استاندار کرمانشاه برای مدیران شهرداری ضرب الاجلی تعیین کرد تا اگر در مدت یک ماه سنگ فرش بخشی از رودخانه آبشوران در محدوده پارکینگ شهرداری را انجام ندهند، از سمت خود کنارگیری کنند.
کد خبر: ۸۱۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ 18 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،آبشوران رودخانه‌ای است که از دل شهر یک میلیون نفری کرمانشاه عبور می‌کند و به محلی برای ریزش فاضلاب و زباله‌ها تبدیل شده است.

منشا این رودخانه که سراب قنبر در جنوب غرب کرمانشاه است با عبور از دل محلات شهر راهش را تا رودخانه قره سو در ضلع شمال شرقی کرمانشاه ادامه می دهد و با این رودخانه یکی می شود.

مدت‌ها پیش مسوُولیت ساماندهی این رودخانه بر عهده شهرداری بود اما باتوجه به اهمیت پروژه برای شهر کرمانشاه، ۱۲ مهرماه سال ۹۱ با هدف جداسازی فاضلاب از رودخانه آبشوران و ساماندهی آبهای سطحی به شرکت آب منطقه ای سپرده شد.

از آن زمان تاکنون نه تنها این رودخانه ساماندهی نشده، بلکه روند اجرای پروژه در محله هایی همچون پارکینگ شهرداری برای شهروندان و کسبه محل مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

بخشی از ساماندهی این رودخانه که در محدوده پارکینگ شهرداری کرمانشاه قرار داشت به طول ۱۲۰ متر اواخر پاییز امسال به شکل کانال در آمد و روی رودخانه نیز بسته شد اما شهرداری کرمانشاه تاکنون برای آسفالت آن اقدامی انجام نداده است.

استاندار کرمانشاه روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان در خصوص تاخیر شهرداری برای آسفالت این محدوده به شهردار و معاونان وی تذکر داد.

«هوشنگ بازوند» تاکید کرد: باید هرچه زودتر روند آسفالت و ساماندهی این محدوده به پایان برسد تا مردم در اسفند ماه و در آستانه نوروز با مشکل روبه رو نشوند.

طرح سنگ فرش

در این نشست معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه نسبت به اجرای آسفالت محدوده مخالفت کرد و گفت: از یک ماه گذشته طرحی برای سنگ فرش محدوده در نظر گرفته شده است که به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

«حمید اعتصام» افزود: مصالح مورد نیاز خریداری شده است و به نظر می رسد که تا پایان بهمن ماه کار سنگ فرش آبشوران در محدوده پارکینگ شهرداری به اتمام برسد.

استاندار کرمانشاه انجام سنگ فرش این محدوده در مدت یک ماه را کاری دشوار دانست و گفت: معاون عمرانی شهرداری همان طور که در این نشست عنوان کرده است باید تعهد دهد که آسفالت محدوده تا پایان بهمن ماه به بهره برداری برسد در غیر این صورت باید از سمت خود کنارگیری کند.

«مهرداد سالاری» معان عمرانی استاندار کرمانشاه نیز تکمیل یک ماهه این پروژه را دشوار دانست و گفت: مدیران شهرداری کرمانشاه فقط یک ماه را برای فکر کردن به پروژه صرف کرده اند از این رو تکمیل یک ماهه پروژه به روند کاری مدیران شهرداری غیر ممکن به نظر می رسد.

ساماندهی آبشوران زمان بندی شود

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه نشست شورای برگزاری بر تسریع در تکمیل پروژه آبشوران تاکید کرد و گفت: برای اجرای این پروژه زمان بسیاری صرف شده است از این رو باید هرچه زودتر زمان بندی اتمام پروژه برای مردم مشخص گردد.

«احمد صفری» افزود: ساماندهی رودخانه آبشوران یکی از مطالبات جدی مردم کرمانشاه است که باید با جدیت از سوی مدیران استانی دنبال و در صورت نیاز اعتبارات ملی برای آن اخذ شود.

اجرای پروژه خیلی کند است

استاندار کرمانشاه ماه گذشته نیز در نشست شورای برنامه ریزی نسبت به اجرای پروژ آبشوران انتقاد کرد و گفت: با وجودی که این پروژه از سال ۹۱ آغاز شده است، تنها ۴۵ درصد پیشرفت دارد که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

بازوند افزود: به گفته مدیران شرکت آب منطقه ای کرمانشاه برای اتمام پروژه ساماندهی آبشوران ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که هزینه بسیار زیادی است.

وی با بیان اینکه سرعت اجرای پروژه بسیار کند است، عنوان کرد: اجرای این پروژه در هشت ماه گذشته تنها ۱۲۰ متر پیشرفت داشته است که بسیار ناچیز است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اجرای این پروژ مردم را دچار گرفتاری های بسیاری کرده است، گفت: بخشی از گرفتاری‌های پروژه به دلیل ضعف مشاور است از این رو باید به صورت جدی با آن برخورد کرد.

قفل آبشوران در بازار

فرماندار کرمانشاه نیز چندی پیش در رابطه با پروژه آبشوران به ایرنا گفت: کار ساماندهی آبشوران در بازار قدیمی شهر کاملا قفل شده است از این رو باید با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و آب منطقه ای به صورت جدی برای آن چاره اندیشی کرد.

«فضل الله رنجبر» همچنین به مشکلات رودخانه آبشوران برای شهر کرمانشاه اشاره کرد و اظهارداشت: ساماندهی آبشوران در مناطقی همچون خیابان حدادعادل، وزیری و پارکینگ شهرداری با مشکل جدی روبه رو است.

آبشوران، سطل زباله بزرگ شهروندان

در بخش هایی از محل عبور این رودخانه از جمله در محله های «باغ نی» و «باریکه» شهر کرمانشاه برخی از شهروندان به راحتی زباله ها را داخل رودخانه می ریزند و این موضوع به امری عادی و جزو برنامه های روزمره آنها تبدیل شده است.

ریختن زباله در رودخانه آبشوران آنچنان موضوعی عادی برای شهروندان ساکن در جوار این رودخانه تبدیل شده که گویا ساکنان راهکار دیگری برای دفع زباله های خود ندارند.

در گفت و گو با چند شهروند برای جویا شدن از دلایل ریختن زباله به داخل رودخانه آنها عنوان کردند که در این محله ها مخزن زباله وجود ندارد و ما مجبوریم زباله ها را به داخل رودخانه بریزیم.

صحت و سقم نبود مخزن زباله را نیز از طریق گشتن در محله راستی آزمایی کردیم اما در این محله ها مخزن زباله ای مشاهده نشد.

ساکنان این محله ها از شهرداری درخواست استقرار سطل زباله و سپس جمع آوری زباله های این محله ها را داشتند.

در جوار رودخانه آبشوران، منازل مسکونی فراوانی وجود دارد که باتوجه به روباز بودن آن، بوی تعفن ناشی از زباله و حضور حیوانات و جوندگان موذی می تواند منشا برخی از بیماری ها در این مکان باشد.

تولید روزانه ۱۴۵ هزار متر مکعب فاضلاب در کرمانشاه

به گفته مدیران آب و فاضلاب استان کرمانشاه در هر شبانه ‌روز حدود ۱۴۵ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر کرمانشاه تولید می‌شود که تنها بخش کمی از آن تصفیه می شود و بقیه بدون طی مراحل کامل تصفیه در رودخانه‌های شهر تخلیه می‌شود.

اکنون رودخانه های آبشوران و قره سو در شهر کرمانشاه به کانال های روباز فاضلاب تبدیل شده اند و به گفته مسوُولان شرکت آب و فاضلاب شهر ۹۵۰ هزار نفری کرمانشاه در آن ها تخلیه می شود.

با اینکه همواره مسوُولان استان بر موضوع ساماندهی آبشوران، قره سو و سیستم تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه تاکید داشته اند و کار را نیز تا حدی پیش برده اند اما طولانی شدن این پروژه ها به طور قطع باعث ایجاد فضای یاس در روند توسعه شهر کرمانشاه شده است.

اجرای هرچه سریعتر پروژه های شهری جدای از اینکه نیازمند تامین به موقع اعتبار است؛ عزم جدی مدیران شهری و استانی را نیز می طلبد هرچند بی ثباتی مدیریت شهری و استانی خود عامل ایجاد بی انگیزگی در پیگیری امور و پیوستگی روند توسعه محسوب می شود.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار