رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم صنایع لبنی هیچ مشکلی از نظر وجود "آفلاتوکسین" ندارند.
کد خبر: ۸۱۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 20 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سیدمهدی افخمی ، با اشاره به مباحثی که اخیرا از سوی یک کارشناس در برنامه صدا و سیما درباره وجود سم آفلاتوکسین در شیر مطرح شده، اظهار کرد: معتقدم این کارشناس سررشته‌ای از فعالیت در گاوداری‌های صنعتی و واحدهای تولیدی لبنیات برند کشور ندارد.

وی ادامه داد: از صدا و سیما متعجبم که چطور چنین مسئله‌ مهمی به صورت یکجانبه مطرح شد. باید مناظره‌ای با حضور نمایندگانی از صنایع لبنی و همچنین کارشناسان صنایع غذایی برگزار می‌شد تا در اذهان عمومی ابهام ایجاد نشود.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه به مردم اطمینان داد، محصولات لبنی کارخانجات مطرح و معتبر هیچ مشکلی از نظر وجود آفلاتوکسین ندارد و عنوان کرد: به نظر می‌رسد سوءنیتی پشت این ماجرا وجود دارد که هر بار یک چیز درباره صنایع لبنی مطرح می‌شود، یکبار وجود پالم، یکبار وایتکس و اکنون نیز وجود آفلاتوکسین مطرح شده است.

افخمی با اشاره به روند تامین شیر صنایع لبنی بزرگ کشور، خاطرنشان کرد: این واحدها شیر خود را از گاوداری‌های صنعتی تامین می‌کنند که در این گاوداری‌ها غذایی که در اختیار دام قرار می‌گیرد با حضور یک مسئول فنی که در واحد گاوداری مستقر است به صورت مداوم کنترل می‌شود.

وی یادآور شد: در گاوداری‌های صنعتی خوراک دام شامل ذرت، سویا، جو، سبوس، یونجه، کاه و... به صورت مستمر بررسی می‌شود و خبری از مصرف نان خشک نیست.

به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه، اگر مواردی از مصرف نان خشک برای تغذیه دام باشد، ممکن است در دامداری‌های کوچک روستایی و سنتی که نظارت چندانی بر آنها صورت نمی‌گیرد، رخ دهد.

افخمی اضافه کرد: از سوی دیگر کارخانجات شیری را که از گاوداری دریافت می‌کنند از نظر وجود آفلاتوکسین بررسی می‌کنند و دارای مجهزترین آزمایشگاه‌ها هستند، بگونه‌ای که برخی از آزمایشگاه‌های صنایع لبنی، آزمایشگاه همکار غذا و دارو و استاندارد می‌باشند.

وی با بیان اینکه برخی از صنایع لبنی برند گاهی روزانه تا سه هزار تن دریافت شیر دارند که کاملا کنترل می‌شود، گفت: تولیدات برخی از صنایع لبنی به کشورهای اروپایی، کانادا، عراق و ... صادر می‌شود و چطور ممکن است این کشورها با اهمیتی که به مقوله سلامت می‌دهند، بررسی از وضعیت آفلاتوکسین در این محصولات نداشته باشند.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه اظهار کرد: اگرمشکلی هم وجود داشته باشد مربوط به واحدهای عرضه لبنیات سنتی است که شیر را گاهی از چندین واحد روستایی جمع‌آوری می‌کنند و هیچ آزمایش و فرآوری بجز جوشاندن بر روی شیر انجام نمی‌دهند.

افخمی معتقد است، وقتی مسائل اینچنینی مطرح می‌شود و مردم نسبت به خوردن شیر بی‌رغبت می‌شوند، باید به این مسائل توجه کنیم که واقعا چه چیزی را می‌توان جایگزین شیر کرد که بتواند مواد مورد نیاز بدن برای رشد، تامین کلسیم و... را تامین کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار