استان اردبیل، دیاری سرسبز و جذاب در شمال غربی ایران است که جاذبه های طبیعی باورنکردنی و بناهای تاریخی بی نظیری را در خود جای داده است. به همین خاطر است که می تواند در فهرست اولویت های سفر بوم گردها و طبیعت دوستان ایران قرار بگیرد.
کد خبر: ۸۱۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 25 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ،جاهای دیدنی اردبیل در تابستان و بهار جزو مقاصد اصلی مسافران بوده و همه از مکان های دیدنی اردبیل بازدید می کنند.استان اردبیل جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثالی دارد که طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نوازوآب و هوای خنک به خصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد.در ادامه به معرفی ۴ جاذبه گردشگری استان اردبیل می پردازیم.

جنگل فندقلو

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل/جنگل فندقلو، پیست اسکی آلوارس، دریاچه نئور، دشت مغان

تفرجگاه جنگلی فندقلو از دیگر مناظر دل انگیز طبیعی استان اردبیل است. جنگل فندقلو در ۱۰ كیلومتری جنوب شرق شهرستان نمین با مناظر دل انگیز طبیعی همه ساله پذیرای ده ها هزار نفر از گردشگران است. در این جنگل گونه هایی از درختان به همراه گیاهان متنوع، تركیب زیبایی از جنگل و مرتع را به وجود آورده اند.آن سوی جنگل فندقلو گردنه سرسبز و زیبای حیران در جاده اردبیل به آستارا به فاصله كمی از دریای خزر هر بیننده ای را متحیر می كند. فاصله هوایی شهر ساحلی آستارا در منتهی الیه جنوب غربی دریای خزر با شهر اردبیل بیش از ۴۰ كیلومتر نیست اما از پیچ و خم های حیران به سمت اردبیل بالا می رویم، خنكی هوا جان تازه ای می دهد. سرسبزی و زیبایی های مراتع و جنگل های انبوه واقع در كوه های بلند و دره های عمیق این منطقه هر نقاش و هنرمندی را در این هنرنمایی خالق هستی به شگفتی وا می دارد. این مناظر طبیعی در محور اردبیل به آستارا توجه رهگذران را به خود جلب كرده و همه ساله بسیاری از مسافران و مردم اردبیل از تفرجگاه های آرام و دل انگیز این منطقه استفاده می كنند.

پیست اسکی آلوارس

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل/جنگل فندقلو، پیست اسکی آلوارس، دریاچه نئور، دشت مغان

این پیست اسكی در فاصله ۱۲ كیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ كیلومتری سرعین قرار گرفته و از آنجایی كه پیست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به سبب بارندگی برف فراوان در طول پاییز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برف های این منطقه می تواند در حدود ۶ تا ۸ ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد. از ویژگی های بارز منطقه ای كه مجتمع ورزش های زمستانی آلوارس در آن واقع شده علاوه بر جاذبه های زمستانی می توان به جاذبه های بهاری و تابستانی آن از جمله روی آوردن عشایر با گله های خود به مناطق حوالی آن، هوای خنك و معتدل در اوج تابستان، پوشش گیاهی و گلهای رنگارنگ به صورت دشت های وسیعی از شقایق های كوهی، گل ختمی، گون و همچنین قرار گرفتن مسیرهای صعود به قله سبلان و قلل دیگر از فاصله نزدیك كمپ مجتمع و مشرف بودن آن به شهرهای سرعین، نیر و اردبیل می باشد كه استفاده از آن را در تمام فصول سال مفید و خاطره انگیز می كند.

دریاچه نئور

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل/جنگل فندقلو، پیست اسکی آلوارس، دریاچه نئور، دشت مغان

برای رسیدن به دریاچه‌ نئور مسیر سختی در پیش داریم اما این سختی به تماشای زیبایی‌های نئور می‌ارزد. این دریاچه مابین شهر اردبیل و خلخال قرار دارد که در مرز بین استان گیلان و اردبیل قرار دارد و از درخشان‌ترین جاهای دیدنی اردبیل است. برای رسیدن به نئور باید ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت خلخال بروید. بعد از رسیدن به به ده بودالالو، یک مسیر ۱۳ کیلومتری دیگر به بالای جاده بروید. به روستای عباس‌آباد می‌رسید و پیشنهاد ما به شما این است که از این روستای زیبا تا جایی که می‌توانید لذت ببرید. از عباس‌آباد که عبور کردید به دریاچه زیبای نئور به مساحت ۲۱۰ هکتار و عمق ۵ متر می‌رسید. مسیر رسیدن به دریاچه کاملا آسفالت است اما جاده‌ای که دور دریاچه قرار دارد خاکی است. در این دریاچه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان وجود دارد. هر سال قبل از زمستان این ماهی‌ها از دریاچه بیرون آورده می‌شوند و دلیل این کار آن است که سرمای هوا باعث می‌شود آب یخ بزند و آب یخ‌زده‌ی دریاچه باعث مرگ ماهی‌ها می‌شود. پس از پابان زمستان، باز هم این ماهی‌های کوچک در دریاچه رها می‌شوند. وجود بارندگی های مناسب و چشمه‌های فراوان در این منطقه باعث شده که دریاچه همیشه پر از آب باشد. در فصل گرم سال گردشگران زیادی به کنار دریاچه می‌روند تا از هوای مطبوع و زیبایی‌های آن استفاده کنند و با استراحت در کنار طبیعت بکر دریاچه، از بودن در آن لذت ببرند. یادتان باشد که شکار پرندگان آبی این دریاچه ممنوع است و همین موضوع حیات طبیعی این منطقه را حفظ کرده است.

دشت مغان

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل/جنگل فندقلو، پیست اسکی آلوارس، دریاچه نئور، دشت مغان

دشت مغان جلگه‌ای زیبا و چشم‌نواز در استان اردبیل است. این دشت زیبا از طرف شمال و شرق به جمهوری آذربایجان و از جنوب به شهرستان مشکین‌شهر و از غرب به ارسباران می‌رسد و یکزیبایی بی‌نظیر در میان جاهای دیدنی اردبیل است. قسمت عمده‌ی دشت مغان در جمهوری آذربایجان است اما بخشی از آن در شمالی‌ترین نقطه‌ی استان اردبیل قرار دارد.این دشت با مناظری زیبا و خیره‌کننده بر بستر استان اردبیل جلوه می‌نماید و از سه قسمت کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای تشکیل شده است. نواحی کوهستانی دشت مغان، ارتفاعات جنوب، جنوب غرب و غرب منطقه هستند و با شیب بیش از ۱۰ درصد، از ارتفاع حداقل ۱۰۰ متر به سمت جنوب و غرب بر میزان ارتفاع افزوده شده و تا حدود ۷۰۰ متر می‌رسند. نواحی جلگه‌ای دشت مغان، در شمال منطقه با شیب بسیار ملایم، کمتر از ۵ درصد تا سواحل رود ارس گسترش دارند و چون خاک‌های آبرفتی دانه ریز دارند و رسوبی و حاصلخیز هستند، زمین‌های عمده کشاورزی در این قسمت قرار دارد و تراکم جمعیت در آن بالاست.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار