وافزود: برخی مادران بر اثر واکنش به داروهای بیهوشی و عوارض آن بعضا از حالت بیهوشی خارج نمی‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر هم که در برخی موارد مادران به جای بیهوشی فقط بی حسی موضعی میشوند باز هم این داروهایی که درون نخاع آنها تزریق می‌شود عوارض خاص خود را دارد.

مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عفونت را عارضه بعدی سزارین عنوان کرد وافزود: سزارین به صورت یک زخم بزرگ برجای می ماند واین زخم اگر رسیدگی و مراقبت نشود می‌تواند منجر به عفونت و مشکلات و عوارض بعدی شود.

کاظمی لخته شدن خون را عارضه دیگر سزارین عنوان کرد وافزود: احتمال لخته شدن خون در مادران باردار به دلیل کاهش تحرک آنها بالاست و بعد از انجام سزارین به دلیل نیاز مادر به استراحت و عدم تحرک احتمال بروز این عارضه تشدید می‌شود و این امر می‌تواند به بروز سکته های قلبی و مغزی در مادران باردار منجر شود.

این مسئول از مشکلات شیردهی به عنوان عارضه دیگر سزارین نام برد و افزود: بعد از سزارین به دلیل بیهوشی و بی حالی مادر امکان برقراری ارتباط سریع میان مادر و نوزاد وجود ندارد وهمین امر موجب مشکلات شیردهی در مادران سزارینی می‌شود و بطور معمول این مادر قبل از یک سالگی توان شیردهی کافی به نوزاد خود را نداشته و مجبور به استفاده از شیرخشک می‌شوند.

مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه روش طبیعی زایمان متناسب با شرایط جسمی مادران بوده و با کمترین عارضه برای آنها همراه است گفت: در تمام دنیا اهمیت این روش آشکار شده و تنها در موارد معدود سراغ سزارین می روند.

وی تاکید کرد: قطعا کسی خواهان زجرکشیدن مادران باردار نیست و آنها باید بدانند که سزارین با عوارض بسیاری همراه است و درد آن به مراتب از روش طبیعی بیشتر است و مدت بهبود آن نیز به مراتب زمان بیشتری نیاز دارد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار