از ۲۰۰ سال پیش که بازار سنتی کرمانشاه با معماری اصیل ایرانی‌اش ساخته شد تا به امروز، این بازار یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید کرمانشاهیان و محلی است برای خرید سوغات گردشگرانی که به این دیار سفر می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 29 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،روزانه نزدیک به صدها نفر از مردم کرمانشاه برای خرید بخشی از مایحتاج خود به راسته بازارهای رنگارنگ این بازار سنتی مراجعه می‌کنند و هر گردشگری که هم برای خرید سوغات گذرش به این بازار می‌افتد از قدم زدن میان این‌همه تنوع و زیبایی لذت می‌برد.

هرچند که درسالهای گذشته اقداماتی برای مرمت و بازسازی بدنه و سقف راسته بازارهای این بازار سنتی صورت گرفته، اما معابر آن که روزانه تردد بسیار زیادی روی آن انجام می‌گیرد، در شان این بازار سنتی و آن‌همه معماری زیبایش نیست.

معابر ناهموار و ناهمگون با معماری بنا و بعضا سیمانی بازارسنتی کرمانشاه باعث شده که زیبایی این بازار سنتی به تمام معنا دیده نشود.

برای جویا شدن از چرایی عدم رسیدگی به وضعیت معابر این بنای تاریخی به سراغ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه رفتیم.

علیرضا برشاهی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به آغاز احیاء و مرمت راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه از اوایل دهه هفتاد، اظهارکرد: مرمت و بازسازی این راسته بازارها از راسته بازارصندوق سازها و علاف خانه، مسگرها و .. شروع شد و امروز در آخرین مرحله این مرمت‌ها در راسته بازار چال حسن خان قرار داریم.

وی تصریح کرد: با اتمام مرمت راسته بازار چال حسن خان تا پایان امسال، می‌توان گفت که بخش اعظم کارمرمت راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه را به پایان خواهیم رساند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه بااشاره به وجود برخی از عناصر وابسته به بازار همچون سراها در بازار سنتی کرمانشاه، عنوان کرد: در بازار سنتی کرمانشاه چندین سرا مانند وکیل الدوله، عمادالدوله، سرای نو، فراش باشی و خرما فروش را داریم که احیاء و مرمت این سراها را در اولویت بعدی قرار داده‌ایم.

وی افزود: طبق برنامه کار احیاء و مرمت سراهای بازار سنتی را از سال آینده با سرای وکیل الدوله آغاز می‌کنیم تا بتوانیم مانند سراهایی که در دیگر بازارهای سنتی شهرهای تبریز و شیراز از آنها استفاده تجاری و گردشگری کنیم.

برشاهی در ادامه بااشاره به وضعیت نامناسب معابر این راسته بازارها، گفت: برای اینکه بتوانیم معبر راسته بازارهای کرمانشاه در شان بازارسنتی کرمانشاه درست کنیم، باید ابتدا کانالی را در معبر این بازار درست کرده و تاسیسات را از داخل آن عبور دهیم تا در اقدام بعدی معبر را مرمت کنیم.

وی افزود: انجام این کار مستلزم همکاری همه دستگاه‌های ذیربط همانند شرکت آب و فاضلاب، برق و بویژه شهرداری است.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی میراث فرهنگی احیاء و مرمت بدنه وسقف بازار است و برای مرمت کف بازار توقع داریم شهرداری پای کار بیاید و طبق ضوابطی که میراث فرهنگی اعلام می‌کند برای انجام این کار اقدامی داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار