رئیس کانون کارفرمایان استان کرمانشاه با بیان اینکه حداقل دستمزد کارگران در شرایط اقتصادی کنونی باید بگونه‌ای افزایش یابد که این قشر مشکلی برای تامین حداقل‌های زندگی خود نداشته باشند، گفت: در این بین نباید شرایط برای کارفرمایان و بخش تولید نیز دشوار شود.
کد خبر: ۸۱۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ 27 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،جهانبخش شکری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن ایام تعیین حداقل دستمزد سال 1399، اظهار کرد: هر تصمیمی که برای افزایس دستمزد کارگران گرفته می‌شود، علاوه بر نماینده کارگران باید از بخش خصوصی و کارفرمایان نیز نظرخواهی شود.

وی افزایش منطقی حداقل دستمزد کارگران را امری ضروری دانست و تاکید کرد: موافق افزایش دستمزد کارگران هستیم و عقیده داریم با دستمزد کنونی این قشر زحمتکش به سختی روزگار می‌گذارنند و به این موضوع نیز اعتقاد نداریم که چون بخش تولید با مشکلات زیادی مواجه است، کارگران باید تحت فشار قرار بگیرند و دستمزد کافی دریافت نکنند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه یادآور شد: اما باید به شرایط بخش تولید نیز توجه کنیم و افزایش دستمزد منطقی و بر اساس وضعیت تورم و شرایط اقتصادی باشد، نه اینکه بخواهیم دستمزد را بی‌رویه بالا ببریم و فشار مضاعف به بخش خصوصی وارد کنیم که خود طی یکسال اخیر با مشکلات زیادی از جمله تحریم، افزایش هزینه‌ها و ... مواجه بوده است.

شکری معتقد است، افزایش بی‌رویه دستمزد در نهایت به بالا رفتن هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده کالاها و در نتیجه گرانی دامن می‌زند و تاثیر چندانی در بهبود معیشت کارگران نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت دستمزدها بالا برود اما بخش تولید قیمت‌ها را به صورت دستوری ثابت نگه دارد، خاطرنشان کرد: نتیجه این امر فشار به بخش تولید و رکود آن است که در نهایت به ضرر کارگران خواهد بود.

رئیس کانون کارفرمایان استان کرمانشاه این موضوع که افزایش دستمزد تاثیر چندانی بر هزینه تولید ندارد را نیز غیرقابل پذیرش دانست و گفت: افزایش چند درصدی دستمزد وقتی که برای صد نفر نیرو باشد قابل توجه خواهد بود و این در حالی است که برخی مجموعه‌ها حتی هزار تا دو هزار نفر هم نیرو دارند و با افزایش هزینه زیادی مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: سهم دستمزد از هزینه‌های تولید برای هر کالا و خدماتی بسته به نوع آن متفاوت، اما قابل توجه است.

شکری راهکاری که نه به کارگر و نه کارفرما فشار وارد شود را اختصاص یارانه از سوی دولتمردان برای حمایت از بخش تولید دانست و اظهار کرد: می‌توان بخشی از این افزایش دستمزد را به صورت یارانه به بخش تولید تزریق کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه معتقد است، حتی دولت می‌تواند بخشی از این افزایش دستمزد را به صورت غیرنقدی و سبد کالا به کارگران بدهد که چند مزیت دارد، هم به بخش تولید فشار وارد نمی‌شود، هم تزریق نقدینگی و تورم به جامعه کم خواهد شد و هم مصرف کالای داخلی بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: در کنار این موارد باید به جای افزایش صرف دستمزد، اقداماتی نیز برای کاهش تورم صورت گیرد تا به بهبود وضعیت زندگی کارگران کمک شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار