آتش سوزی ساختمان "پلاسکو" باعث شد همه شهرهای بزرگ و کوچک کشور به فکر ساختمان‌ها و مراکز تجاری ناامن خود باشند و با مشخص کردن مراکز پرخطر، ایمن سازی را آغاز کنند، اما حالا با گذشت چند سال این ماجرا تا حدودی فراموش شده است.
کد خبر: ۸۱۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 21 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا، ساختمان‌ها و مراکز تجاری قدیمی و فرسوده کشور که تجهیزات ایمنی ندارند و در معرض خطر آتش‌سوزی و فرریختن هستند بعد از فاجعه پلاسکو به شدت مورد توجه قرار گرفتند و همه مسئولین نیز بر لزوم رسیدگی به وضعیت این ساختمان‌ها تاکید داشتند.

تا چند ماه بعد هم خبرهایی از پیگیری وضعیت این ساختمان‌ها و مراکز تجاری ناایمن منتشر می‌شد، اما اکنون با گذشته سه سال از این موضوع همه چیز به فراموشی سپرده شده و ساختمان‌های قدیمی و پرخطر همچنان با روند قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در کرمانشاه نیز در بازار اصلی و قدیمی شهر مراکز تجاری و پاساژهای ناایمنی وجود دارد که در آن زمان قرار شد به مالکان آنها هشدارهای لازم داده شود، اما در این سال‌ها هیچ کار اجرایی برای ارتقای امنیت این ساختمان‌ها انجام نشده است.

پاساژهایی که بسیاری از آنها محل فروش انواع پرده و لباس و یا محل تولیدی‌ پوشاک است و یک جرقه تمام این پارچه‌ها را می‌سوزاند و هم مغازه‌داران ضرر میلیاردی می‌کنند و هم جان عده‌ای به خطر می‌افتد. برخی از این پاساژها ورودی بسیار تنگ و باریکی هم دارند که در زمان بحران امکان فرار هم برای مردم وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه معتقد است، ماجرای ایمن سازی مراکز تجاری و پاساژها تا حدودی فراموش شده و بعید است کاری در این زمینه انجام شده باشد.

حسین بیات در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی که یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد تا چند وقت به آن پرداخته می‌شود و متاسفانه بعد فراموش می‌شود تا دوباره یک اتفاق جدید رخ دهد.

وی با بیان اینکه برخی از مراکز تجاری و پاساژهای کرمانشاه شرایط ایمنی ندارند، خاطرنشان کرد: اکثر پاساژهای قدیمی محدوده خیابان مدرس به این شکل هستند و چون در گذشته ساخته شده‌اند، ایمنی لازم در آنها رعایت نشده است.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه ادامه داد: عمده این مراکز محل عرضه پارچه و پوشاک هستند و وقوع حریق در آنها با سرعت به سایر نقاط سرایت خواهد کرد.

به گفته بیات، راسته بازارهای قدیمی کرمانشاه نیز شرایط بدتری دارند و اگر آتش سوزی در آنجا رخ دهد، حتی به دلیل شرایط خاص این بازارها امکان ورود خودروهای امدادی هم نیست.

وی درباره دلایل عدم ایمن سازی مراکز تجاری و بازارهای کرمانشاه تاکید کرد: متاسفانه وضعیت بازار آنقدر خراب است که صاحبان واحدهای صنفی استقبال برای ایمن سازی واحدهای خود ندارند و تسهیلات خاصی هم در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

بیات معتقد است، حدود 80 تا 90 درصد واحدهای صنفی و مراکز تجاری امکان و بودجه اینکه بخواهند ایمن سازی را انجام دهند، ندارند.

وی یادآور شد: مجموع این موارد باعث شده بسیاری از پاساژها و مراکز خرید قدیمی کرمانشاه در معرض خطر جدی آتش باشند و جان کسانی که در آن کار می‌کنند نیز در خطر است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار